Er du pædagog eller pædagog studerende?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

531 visninger
9 svar
6 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
18. juni 2020

Loa

Og har du lyst til at fortælle mig om dit job/uddannelse, hvad du synes om det, hvad der er godt/dårligt osv?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. juni 2020

Soonmom

Elsker jobbet (og praktikkerne i løbet af uddannelsen, det er klart dem man får noget ud af)

Selve uddannelsen synes jeg desværre bære enormt meget præg af at de vil have alle igennem, så massere af gruppearbejde, hvor man skal favne alle, også dem som ingen ting laver.

Der er også rigtig mange ting i uddannelsen som jeg ikke synes er relevant og så er der også undervisere som ikke burde undervise (der er selvfølgelig også nogle super dygtige og kompetente undervisere).

Men så vidt jeg har hørt kommer kvaliteten af uddannelsen også meget an på hvor henne i landet man tager den.

Min erfaring er at det desværre er en uddannelse som man kan lalle sig meget igennem og jeg synes faktisk pædagogisk assistent uddannelsen var langt mere seriøs forstået på den måde at du røg ud ved for meget fravær og praktikstederne kunne vurdere dig som ikke egnet

Anmeld Citér

18. juni 2020

Loa

Soonmom skriver:

Elsker jobbet (og praktikkerne i løbet af uddannelsen, det er klart dem man får noget ud af)

Selve uddannelsen synes jeg desværre bære enormt meget præg af at de vil have alle igennem, så massere af gruppearbejde, hvor man skal favne alle, også dem som ingen ting laver.

Der er også rigtig mange ting i uddannelsen som jeg ikke synes er relevant og så er der også undervisere som ikke burde undervise (der er selvfølgelig også nogle super dygtige og kompetente undervisere).

Men så vidt jeg har hørt kommer kvaliteten af uddannelsen også meget an på hvor henne i landet man tager den.

Min erfaring er at det desværre er en uddannelse som man kan lalle sig meget igennem og jeg synes faktisk pædagogisk assistent uddannelsen var langt mere seriøs forstået på den måde at du røg ud ved for meget fravær og praktikstederne kunne vurdere dig som ikke egnet



Øv det lyder lidt kedeligt med nogle af de ting der. Dvs. man skal ikke have mega høje forventninger til indholdet og det man lærer? 

Anmeld Citér

18. juni 2020

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
Soonmom skriver:

Elsker jobbet (og praktikkerne i løbet af uddannelsen, det er klart dem man får noget ud af)

Selve uddannelsen synes jeg desværre bære enormt meget præg af at de vil have alle igennem, så massere af gruppearbejde, hvor man skal favne alle, også dem som ingen ting laver.

Der er også rigtig mange ting i uddannelsen som jeg ikke synes er relevant og så er der også undervisere som ikke burde undervise (der er selvfølgelig også nogle super dygtige og kompetente undervisere).

Men så vidt jeg har hørt kommer kvaliteten af uddannelsen også meget an på hvor henne i landet man tager den.

Min erfaring er at det desværre er en uddannelse som man kan lalle sig meget igennem og jeg synes faktisk pædagogisk assistent uddannelsen var langt mere seriøs forstået på den måde at du røg ud ved for meget fravær og praktikstederne kunne vurdere dig som ikke egnet



fuck hvor er jeg glad for at jeg kom ind på PAU i stedet for pædagog, når jeg læser din beskrivelse. 

Anmeld Citér

18. juni 2020

StineW79

Profilbillede for StineW79

Altså nu blev jeg færdiguddanet for 15 år siden, så oplever at der er sket mange ændringer, siden jeg blev færdig. 

Men vi var de første bachelorer der blev uddannet, under den nye udd, og ka huske det føltes som et rent experiment... Vi var 90 på overgangen, og ud af alle os, var vi godt 30 fra mit hold, der blev færdig, sååååå. Der var mange der på revelidering, som "bare" faldt fra, en masse som dumpende praktikerne eller ik bestod deres examner. Dengang oplevede jeg ik skole delen som nem, hvis ik man er boglig, 8g der var høje forventninger fra praktikstederne. 

Der var masser af læsestof, gruppearbejde og bedst af alt praktikerne. 

Jeghar arbejdet indenfor specialområdet, siden jeg blev færdig og jeg elsker mit arbejde. Jeg arbejder lige dele morgen og aftenvagter, hver anden weekend og forskellige helligdage. 

Har arbejdet med både handicappet børn, hjemme vejleder og pt har jeg været 5 år på et bo tilbud for voksne autister. 

Syntes det er fedt, med alle de forskellige arbejdsområder. 

Det gir rigtig meget fritid på andre måder, end feks børnehave osv.

Jeg syntes de nyuddannet jeg møder nu, har dog et meget højre fagligt indhold, end vi nogensinde havde, da jeg blev færdig. De er sindssyg dygtige, og det er så fedt. Vh Stine 

Anmeld Citér

19. juni 2020

CKJ

Profilbillede for CKJ

Jeg er også super glad for, at være pædagog! 

Anmeld Citér

19. juni 2020

Loa

StineW79 skriver:

Altså nu blev jeg færdiguddanet for 15 år siden, så oplever at der er sket mange ændringer, siden jeg blev færdig. 

Men vi var de første bachelorer der blev uddannet, under den nye udd, og ka huske det føltes som et rent experiment... Vi var 90 på overgangen, og ud af alle os, var vi godt 30 fra mit hold, der blev færdig, sååååå. Der var mange der på revelidering, som "bare" faldt fra, en masse som dumpende praktikerne eller ik bestod deres examner. Dengang oplevede jeg ik skole delen som nem, hvis ik man er boglig, 8g der var høje forventninger fra praktikstederne. 

Der var masser af læsestof, gruppearbejde og bedst af alt praktikerne. 

Jeghar arbejdet indenfor specialområdet, siden jeg blev færdig og jeg elsker mit arbejde. Jeg arbejder lige dele morgen og aftenvagter, hver anden weekend og forskellige helligdage. 

Har arbejdet med både handicappet børn, hjemme vejleder og pt har jeg været 5 år på et bo tilbud for voksne autister. 

Syntes det er fedt, med alle de forskellige arbejdsområder. 

Det gir rigtig meget fritid på andre måder, end feks børnehave osv.

Jeg syntes de nyuddannet jeg møder nu, har dog et meget højre fagligt indhold, end vi nogensinde havde, da jeg blev færdig. De er sindssyg dygtige, og det er så fedt. Vh Stine 



Tak for dit svar

Håbede heller ikke niveauet var så lavt at man kedede sig på uddannelsen.

Jeg ville også rigtig gerne indenfor special området, udsatte børn og unge. 

Anmeld Citér

19. juni 2020

Anonym

Jeg blev færdig i 2015 og det var skønt for mig der var fantastisk. Dog skal man selv søger for at læse og gerne mere end det undervisning siger. For det er der slet ikke tid til efter uddannelsen. 

Jeg elsker mit arbejde og at arbejde med børn. Når man er på skolen gør man det man selv kan. Dog er ejg en der altid har været med på tingene. Fx elevrådet arrangerede efter forelæsning lavet med ting til dagene søget for at jeg kom i gruppe med der var lidt som mig gerne vil være dygtig. Jeg sad også med i noget der hedder PLS. Pædagog studerende fagforening. 

Efter mit uddannelse var jeg høj gravid. Blev ansat selvom jeg var gravid. Et år efter dette blev jeg spurgte af vores dagtilbuddeleder om jeg vil være på hold til at starte en ny vuggestue op. Var med til at vælge mine kollegaer og min leder. 

 

Anmeld Citér

20. juni 2020

Anonym

Jeg er pædagogstuderende, og min mand er pædagog - så jeg ved lidt om begge dele.

Jeg er glad for pædagogstudiet og synes det faglige teoretiske indhold er spænende. Der findes utroligt meget teori og mange forskellige definitioner og forståelser, så man kan altid hente viden fra mange forskellige, for at få sine egne pointer frem i skriftlige opgaver. Det synes jeg er mega fedt. 

Jeg har ikke læst de andre kommentarer, men jeg så lige at en skrev om gruppearbejdet. Det er rigtigt at der er gruppearbejde, hvilket jeg tænker er med henblik på at man som studerende skal lære, at man i et job skal samarbejde med sine kollegaer. Jeg går meget op i den teoretiske del i de skriftlige opgaver, hvor mine gruppemedlemmer går mere op i den praktiske. Det giver anledning til faglige diskussioner. Jeg har tidligere været i en anden gruppe hvor vi var mere eller mindre enige om alt - men det er ikke nødvendigvis en fordel. Ja, der er en del gruppearbejde, men jeg synes også at når det virkelig gælder, som eksempelvis praktikeksamener eller grundfaglighedseksamen (efter 1 år) er individuelle så man har altså også mulighed for at vise hvad man selv er værd. Hvis man er i en dårlig gruppe, har man jo selv et ansvar for at få det til at fungere enten ved at sige det til gruppen, eller kontakte den underviser der har ansvar for modulet man er igang med - så skal der nok findes ud af en løsning. 

Efter en 9-10 måneder skal man i en praktik på 6 uger. 
2. praktik varer 6 måneder.
3. praktik varer 6 måneder
Og så er der en 4. praktik der ligger i ens bachelorperiode, hvor man selv koordinere med praktikstedet hvilke dage og uger man møder op. 
Pånær den 4. praktik, ønsker man altid praktikplads udfra en liste ens skole har. 

Angående jobbet? Uanset hvilken specialisering man vælger (dagtilbud, skole/fritid, eller social/special), kan man få job indenfor alle områder efterfølgende. Så det er ikke sådan at man låser sig fast og ikke kan skifte retning kan man sige.

Anmeld Citér

20. juni 2020

Loa

Anonym skriver:

Jeg er pædagogstuderende, og min mand er pædagog - så jeg ved lidt om begge dele.

Jeg er glad for pædagogstudiet og synes det faglige teoretiske indhold er spænende. Der findes utroligt meget teori og mange forskellige definitioner og forståelser, så man kan altid hente viden fra mange forskellige, for at få sine egne pointer frem i skriftlige opgaver. Det synes jeg er mega fedt. 

Jeg har ikke læst de andre kommentarer, men jeg så lige at en skrev om gruppearbejdet. Det er rigtigt at der er gruppearbejde, hvilket jeg tænker er med henblik på at man som studerende skal lære, at man i et job skal samarbejde med sine kollegaer. Jeg går meget op i den teoretiske del i de skriftlige opgaver, hvor mine gruppemedlemmer går mere op i den praktiske. Det giver anledning til faglige diskussioner. Jeg har tidligere været i en anden gruppe hvor vi var mere eller mindre enige om alt - men det er ikke nødvendigvis en fordel. Ja, der er en del gruppearbejde, men jeg synes også at når det virkelig gælder, som eksempelvis praktikeksamener eller grundfaglighedseksamen (efter 1 år) er individuelle så man har altså også mulighed for at vise hvad man selv er værd. Hvis man er i en dårlig gruppe, har man jo selv et ansvar for at få det til at fungere enten ved at sige det til gruppen, eller kontakte den underviser der har ansvar for modulet man er igang med - så skal der nok findes ud af en løsning. 

Efter en 9-10 måneder skal man i en praktik på 6 uger. 
2. praktik varer 6 måneder.
3. praktik varer 6 måneder
Og så er der en 4. praktik der ligger i ens bachelorperiode, hvor man selv koordinere med praktikstedet hvilke dage og uger man møder op. 
Pånær den 4. praktik, ønsker man altid praktikplads udfra en liste ens skole har. 

Angående jobbet? Uanset hvilken specialisering man vælger (dagtilbud, skole/fritid, eller social/special), kan man få job indenfor alle områder efterfølgende. Så det er ikke sådan at man låser sig fast og ikke kan skifte retning kan man sige.



Tusind tak for dit svar!

Det var lidt det jeg “frygtede”. Social/special delen tiltaler mig, men hvis jeg ikke kan finde job inden for det, ville det nok være vuggestue jeg valgte, men frygtede at man så “missede” en del ved at have valgt special/social delen på uddannelsen.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.