Mom skriver:
Godaften,
Skal være lige af med lidt luft...
Min søns årgang er hjemsendt da en er testet positivt for corona, ikke i min søns klasse, men årgangen. De skal alle sammen testes første gang i dag og 2 gang på tirsdag, da de iflg smitteopsporingen er nære kontakter. De må tidligst komme i skole på torsdag.
Her til aften ser jeg så at en af drengene fra min søns klasse har brudt sin selvisolation, dette kan jeg se på billede på FB hvor han er ude og dyrke indendørs holdsport.
Jeg vælger, da jeg sidder i bestyrelsen i denne forening hvor knægten er medlem, at ringe til drengens træner, som slet ikke var orienteret af forældrene. Træneren vil selvfølgelig kontakte drengene forældre.
Jeg hader at sladre, men denne gang kunne jeg bare ikke gøre andet. Bare dog de forældre ville tage ansvar, for pokker da!
Er det ikke bare af forsigtighedsprincip, at de alle er sendt hjem? Hvis du læser pjecen fra Sunhedsstyrelsen, er man ikke nær kontakt, bare fordi man går i skole sammen.
Nære kontakter er:
• Du bor sammen med en smittet person
• Du har haft direkte fysisk kontakt (f.eks. ved kram) med en smittet person
• Du har haft ubeskyttet og direkte kontakt til sekreter fra en smittet person (f.eks. er blevet hostet på eller har berørt brugt lommetørklæde m.v.)
• Du har haft tæt “ansigt-til-ansigt” kontakt inden for 1 meter i mere end 15 minutter til en smittet person (f.eks. samtale med personen)
• Du er sundhedspersonale, som har deltaget i plejen af en patient med COVID-19, og som ikke har benyttet værnemidler på de foreskrevne måder.
https://www.sst.dk/-/media/Udgivelser/2020/Corona/Test/SST-informerer-Naer-kontakt-090720.ashx?la=da&hash=2FA54E7E3536D820A53ABE17B7A48B2E6462B2C6
Bare fordi de går i skole sammen, er det ikke sikkert, at de har haft nær fysisk kontakt. Er man ikke omattet af ovenstående, er der ikke krav om selvisolation.
Vi har for nyligt haft en positiv i skolen og en i børnehaven, og her er der ikke engang sendt nogen hjem, da de to positive havde været væk fra skole/børnehave i 5 dage op til den positive test, og det var efter samråd med myndighederne, så en positiv test betyder ikke nødvendigvis krav om selvisolation.