Hvornår kan vi opsige?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.230 visninger
7 svar
2 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
2. september 2020

Anonym trådstarter

Jeg og min kæreste er desværre nået dertil hvor vi har valgt at gå hver til sit. Dilemmaet lyder på at vi pr. 1/8 overtog et lejemål, som vi ikke kan komme ud af på nuværende tidspunkt. Som jeg forstår lejekontrakten, kan vi først fraflytte boligen i udgangen af maj måned  

Tror I slet ikke at de vil gøre alt i deres magt for at finde nye lejere inden de 9 mdr.?  (se vedhæftet foto)

Ingen af os har desværre råd til at sidde i boligen alene, og hvordan vi i så fald lige gør det rent praktisk - har jeg ingen idé om! Vi har et fælles barn på 1 år, og han har to store børn fra tidligere forhold på en 7/7 ordning.

Jeg håber at I kan komme med et par fif og råd 

På forhånd tak! 

PS: Kommentarer om hvorvidt det var en dårlig idé at leje noget nyt inden vi er nået hertil, frabedes tak.

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. september 2020

Sprit25

Som jeg læser det kan du slet ikke opsige kontrakten før om 9 mdr. Og derefter har du så tre mdrs opsigelse. 

Anmeld Citér

2. september 2020

KmLarsen1

Profilbillede for KmLarsen1

I skal undersøge lejeloven, evt med en rådgiver fra lejernes landsorganisation eller hvad de hedder. Selvom udlejer skriver noget i kontrakten, så kan I aldrig være dårligere stillet end lejeloven. Dvs hvis lejeloven siger, at man til enhver tid kan opsige sit lejemål med fx 3 mdrs frist, så kan lejer ikke bestemme, at I skal blive der i ni måneder.

Men jeg kender ikke de gældende regler, men kan ikke tro, at man ikke har en normal opsigelsesfrist.

Anmeld Citér

2. september 2020

SDD

Profilbillede for SDD
Mor til to piger, fra ‘14 og ‘20

Prøv evt landslejernes organisation. Men umiddelbart kan jeg ikke se at I kan komme ud af den. Måske kan familie hjælpe? 

Anmeld Citér

2. september 2020

L-Lotte

Anonym skriver:

Jeg og min kæreste er desværre nået dertil hvor vi har valgt at gå hver til sit. Dilemmaet lyder på at vi pr. 1/8 overtog et lejemål, som vi ikke kan komme ud af på nuværende tidspunkt. Som jeg forstår lejekontrakten, kan vi først fraflytte boligen i udgangen af maj måned  

Tror I slet ikke at de vil gøre alt i deres magt for at finde nye lejere inden de 9 mdr.?  (se vedhæftet foto)

Ingen af os har desværre råd til at sidde i boligen alene, og hvordan vi i så fald lige gør det rent praktisk - har jeg ingen idé om! Vi har et fælles barn på 1 år, og han har to store børn fra tidligere forhold på en 7/7 ordning.

På forhånd tak! 

PS: Kommentarer om hvorvidt det var en dårlig idé at leje noget nyt inden vi er nået hertil, frabedes tak.

Prøv at kontakte udlejer og forklar situationen, det kan jo være de har andre som gerne vil bo der.

Anmeld Citér

2. september 2020

Kir

Åh det er en uheldig situation du står i

Har googlet lidt og fundet følgende:

https://findboliger.dk/blog/uopsigelig-lejekontrakt

https://digura.dk/uopsigelig-lejekontrakt/

Det ser desværre ud til at I ikke rent juridisk kan gøre så meget  og jeg læser det som at I tidligst kan være ud 12 mdr fra I flyttede ind.

Men I kan jo altid snakke med udlejer og forklare situationen og høre om det er muligt en anden kan overtage lejemålet. Eller måske kan I fremleje hvis udlejer siger god for det. 

Anmeld Citér

2. september 2020

Janey

Profilbillede for Janey
Anonym skriver:

På forhånd tak! 

I kan desværre ikke komme ud af kontrakten tidligere end opsigelsesvarslet i jeres kontrakt, da I har indgået et tidsbestemt lejemål. Det fremgår af lejelovens §80, som siger, at medmindre andet er aftalt, udløber et tidsbestemt lejemål først, når lejeperioden er ovre, som I jeres tilfælde er 30.06.2023. Heldigvis for jer er der indsat en mulighed for, at I kan opsige efter 9 måneder, så I trods alt ikke hænger på boligen i næsten 3 år, men at situationen kunne være værre kan I selvfølgelig ikke bruge til noget lige nu.

I kan tage en snak med udlejer og se, om denne kan finde en anden lejer hurtigere, men jeg kan se i udsnittet af jeres lejekontrakt, at der står, at udlejer er udstationeret i perioden og personligt ville jeg ikke have overskuddet til at kigge efter en ny lejer samtidig med, at jeg lige var rykket ud i en udstationering og skulle have mit liv på plads, så jeg tror ikke, at de lige nu vil gøre alt i deres magt for at finde en ny lejer. Derfor skal I selvfølgelig høre dem ad alligevel. Det kunne jo være, at I var heldige, at der var andre interesserede, som efter så kort tid stadig er interesseret i lejemålet.

Jeg har desværre ikke nogen gode råd til, hvordan I indretter jer, hvis udlejer siger nej til at lade jer komme ud af kontrakten tidligere end I har krav på.

Anmeld Citér

2. september 2020

Janey

Profilbillede for Janey
KmLarsen1 skriver:

I skal undersøge lejeloven, evt med en rådgiver fra lejernes landsorganisation eller hvad de hedder. Selvom udlejer skriver noget i kontrakten, så kan I aldrig være dårligere stillet end lejeloven. Dvs hvis lejeloven siger, at man til enhver tid kan opsige sit lejemål med fx 3 mdrs frist, så kan lejer ikke bestemme, at I skal blive der i ni måneder.

Men jeg kender ikke de gældende regler, men kan ikke tro, at man ikke har en normal opsigelsesfrist.

Den normale opsigelsesfrist gælder ikke i tidsbestemte lejemål og her har TS lejet boligen frem til 30.06.2023. Normalt kan disse lejemål slet ikke opsiges af nogle af parterne frem til lejeperiodens udløb, så de er bedre stillet end lejeloven, men det hjælper dem selvfølgelig ikke, at det kunne være meget værre, når de har brug for at komme ud af lejemålet nu.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.