Valg af skoledistrikt hjælp

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.787 visninger
8 svar
7 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
18. august 2020

Anonym trådstarter

Hej

Sagen er den at min mand og jeg ser på hus, og i det område vi gerne vil bo i, er der tre skoledistrikter. Ingen af vores børn er startet i skole endnu, men det kommer snart.

I skoledistrik 1 bor vores rigtig gode venner og børnene har kendt hinanden altid. De er også jævnaldrende og vil derfor komme på samme årgang. De er også passet i samme private mikro-instituion altid. Vi bor pt til leje i dette distrik, men vil gerne have hus. Husene i dette distrikt er enten på landet med dårlige transportforbindelser eller mere bynære og deraf rimlig dyre (og muligvis også for dyrt for os). Der er meget få huse med mulighed for ok pris og gode transportmuligheder

I distrikt to er der en skøn landsby, hvor vi allerede kender nogen også. Transportforbindelserne er ok, huspriserne langt mere spiselige, men vi vil pludselig bo 5-8km væk fra bedstevennerne, og de ville ikke kunne gå i skole sammen. Skolen har vi ingen relation til

I distrikt 3 har jeg selv gået i skole. Og jeg har et kæmpe problem at skulle tilbage dertil. Jeg havde en dårlig skoletid, der var meget mobning og jeg fik det først godt da jeg var færdig med folkeskolen. Jeg er helt bevidst om at der nok har været kæmpe udskiftning siden dengang og at det kun er rammerne, der egentlig er "tilbage" fra min tid. Men stadig får jeg det helt klamt ved tanken om at skulle gå på de samme gange og være i de samme lokaler som jeg fik tæsk i. Jeg kører jævnligt forbi, da mine forældre stadig bor i nærheden, og jeg har altid tænkt at jeg aldrig skulle sætte mine fødder på den grund igen. Derudover er transportmulighederne super gode, husene i udkanten af distriktet er betalelige og det ligger lige op ad 1. distrikt, så vi ville faktisk flytte tættere på bedstevennerne

Min mand spurgte om ikke det var fjollet at lade mit barndomstraume påvirke vores hussøgning? (Distriktet er klart det største geografisk) men samtidig har jeg det sådan at der er 35 distrikter i kommunen, og jeg vælger kun ét fra. Er det helt off?

En anden overvejelse er, at børnene (i hvert fald den ældste) ikke ville nå at starte i ny institution før førskole, og at hun ved flytning til distrikt 2 eller 3 således vil blive "kastet" ind i en klasse med nye mennesker og som nytilflytter. Omvendt vil hun i distrikt 1 starte sammen med hendes bedste ven, og så havde de da hinanden.

Når jeg skriver at husene er dyre, så handler det om hvor meget vi ønsker at arbejde. Vi værdsætter god tid til hinanden og sammen og har valgt at jeg kun atbejder deltid. Vi kan sagtens få lov at låne til de dyre huse, men så SKAL jeg arbejde fuldtid også, og det vil vi egentlig gerne vente med til de mindste børn var omkring 8 (jeg har skiftehold og hårdt arbejde og vil derfor være meget træt når jeg har fri, hvis det er fuldtid)

Derudover håber vi at få plads på en privatskole, der ligger lige i "smørhullet" af alle distrikterne. Selve skolen ligger i distrikt 3, men det vil så ikke have en betydning hvis vi fik plads der. Vi ved dog endnu ikke om vi får den. Der er selvfølgelig også mulighed for at at vi venter med at købe hus til vi ved om vi har plads på den skole. (Umiddelbart er det ikke helt realistisk, og derfor tænker vi mest i distriktskolerne) får vi ikke plads på privatskole, vil vores rådighedsbeløb naturligvis være større, og så vil vi godt kunne sidde i et af de dyrere huse uden at jeg var på fuldtid

Hvad tænker I?1

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. august 2020

Anonym

Anonym skriver:

Hej

Sagen er den at min mand og jeg ser på hus, og i det område vi gerne vil bo i, er der tre skoledistrikter. Ingen af vores børn er startet i skole endnu, men det kommer snart.

I skoledistrik 1 bor vores rigtig gode venner og børnene har kendt hinanden altid. De er også jævnaldrende og vil derfor komme på samme årgang. De er også passet i samme private mikro-instituion altid. Vi bor pt til leje i dette distrik, men vil gerne have hus. Husene i dette distrikt er enten på landet med dårlige transportforbindelser eller mere bynære og deraf rimlig dyre (og muligvis også for dyrt for os). Der er meget få huse med mulighed for ok pris og gode transportmuligheder

I distrikt to er der en skøn landsby, hvor vi allerede kender nogen også. Transportforbindelserne er ok, huspriserne langt mere spiselige, men vi vil pludselig bo 5-8km væk fra bedstevennerne, og de ville ikke kunne gå i skole sammen. Skolen har vi ingen relation til

I distrikt 3 har jeg selv gået i skole. Og jeg har et kæmpe problem at skulle tilbage dertil. Jeg havde en dårlig skoletid, der var meget mobning og jeg fik det først godt da jeg var færdig med folkeskolen. Jeg er helt bevidst om at der nok har været kæmpe udskiftning siden dengang og at det kun er rammerne, der egentlig er "tilbage" fra min tid. Men stadig får jeg det helt klamt ved tanken om at skulle gå på de samme gange og være i de samme lokaler som jeg fik tæsk i. Jeg kører jævnligt forbi, da mine forældre stadig bor i nærheden, og jeg har altid tænkt at jeg aldrig skulle sætte mine fødder på den grund igen. Derudover er transportmulighederne super gode, husene i udkanten af distriktet er betalelige og det ligger lige op ad 1. distrikt, så vi ville faktisk flytte tættere på bedstevennerne

Min mand spurgte om ikke det var fjollet at lade mit barndomstraume påvirke vores hussøgning? (Distriktet er klart det største geografisk) men samtidig har jeg det sådan at der er 35 distrikter i kommunen, og jeg vælger kun ét fra. Er det helt off?

En anden overvejelse er, at børnene (i hvert fald den ældste) ikke ville nå at starte i ny institution før førskole, og at hun ved flytning til distrikt 2 eller 3 således vil blive "kastet" ind i en klasse med nye mennesker og som nytilflytter. Omvendt vil hun i distrikt 1 starte sammen med hendes bedste ven, og så havde de da hinanden.

Når jeg skriver at husene er dyre, så handler det om hvor meget vi ønsker at arbejde. Vi værdsætter god tid til hinanden og sammen og har valgt at jeg kun atbejder deltid. Vi kan sagtens få lov at låne til de dyre huse, men så SKAL jeg arbejde fuldtid også, og det vil vi egentlig gerne vente med til de mindste børn var omkring 8 (jeg har skiftehold og hårdt arbejde og vil derfor være meget træt når jeg har fri, hvis det er fuldtid)

Derudover håber vi at få plads på en privatskole, der ligger lige i "smørhullet" af alle distrikterne. Selve skolen ligger i distrikt 3, men det vil så ikke have en betydning hvis vi fik plads der. Vi ved dog endnu ikke om vi får den. Der er selvfølgelig også mulighed for at at vi venter med at købe hus til vi ved om vi har plads på den skole. (Umiddelbart er det ikke helt realistisk, og derfor tænker vi mest i distriktskolerne) får vi ikke plads på privatskole, vil vores rådighedsbeløb naturligvis være større, og så vil vi godt kunne sidde i et af de dyrere huse uden at jeg var på fuldtid

Hvad tænker I?1

Ét er helt sikkert - uanset skole skal dine børn nok få nye bedstevenner, så glem alt om dem.

Dernæst kunne I jo starte med at få rundture og snakke med personalet på skolerne for at stikke en finger i jorden. Det faglige og sociale indhold har vel også noget at sige?

Køb hus ud fra jeres økonomi, og hvad der gør livet nemt for jer, ikke hvad fortiden har bragt.

Anmeld Citér

18. august 2020

Anonym

Der er frit skolevalg i Dk. Så kan i jo godt bo længere væk og blot køre lidt længere for hent/aflevering i den “rigtige” skole. Vores 9 årige har siden 1. klasse cyklet 3-4 km i skole selv. �� 

5-8 km i bil tager jo maks 10 min. Så jeg kan ikke helt se hvad problemet er når ikke det er et geografisk større område vi taler om.  

Anmeld Citér

18. august 2020

Øboen

Enig i det frie skolevalg, men sådan som jeg har forstået det kræver det selvfølgelig at der er plads i det ønskede distrikt. Man kommer altså bagerst i køen ifht de børn som rent faktisk bor i skolens område, så man er ikke garanteret en plads i et andet distrikt. Men det er da klart en mulighed at have i baghovedet. 

Anmeld Citér

18. august 2020

Girafmor

Jeg tror jeg ville gå efter det distrikt hvor det perfekte hus ligger, og så afklare skoler bagefter.

Det lyder da klart bedst med det distrikt med vennerne, men hvis det ikke kan lade sig gøre økonomisk skal de nok få venner det andet sted.

Jeg ville godt turde købe hus i distriktet med gamle skole, men ville tjekke først hvordan det ser ud med at komme i skole i det andet distrikt. Mine børn kom heller aldrig på min gamle skole. Tilliden ville ikke være der, og det kunne jo potentielt set ødelægge forældresamarbejdet.. Og det kan man kalde fjollet - men jeg holder så på at hvis man kalder det det, har man ikke selv prøvet mobning..

Anmeld Citér

18. august 2020

drabo

Profilbillede for drabo

Jeg ville besøge de tre skoler eller snakke med forældre til børn på alle tre skoler. En skole ændrer sig meget på 10-20 år, så derfor tag ud og se på skolerne og tal med pædagogerne i SFO.

det har ikke den store betydning om man kommer i skole med bedstevennen for der kommer så mange nye børn og nu om dage er der enormt meget fokus på det sociale i klassen og at få det til at fungere. Tror det er meget få i min datters klasse som ikke efter et år har andre bedste venner end dem de kendte fra børnehaven.

Men jeres mavefornemmelse skal selvfølgelig være i orden.

køb ikke hus for mere end i føler passer til det i ønsker for jeres økonomi, intet hus er værd at arbejde sig ihjel over eller at skulle vende hver en femøre for.

Anmeld Citér

18. august 2020

drabo

Profilbillede for drabo

Og en lille tilføjelse selvom skole er vigtigt, så ville jeg også vægte ting som offentlig transport, mulighed for indkøb og afstand til fritidsinteresser og evt. andet som vil få betydning for jeres hver dag.

Anmeld Citér

18. august 2020

Roselil

Profilbillede for Roselil
Anonym skriver:

Hej

Hvad tænker I?1

Jeg ville glemme det med bedstevennerne, børns venner skiftes ud og ville være lidt vildt at købe hus efter, synes jeg. Vælg hellere efter hvor i føler jer mest hjemme, i har hørt bedst om skolen og hvor prisen er fornuftig mht. traume fra skolen, husk at få det bearbejdet da det ofte smitter af på den måde jeres barn opfatter skole på og hvordan du kommer til at håndtere de konflikter der uværgerligt vil opstå i et barneliv.

Anmeld Citér

18. august 2020

Anonym trådstarter

Tak for en masse gode svar! Jeg svarer lige samlet

Vi er klar over det med frit skolevalg men det afhænger netop af om der er plads efter alle er optaget fra distriktet. Man kan heller ikke få befordring (skolebus) hvis man bliver optaget på skole udenfor bopælsdistriktet, og den lille landsby vi kigger på f.eks. ville det betyde krydsning af flere meget tungt trafikerede veje og landeveje med høj fart. Så det vil være rigtig mange år vi skulle kunne køre med dem i skole, derfor tænkte vi (i hvert fald i distrikt 2) at det ikke er en mulighed at vælge anden skole. 

Jeg var til gengæld ikke klar over at man godt kunne tage kontakt til skolerne på forhånd, altså når det nu var folkeskole, så det vil jeg klart gøre

Og helt rigtigt at intet hus er værd at skulle knokle sig selv halvt ihjel for

Grunden til at vennerne betyder noget er at vi kun bor 2 km fra hinanden nu og de er praktisk taget familie (både for børnene og os voksne imellem), og vi har kendt hinanden i virkelig mange år. Moren som også er min veninde, har jeg også delt graviditeter og barsler med (fordi vi altid er blevet gravide samtidig) og vi ses 2-3 gange i ugen. Vi planlægger også at være tæt på vores egne forældre, og derfor at vi f.eks. ikke bare flytter til den anden ende af byen. Men det er jo ikke til at vide når jeg ikke har skrevet det

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.