Anonym skriver:
Vi har fået en aftale i familieretshuset indenfor den nærmeste fremtid omkring samvær med vores barn på 1,5 år.
Vi er begge enige om, at jeg får bopælen og far har hver 2. lø/sø plus en dag uden overnatning i modsatte uge. Vi er faktisk enige om de fleste ting. Men da ingen af os har prøvet at dele så lille et barn, vil vi sikre os at vi gør det helt rigtige i forhold til vores barn. Så vi er derfor enige om at tage et ganske uformelt møde, og få nogle professionelle øjne på situationen i Familieretshuset 
Dér, hvor jeg har min grubler er.... At far (udover samværet vi fastlægger i fællesskab), gerne vil komme spontant forbi, hente barnet i institution, lige kigge forbi et par timer en anden dag med hans to store børn osv.
Jeg forstår udemærket godt at han vil se sit barn mest muligt, men jeg forstår ikke idéen i at nå til enighed om en samværsordning for dernæst at vi skal tage den dag-til-dag
Jeg tror på at så lille et barn har brug for rutiner, struktur og så meget forudsigelighed som overhovedet muligt. At man kan snakke om, ja i morgen skal du hjem til far og ikke: "Ja far, og din halvsøster kigger så lige forbi i 30 min. for at smutte igen." Tænker at det skaber mere forvirring end det gavner.
Når jeg nævner de ting for ham, ser han uforstående på mig og begynder at klantre mig for at nægte ham at se sit barn. Det er overhovedet ikke det det handler om. Det handler om at jeg ikke vil skabe forvirring omkring vores barn! Som jo selvfølgelig gælder den anden vej! Hvis det er hans weekend, og jeg bare kommer forbi for dernæst at smutte igen, forvirre da kun 
Ja og så en helt anden sag - JEG vil også gerne videre med mit liv, og derfor kan han ikke komme dumpende i tide og utide. Men det er nu sekundært - det vigtigste er vores barn 
Men hvis jeg forestiller mig at vi sidder i vores nye lejlighed og far eller én af hans børn skriver om de må komme forbi, og jeg så siger nej - så ved jeg at jeg vil føle mig som en dårlig mor. Men.. Tror bare ikke at det holder i længden. Hvis I kan følge mig??? 
Et barn på halvandet har ikke den tidsfornemmelse, der gør det muligt at tænke “Hveranden weekend plus en enkelt dag i de øvrige uger er jeg sammen med min far”. Den struktur er alt for kompliceret at gennemskue. Dermed bliver det heller ikke hverken mere eller mindre forvirret af, at far dukker op to timer en eftermiddag i den “forkerte” uge.
Barnet skal til at omstille sig til et liv, hvor far bliver langt mere fysisk fraværende end nu. Du er mest til at “rykke plasteret hurtigt af”, mens han - selvfølgelig også af egen interesse - vil gøre processen mindre gennemgribende. Det tror jeg kun er positivt for jeres barn - i det hele taget er det en voldsom forandring i barnets liv, der er på trapperne, og det er alt andet lige en “kunstig” situation, at den ene primærperson glider ud af hverdagen for i snit at være der halvanden dag ugentligt. Det er et stort tab både for barnet og faren.
Jeg tror, du har svært ved at skelne mellem dine egne og dit barns behov. Det er måske forståeligt, at du gerne “vil videre”, men det vil dit barn groft sagt ikke. Det vil uden tvivl helst have begge sine forældre så ofte som muligt.
Sammenlign det med et barn, der ser sin mormor i snit en dag eller to om ugen. Her ville ingen vel hævde, at det forvirrer barnet, hvis mormor dukker op torsdag i en ulige uge, når det ikke er sådan, det foregår ellers?
Når det er sagt, så kan jeg godt forstå, det kan virke uoverskueligt for DIG ikke at vide, om han pludselig melder sin ankomst med kort varsel. Og hvis det gør dig anspændt/irriteret, mærker barnet det nok også. Så jeg ville foreslå, at I fx hver søndag aftalte, at han kigger forbi en bestemt dag den kommende uge. Så er du forberedt, og der er stadig fleksibilitet og mulighed for ekstra samvær mellem barn og far.
Jeg synes, du skal huske, at det, der sker, er en voldsom og svær forandring i de to’s liv - du bevarer hverdagen med dit barn, men de mister begge rigtig meget tid og nærvær med hinanden. Kan du medvirke til at bløde lidt op, så forandringen vil blive knap så radikal, er det uden tvivl det bedste for dem begge.