Hej
Sagen er den at min mand og jeg ser på hus, og i det område vi gerne vil bo i, er der tre skoledistrikter. Ingen af vores børn er startet i skole endnu, men det kommer snart.
I skoledistrik 1 bor vores rigtig gode venner og børnene har kendt hinanden altid. De er også jævnaldrende og vil derfor komme på samme årgang. De er også passet i samme private mikro-instituion altid. Vi bor pt til leje i dette distrik, men vil gerne have hus. Husene i dette distrikt er enten på landet med dårlige transportforbindelser eller mere bynære og deraf rimlig dyre (og muligvis også for dyrt for os). Der er meget få huse med mulighed for ok pris og gode transportmuligheder
I distrikt to er der en skøn landsby, hvor vi allerede kender nogen også. Transportforbindelserne er ok, huspriserne langt mere spiselige, men vi vil pludselig bo 5-8km væk fra bedstevennerne, og de ville ikke kunne gå i skole sammen. Skolen har vi ingen relation til
I distrikt 3 har jeg selv gået i skole. Og jeg har et kæmpe problem at skulle tilbage dertil. Jeg havde en dårlig skoletid, der var meget mobning og jeg fik det først godt da jeg var færdig med folkeskolen. Jeg er helt bevidst om at der nok har været kæmpe udskiftning siden dengang og at det kun er rammerne, der egentlig er "tilbage" fra min tid. Men stadig får jeg det helt klamt ved tanken om at skulle gå på de samme gange og være i de samme lokaler som jeg fik tæsk i. Jeg kører jævnligt forbi, da mine forældre stadig bor i nærheden, og jeg har altid tænkt at jeg aldrig skulle sætte mine fødder på den grund igen. Derudover er transportmulighederne super gode, husene i udkanten af distriktet er betalelige og det ligger lige op ad 1. distrikt, så vi ville faktisk flytte tættere på bedstevennerne
Min mand spurgte om ikke det var fjollet at lade mit barndomstraume påvirke vores hussøgning? (Distriktet er klart det største geografisk) men samtidig har jeg det sådan at der er 35 distrikter i kommunen, og jeg vælger kun ét fra. Er det helt off?
En anden overvejelse er, at børnene (i hvert fald den ældste) ikke ville nå at starte i ny institution før førskole, og at hun ved flytning til distrikt 2 eller 3 således vil blive "kastet" ind i en klasse med nye mennesker og som nytilflytter. Omvendt vil hun i distrikt 1 starte sammen med hendes bedste ven, og så havde de da hinanden.
Når jeg skriver at husene er dyre, så handler det om hvor meget vi ønsker at arbejde. Vi værdsætter god tid til hinanden og sammen og har valgt at jeg kun atbejder deltid. Vi kan sagtens få lov at låne til de dyre huse, men så SKAL jeg arbejde fuldtid også, og det vil vi egentlig gerne vente med til de mindste børn var omkring 8 (jeg har skiftehold og hårdt arbejde og vil derfor være meget træt når jeg har fri, hvis det er fuldtid)
Derudover håber vi at få plads på en privatskole, der ligger lige i "smørhullet" af alle distrikterne. Selve skolen ligger i distrikt 3, men det vil så ikke have en betydning hvis vi fik plads der. Vi ved dog endnu ikke om vi får den. Der er selvfølgelig også mulighed for at at vi venter med at købe hus til vi ved om vi har plads på den skole. (Umiddelbart er det ikke helt realistisk, og derfor tænker vi mest i distriktskolerne) får vi ikke plads på privatskole, vil vores rådighedsbeløb naturligvis være større, og så vil vi godt kunne sidde i et af de dyrere huse uden at jeg var på fuldtid
Hvad tænker I?1