3 årig spiser intet?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.295 visninger
7 svar
5 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
27. januar 2021

Anonym trådstarter

Jeg har en pige på 3 år. Hun har aldrig skovlet mad indenbords, men jeg synes hendes madindtag falder og falder. 

Hun bliver passet hjemme og der spiser vi morgenmad når vi står op (her spiser hun måske 1,5 spsk havregryn med müsli), kl 9 kan hun godt spise godt til hvis der er boller og frugt på bordet (1 bolle, en pære og noget kiwi. Hvis det bare er knækbrød med smør, så spiser hun 2 bidder). Kl 11:30/12 spiser hun en skive pølse uden brød (eller slikker makrellen af osv osv.). Kl 14:30 spiser hun måske en 1/4-1/2 bolle. Og kl 17/17:30 spiser hun 2 bidder aftensmad. Og det er uanset om vi spiser pasta (livret), ris, brød, suppe. Det virker som om hun slet ikke kan overskue dét at spise. Hun nægter at smage på maden selvom det er noget hun tidligere har kunnet lide, hun vil kun spise kartoffelmosen (uden f.eks. bacon/sovs/kødsovs).

Om natten vågner hun nogle gange og beder om mad. Her får hun en skive knækbrød, men det tager hun én bid af.

Hun kan sagtens køre slik og søde sager indenbords, men ikke "rigtig" mad. Hun er ofte lilla/sort under øjnene og jeg er overbevist om at hun ikke får det hun skal bruge. Hun vil ikke drikke medmindre det er af drikkedunk med tud. 

Hvad søren skal jeg gøre? Skal hun til lægen? Skal hun bare have lov til at spise som det passer hende, hvilket ville være snackpølser, slik, frugt, agurk, tomater. Ikke engang pandekager, pizza, chicken nuggets med pommes duer længere.

JEG ER FRUSTRERET!

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. januar 2021

Anonym

Min 3 årige er lige sådan. Vi gør ikke noget stort ud af det. Hun får en masse

måltider i løbet af dagen . Hun elsker frugt og grønt og spiser meget af det. 
jeg tænker at i ikke skal gøre så meget. Hvis man presser på har det helt modsatte effekt er min erfaring med 4 børn. Lad hende spise det hun har lyst til. Evt en daglig vitamin pille. Hvordan ser vægten ud? 

Anmeld Citér

27. januar 2021

Anonym

Lader I maden stå fremme til hende? Så hum kan gå frem og tilbage til det? 

Det handler måske ikke om maden, men om situationen og det usynlige forventningspres, der kan være. 

Mange glemmer at små børn lærer rigtig meget på en gang. (Motorisk, sanseligt, socialt osv) og et måltid er alle ting på gang. 

Derfor siger mange børn “fra” over for maden. De kan ikke overskue det. Derfor kan det hjælpe, at sætte eb tallerken ned, mens hun leger. Lade maden stå længe fremme, spise før eller efter jer osv. skære maden ud i små bidder. Kun have små mængder. 
lade alt have deres egen lille skål, så hun selv kan vælge... 

Har i forsøgt at “made” hende ved nogle måltider? Hvis hun er træt mentalt eller fysisk, så vælger hun bare maden fra. 

Derudover kan du høre eller læse “madro”

derudover den gratis podcast “detox din hjerne - afsnit 7”... handler om børn og spisning. Det er fagfolk, der har lavet det (dem som også har skrevet bogen madro)... den er virkelig god og giver en virkelig masse inspiration til at arbejde med småtspisende børn og madindtag på en god måde.

Og før nogen råber “dårlige vaner”.... så vil jeg bare lige sige, vaner er kun dårlige, når de ikke længere fungerer. Og så kan man lave det om. Og børneudvikling medvirker til det helt naturligt....

Hilsen en mor til et barn i kemobehandling, hvor man virkelig lærer alle trick til småtspisende børn. 

Anmeld Citér

27. januar 2021

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)

Jeg har en pige på 3 år. Hun har aldrig skovlet mad indenbords, men jeg synes hendes madindtag falder og falder. 

Hun bliver passet hjemme og der spiser vi morgenmad når vi står op (her spiser hun måske 1,5 spsk havregryn med müsli), kl 9 kan hun godt spise godt til hvis der er boller og frugt på bordet (1 bolle, en pære og noget kiwi. Hvis det bare er knækbrød med smør, så spiser hun 2 bidder). Kl 11:30/12 spiser hun en skive pølse uden brød (eller slikker makrellen af osv osv.). Kl 14:30 spiser hun måske en 1/4-1/2 bolle. Og kl 17/17:30 spiser hun 2 bidder aftensmad. Og det er uanset om vi spiser pasta (livret), ris, brød, suppe. Det virker som om hun slet ikke kan overskue dét at spise. Hun nægter at smage på maden selvom det er noget hun tidligere har kunnet lide, hun vil kun spise kartoffelmosen (uden f.eks. bacon/sovs/kødsovs).

Om natten vågner hun nogle gange og beder om mad. Her får hun en skive knækbrød, men det tager hun én bid af.

Hun kan sagtens køre slik og søde sager indenbords, men ikke "rigtig" mad. Hun er ofte lilla/sort under øjnene og jeg er overbevist om at hun ikke får det hun skal bruge. Hun vil ikke drikke medmindre det er af drikkedunk med tud. 

Hvad søren skal jeg gøre? Skal hun til lægen? Skal hun bare have lov til at spise som det passer hende, hvilket ville være snackpølser, slik, frugt, agurk, tomater. Ikke engang pandekager, pizza, chicken nuggets med pommes duer længere.

JEG ER FRUSTRERET!

Har du prøvet at lave smoothies?

Have en skål stående på bordet, hun kan gå og snacke på?  Bag sund kage.

Anmeld Citér

27. januar 2021

Anonym

Nu læste jeg lige indlægget igen....

Umiddelbart lyder det som om, der kunne være noget oralmotorisk med hende med de problemer du beskriver. 
Jeg ville få en dygtig ergoterapeut til at ae hende igennem. Hvis hun stramt tungebånd eller dårlig kæbestyrke osv, så kan det sagtens være eget svært at spise - sådan helt reelt. 

Børn vælger kun mad fra, hvis der er noget galt. 
og galt kan være mange ting. Motorisk, sanseligt, psykisk osv
Men indtil du ved mere, ville jeg lade hende snacke og spise præcis det, hun har lyst til.

Og giv hende nogle fortællinger om jer som familie og jeres madkultur. Mit barn i kemo holder fast i, at hun elsker alt muligt mad, som hun ikke spiser pt pga sin behandling. Men det er fordi, jeg taler om “at i vores familie elsker vi... og vi har tit lyst til...”

Og hos os skal man ikke smage. Vi taler om lyst og ikke lyst - ikke om at kunne lide, da dette kan være med til at forstærke tanken om, at maden er klam. 

Man kan jo godt en dag have lyst til mælk, men dagen efter har man ikke. 
Hvis mam siger, at man ikke kan lide mælk - så er det meget definitivt.... 

Hilsen en mor til et barn i kemobehandling, hvor man virkelig lærer alle trick til småtspisende børn. 

Anmeld Citér

27. januar 2021

Lje

Anonym skriver:

JEG ER FRUSTRERET!

Ud over de andre gode råd om tilgængelighed, lytte til den gode podcast, der nævnes, og ikke gøre det til en kamp, så ville jeg søge lægehjælp. Du beskriver, at hun er sort om øjnene. Og ærligt talt lyder det ikke som om, hun får den rette, korrekt næring.

At hun godt vil spise slik og frugt er selvfølgelig fint nok ifht. at det så nok ikke er tungebåndet men der er langt til rugbrød, grove grøntsager, pasta og æg/kød/bønner derfra. 

Jeg ville personligt både søge viden om spisesituation, inspiration til nye retter, insistere på at hos jer er I madmodige og tør smage, arbejde med tilgængelighed OG hive fat i lægen. Også selvom hun eventuel følger sin egen kurve. 

Vh.

Anmeld Citér

27. januar 2021

Oddi

Profilbillede for Oddi

Jeg synes I skal en tur til lægen og tjekke højde/vægt og det sorte om øjnene. 

Men derudover hæfter jeg mig ved at du siger hun spiser flot når det er boller til formiddagsmad. Det synes jeg lyder rigtig godt. Giv hende endelig flere boller så ( man kan sagtens lave boller der har masser af havregryn/rugmel/kerner i. Lad hende kværne sådan en + frugt til formiddag og eftermiddag. 
Sørg for at hun får spist massere af det du ved hun vil spise, frugt og grønt og boller er bedre end ingenting og bedre end slik.

Men så ville jeg også ændre lidt i vanerne så hun ikke nødvendigvis skal spise havregryn hver morgen og rugbrød til frokost. Giv hende en fed yoghurt med musli, nødder og mørk chokolade. Lav bananpandekager og server med syltetøj eller peanutbutter. 

Lav mad der ser sjovt ud. Fx mini pizzaer med ansigt, lad hende selv bestemme aftensmaden og lad hende være med til at lave den og smage undervejs etc. 

Og så lav et fad med frugt/grønt/nødder/mørk chokolade/små kiks osv hver dag og stil på stuebordet ( så hun kan se det og nå det) - lad det være til fri afbenyttelse. Tag evt selv lidt når I læser en bog sammen, måske inspireres hun til at gå og snacke lidt. 

Og er hendes mave fyldt op med boller, frugt, grønt, nødder og mørk chokolade - jamen så er det måske i en periode okay at det er 2 bidder hun tager til aftensmaden. Lad vær og pres hende eller lad hende mærke jeres irritation - bare accepter det og stille og roligt på sigt vil hun måske få lyst til at spise mere. 
Men smut en tur forbi lægen først - for der skal selvfølglig tjekkes at der ikke er noget galt. 

Anmeld Citér

27. januar 2021

Anonym trådstarter

Hvor er I skønne at I bød ind med svar så hurtigt og jeg vil klart kigge nærmere på den podcast I nævner.

Vi plejer at give hende havregryn med chokolademüsli, men der spiser hun udelukkende de 3 små stykker chokolade der er i. Vi har også ofte lavet bananpandekager, hun er en ivrig hjælper i køkkenet, men kan bare ikke imponeres. Til aften spiste hun 1 kogt gulerod og 3 skefulde kartoffelmos. Og intet andet. Hun siger bare at hun ikke har lyst og det er helt okay. 

Hvis jeg laver en snacktallerken kan hun godt hugge til, men er det vejen frem? 

Vi har også booket en lægetid, for da manden og jeg rigtigt granskede vores hjerner kom vi til at tænke på, at hun jo egentlig er RIGTIG træt ALTID selvom hun sover 12 timer om natten. Ligeledes kan hun ikke løbe/cykle/gå ret langt før hun siger at hun er træt i maven eller benene og på legepladsen foretrækker hun at blive gynget. 
Herhjemme kan hun dog sagtens løbe op og ned ad trapperne, snurre i gymnastikringene og hoppe i vores seng (lømmel, hun ved godt at det er forbudt ).

Men ja, jeg må prøve med smoothies, snackfade mv. Og rigtig god idé med feks at lave nogle gode, tunge boller (pt har solsikkebollerne fra Kvickly hittet) og en fed yoghurt. Det må man komme langt på. Hun får også en vitaminpille om dagen, netop fordi vi ikke har turdet forlade os på at hun fik dækket sine behov via kosten. 

Åhhhhh alle de bekymringer som forælder 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.