Jeg har fuldstændig manglende motivation for mit arbejde lige i tiden. Og selvfølgelig er det noget jeg drøfter med min kollega/ledelse det følgende, da det ofte er noget, der fylder for os alle, men jeg tænkte.. Måske kunne det her for nogen til at tænke sig om en anden gang.
Af hensyn til anonymitet er jeg nødt til at være vag, men jeg arbejder med noget, hvor man skal hjælpe mennesker. Og en del af mit arbejde indebærer tilsyneladende adskillige gange om ugen at blive overfuset af familier.
Det er familier, der er pressede. De er altid pressede, fordi de et helt andet sted i systemet (som slet ikke har noget med os at gøre) ikke får den hjælp, de har brug for. Jeg kan godt forstå, man bliver presset i den situation. Problemet er bare, at den frustration bliver hældt ud over sådan en som mig. Sådan en som mig, som absolut ingen indflydelse har på det, der egentlig frustrerer dem.
Og jeg kan være rummelig til en hvis grad. Men ugentligt bliver mine grænser overskredet og jeg bliver råbt af, eller talt ned til eller bliver fuldstændig overfaldet af lange svadaer af vrede og frustration, som jeg så skal forestille at rumme og komme med et konstruktivt svar på, selvom det ikke har noget med mig eller min arbejdsplads at gøre.
Min leder opfordrer os selvfølgelig til at sige fra på en ordentlig måde og sætte grænser, og det gør jeg også. Og hun siger at vi ikke skal acceptere den behandling, det stopper bare ikke familierne fra j første omgang at fyre det af mod os. Jeg gør meget ud ad at forsøge at skabe en god kontakt ved at anerkende den svære situation de står i, men på samme tid være tydelig omkring, at de og jeg skal forsøge at skabe et samarbejde, og jeg desværre ikke kan løse den problemstilling.
Ej men åh.. Jeg tror bare i dag var den famøse dråbe. Jeg har tudet her til aften. Det er så ubehageligt og grænseoverskridende at blive skældt ud på den måde af fremmede mennesker. Jeg synes ellers jeg har udviklet tyk hud med tiden, men jeg er også bare et menneske.
Måske er min opfordring til jer derude at i, selvom I er pressede, overvejer, hvem I egentlig er sure på, og hvor i kan få aflad for den vrede, når I bevæger jer rundt i systemet. De mennesker i møder er også bare mennesker. Har i en konkret ubehagelig situation med én person, så håndter situationen med den person. For det her svarer til at få dårlig service hos bageren og så gå hen og overfuse bankdamen pga bagerens dårlige service.
Øv.. Jeg kan godt forstå nogle af mine kollegaer har valgt at skifte arbejde pga. Det her. Og det er en skam, for det var dygtige mennesker, der virkelig gjorde en forskel!