"rejse eller ej"
Hej Rikke,
Vi er en dansk-tyrkisk familie bosiddende i Istanbul med et barn på 16 måneder. Vi vil gerne til Danmark og fejre jul med familien, men min kone er gravid og vil til den tid være 7,5 måned henne. Jeg regnede så med at tage afsted alene med vores datter, men vi har nu fået at vide, at det ikke er godt for et barn under 2 år at være væk fra moren mere end 3 dage. Vores datter vil være 18 måneder til jul. Skal vi tage afsted 2-3 dage eller kan min datter godt være væk med mig en uge?
Rikkes svar
Hej
Det er meget et holdnings spørgsmål hvorvidt et barn kan tåle at være adskilt fra sin mor i længere tid.
Det er ikke min vurdering at et barn tager skade af at være adskilt fra sin mor 2-3 dage. Så frem barnet så er sammen med sin far (som barnet jo kender rigtig godt). En uge er længe for et lille barn at være væk fra sin mor. Børn har ikke den samme opfattelse af tid som voksne har. Men barnet vil undre sig over hvor mor er henne, om barnet kommer til at se hende igen osv.
Hvad er det der ligger tilgrund for i ikke tager afsted alle sammen. Så vidt jeg er bekendt med kan man godt flyve når man er 7 1/2 måned henne.
Held og lykke og jeg håber i finder den løsning som er den rigtige for jer.
Venligst
Rikke Rahm
Eksam. Psykoterapeut Rikke Rahm tilbyder individuel-, par- og familieterapi/rådgivning samt Samtalegrupper og workshops for gravide par og samtalegruppe for voksne i sammenbragte familier.
Anmeld