Hvad får man i SU?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

375 visninger
8 svar
0 synes godt om
11. juni 2020

Anonym trådstarter

Har kigget på SU.dk, men synes ikke helt det giver mening (for mig)

Hvis jeg starter på en uddannelse, er gift (selvfølgelig ikke hjemmeboende) og har børn, hvad har jeg så mulighed for at få og evt. låne, hvis jeg skal kunne klare den?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. juni 2020

Marts17

Hej

Hvis din mand også er studerende på SU, kan I begge få forsørgertillæg, som er ca. 2400 oveni de 6200. Hvis din mand ikke er på SU, kan du få en alm. SU, som er de 6200. Derudover er der forhøjet SU-lån som er på ca. 4500. 

Anmeld Citér

11. juni 2020

Anonym trådstarter

Marts17 skriver:

Hej

Hvis din mand også er studerende på SU, kan I begge få forsørgertillæg, som er ca. 2400 oveni de 6200. Hvis din mand ikke er på SU, kan du få en alm. SU, som er de 6200. Derudover er der forhøjet SU-lån som er på ca. 4500. 

Det er han ikke. Han har arbejde.

Dvs. det er 10.700 kr før skat man får?

Ved du noget om hvor længe/hvordan man skal tilbagebetale lånet?

Anmeld Citér

11. juni 2020

CBbaby

Anonym skriver:

Det er han ikke. Han har arbejde.

Dvs. det er 10.700 kr før skat man får?

Ved du noget om hvor længe/hvordan man skal tilbagebetale lånet?

Man starter tilbagebetalingen efter endt studie. Ca 1 år  efter. Alt efter hvor meget man låner, er tilbagebetalingstiden ca mellem 5-10 år. Mam kan dog få en særlig aftale. 

De sætter som udgangspunkt et rimeligt niveau af tilbagebetaling. 
Man betaler hveranden måned - eks. 800pr måned bliver til 1600kr hveranden måned. 

Derudover har du mulighed for at sætte lånet på yderligere 12 måneders pause, hvis det skulle blive nødvendigt. 

Renterne er 4% mens du studerer, men kun 1%, når du er færdig. 

Så det er klart det billigste lån man kan få :-) 

Anmeld Citér

11. juni 2020

Baby.mamma

Det er 6200 før skat

Lånet på de 4500 er skattefrit.

Så kan man få forsørgertillæg på 12-1300 hvis man har børn, uanset antal. Bare et barn er under 7 år. Dette er også skattefrit 

Anmeld Citér

11. juni 2020

Anonym trådstarter

Baby.mamma skriver:

Det er 6200 før skat

Så kan man få forsørgertillæg på 12-1300 hvis man har børn, uanset antal. Bare et barn er under 7 år. Dette er også skattefrit 

Men kunne man også det hvis éns mand har et arbejde? Det med forsørgertillægget?

Anmeld Citér

11. juni 2020

Lefrica

Profilbillede for Lefrica
Baby.mamma skriver:

Det er 6200 før skat

Er du sikker på det? Jeg har lige afsluttet studie og jeg kunne ikke få forsørger tillæg fordi min mand arbejder - jeg måtte tjene mere ved siden af pr barn, men jeg fik ikke mere i SU. 

Måske man kan låne mere, det skal jeg ikke kunne sige.. 

Anmeld Citér

11. juni 2020

Nielsen333

Anonym skriver:

Men kunne man også det hvis éns mand har et arbejde? Det med forsørgertillægget?

Nej

Anmeld Citér

11. juni 2020

Nielsen333

Lefrica skriver:

Er du sikker på det? Jeg har lige afsluttet studie og jeg kunne ikke få forsørger tillæg fordi min mand arbejder - jeg måtte tjene mere ved siden af pr barn, men jeg fik ikke mere i SU. 

Måske man kan låne mere, det skal jeg ikke kunne sige.. 

Man kan kun få det hvis man bor sammen med en SU eller uddannelseshjælpsmodtager. Det behøver ikke at være den anden forælder til barnet. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.