Skizofren på pædagoguddannelse

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.066 visninger
10 svar
23 synes godt om
20. august 2020

Anonym trådstarter

Hej herinde. 

Jeg er nyligt diagnosticeret med  skizofreni.

Jeg er også optaget på pædagog studiet.

Jeg er bare bekymret for, om jeg kan klare studiet, da jeg har hørt at der er rigtig meget gruppe arbejde. Og jeg lider af både negative og positive symptomer som det er lige nu. Er for 2 uger siden startet på medicin, jeg får en lille dosis som ikke har haft effekt endnu. 

Jeg er en meget lukket person og jeg taler stort set ikke med andre end mit barn, mand og mine forældre. Jeg aner ikke hvordan jeg skal klare det, men jeg har viljestyrke og så er jeg en gennemsnitselev fordi jeg knokler mere end andre for at få et gennemsnitlig resultat.

Er det overhovedet  muligt og forsvarligt at tage sådan en uddannelse? Jeg vil give det et forsøg i hvertfald. Jeg har ikke andre muligheder pt, og vil også gerne have min uddannelse . Og jeg var i gang med en anden uddannelse inden jeg blev udredt, så jeg har været i gang med at studere tidligere. Men for at være ærlig jeg har ikke noget i mod at skulle gå hjemme på , eftersom at jeg har haft det meget skidt og var nødt til at droppe min forrige uddannelse. Men det virker ikke som om det er en løsning at gå hjemme og dangere den af. Vi har heller ikke råd til kun at have 1 indtægt.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. august 2020

StineW79

Profilbillede for StineW79

Nu er det godt nok 15 år siden, jeg blev færdiguddanet, men dengang var der rigtig meget gruppearbejde. Og der er self høje forventninger om, at alle tager deres del af slæbet, i forhold til opgaveskrivning osv. 

Det samme når du er i praktik, hvor der er høje forventninger om, at man self møder op, og gir sig 100 procent. 

Om du ka klare uddannelsen og arbejdet er jo svært at svare på. Hvilket område vil du gerne arbejde indenfor, når du er færdig? 

Jeg arbejder indenfor specialområdet, og tænker at det er vigtigt at ku lægge alle ens personlige tanker væk, når man møder borger med forskellige udfordringer. Især, hvis deres minder om ens egne. Vh Stine 

Anmeld Citér

20. august 2020

Unicorn1

Profilbillede for Unicorn1

Da jeg var på studiet for ca. 7 år siden, lavede vi ikke andet end gruppearbejde.. Så ja det skal du regne med, at der er meget af.. Og som Stine skriver, så er der en høj forventning om, at alle tager lige stor del af arbejdet.. 

I praktikken er der også ekstremt tæt samarbejde med de andre pædagoger, en helvedes masse læsning og en helvedes masse opgaveskrivning (logbog).. Og du kommer ofte til at stå for aktivering af børnene, hvor du selv skal styre det hele med sparring fra din vejleder.. 

Så ja du må gøre op med dig selv, om du kan det lige nu eller om du skal sygemeldes indtil medicinen er justeret og virker 

Anmeld Citér

20. august 2020

Abracadabra

Det lyder desværre ikke realistisk... Ikke lige nu i hvert fald. Var du min patient, ville jeg råde dig til at udskyde studiestart minimum et halvt år. 

Anmeld Citér

20. august 2020

CKJ

Profilbillede for CKJ

Jeg tænker om det overhovedet er pædagog du skal være? Lukket og indadvendt? Det lyder ikke som, gode kvalifikationer for en pædagog, med de krav som stilles os idag. 

Anmeld Citér

20. august 2020

Ellie79

Anonym skriver:

Hej herinde. 

Jeg er nyligt diagnosticeret med  skizofreni.

Jeg er også optaget på pædagog studiet.

Jeg er bare bekymret for, om jeg kan klare studiet, da jeg har hørt at der er rigtig meget gruppe arbejde. Og jeg lider af både negative og positive symptomer som det er lige nu. Er for 2 uger siden startet på medicin, jeg får en lille dosis som ikke har haft effekt endnu. 

Jeg er en meget lukket person og jeg taler stort set ikke med andre end mit barn, mand og mine forældre. Jeg aner ikke hvordan jeg skal klare det, men jeg har viljestyrke og så er jeg en gennemsnitselev fordi jeg knokler mere end andre for at få et gennemsnitlig resultat.

Er det overhovedet  muligt og forsvarligt at tage sådan en uddannelse? Jeg vil give det et forsøg i hvertfald. Jeg har ikke andre muligheder pt, og vil også gerne have min uddannelse . Og jeg var i gang med en anden uddannelse inden jeg blev udredt, så jeg har været i gang med at studere tidligere. Men for at være ærlig jeg har ikke noget i mod at skulle gå hjemme på , eftersom at jeg har haft det meget skidt og var nødt til at droppe min forrige uddannelse. Men det virker ikke som om det er en løsning at gå hjemme og dangere den af. Vi har heller ikke råd til kun at have 1 indtægt.

Jeg tænker du skal mærke godt efter. Jeg er pædagog i 0-6 års området og som pædagog er du hele tiden i frontlinjen, man kan ikke gemme sig. Det tætte forældre samarbejde er så vigtigt, de sjove samtaler, de nemme samtaler, men også de svære samtaler hvor det er dig der skal være rolig og løse svære situationer.

Vi løber stærkt og arbejdsdagen er aldrig hvad du troede da du gik hjemmefra. Jeg elsker det spontane og foranderlige i min hverdag. Men det kræver også styrke til at stå i mod. 

Man giver hele tiden af sig selv, kollegaer, forældre og børn forventer noget af dig. 

Jeg husker studiet som et langt gruppearbejde, spændende samtaler med mine medstuderende og gode diskutioner hvor vi blev dygtigere og mere nysgerrrige på mennesker.

Pædagog er et skønt fag med mennesker omkring en hele tiden. 

Anmeld Citér

20. august 2020

Anonym trådstarter

tak for jeres svar..

Jeg har også tænkt på at skulle blive sygemeldt, men så vidt jeg ved, sker det vidst ikke bare lige sådan? Og jeg tror ikke det er muligt for mig, da der aldrig har været nogen som har snakket i den retning. Jeg ved allerede nu, at jeg ikke kan arbejde fuldtid fx

Anmeld Citér

20. august 2020

CKJ

Profilbillede for CKJ
Anonym skriver:

tak for jeres svar..

Jeg har også tænkt på at skulle blive sygemeldt, men så vidt jeg ved, sker det vidst ikke bare lige sådan? Og jeg tror ikke det er muligt for mig, da der aldrig har været nogen som har snakket i den retning. Jeg ved allerede nu, at jeg ikke kan arbejde fuldtid fx

Jeg tænker virkelige du skal genovervej om pædagog er det rigtige fag! Det lyder lidt som en ‘jeg skal finde på noget’-løsning. Pædagoger skal virkelig er robuste, omstillingsparate, udadvendte, sociale og ikke mindst signalere glæde ved at være sammen med andre mennesker 

Anmeld Citér

20. august 2020

OurDream

Jeg læser til pædagog og startede februar 2020. Det er nærmest kun gruppearbejde vi arbejder i, og underviserne forventer en masse rollespil og fremlæggelser fra os. Jeg synes til gengæld ikke det er en læse tung uddannelse som sygeplejerske uddannelse jeg har prøvet.

men en mulighed kunne være at læse hjemmefra? Det ved jeg man også kan. Så er det noget med at man kun skal møde op på campus en gang om måneden. 

Anmeld Citér

20. august 2020

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.

Jeg tænker om det er den rigtige uddannelse for dig.  
Der er forældresamarbejde, hvor der til tider er nogle svære samtaler. Man skal også kunne smalltalke med forældrene, så er der kollegaerne man også samarbejder med og det er jo ikke kun stuevis. 
Der er dage med sygdom hvor vikarerne ikke kan og man pludselig står alene med ret mange børn - der er det vigtigt at kunne holde overblik og ikke lade sig slå ud af det. 
Hvorfor vil du være pædagog? 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.