Mine rettigheder som enlig overfor kommunen?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.823 visninger
8 svar
19 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
2. juni 2020

Anonym trådstarter

Hej alle sammen. 

Jeg vil lige advarer mod et langt opslag inden i læser videre

Sagen er den at jeg har en lille pige med min eks kæreste. Vi flyttede hver til sit den 01.08.19, hvor han flyttede hjem til hans søster. Vi har et virkelig godt samarbejde omkring vores datter. Da jeg studere og han er ledig har han afleveret hende i dagpleje om morgenen og hentet hende om eftermiddagen til min adresse. (han er kørt fra hans adresse til min adresse 2 gange dagligt). Derudover har han samvær med hans datter hver anden weekend hvor han sover på min sofa. 

Vores fortid sammen er 10 år og vi har været bedste venner siden 7. klasse. Vi gik fra hinanden grundet en depression fra hans side, hvor han trængte til at komme væk. Han har været sygmeldt i 3 år og havde en stor gæld som han betaler af på, derfor flytter han hjem til hans søster så han kan få styr på det inden han kan finde en lejlighed hvor der er plads til ham og vores datter (hver anden weekend). 

Nu har jeg fået brev fra kommunen om at jeg er udtrukket på en registersamkøringsliste, da flere forhold taler for at jeg eventuelt ikke er enlig. De forhold de har skrevet er at han bor hos familie og at vi har fælles konti/lån. 

Vi har ingen fælleskonti eller nogle lån sammen. Da vi gik hver til sit skrev jeg under på at jeg hæftede på lidt af hans gæld og en afdragsordning som jeg har overholdt og er færdig med. Han bidrager ikke med en eneste krone til mig, vores datter eller min husholdning. Han er her kun for at aflevere og hente vores datter fra daginstitution og så hver anden weekend hvor han sover på sofaen og stadig intet bidrager med. 

Kommunen vil nu have mine kontoudtog for 01.08.19 - dags dato.

Jeg ringede til hende og fik oplyst at jeg ikke kunne sende dem som sikker post som privatperson, men at jeg gerne må komme ned til dem med dem? Jeg arbejder 37 timer i forbindelse med studie, har 2 timers kørsel hver dag, når jeg kommer hjem kl 17 så kører han med det samme og jeg skal lave mad, i bad, putte, lege, oprydning, alt det som vi enlige mødre også gør. 

Må kommunen virkelig bede om mine kontooplysninger, har de krav på det? Fint nok jeg er udtrukket på den liste, men hun siger til mig i telefonen, vi skal finde ud af om du har gjort det bevidst. BEVIDST! Jeg har bedt om økonomisk hjælp som ENLIG mor på elevløn, jeg er ikke kæreste med faren. Hun fortæller så også at det også er på observationer på faren bopæl, hvor jeg tænker: hvad har det med mig at gøre. Jeg aner ikke hvad han laver når han ikke er her for at hente og bringe og samvær med hans datter. 

Alt det her har jeg snakket med faren om som har været i forløb ved kommunen de sidste 3 år grundet sygdom og det eneste han siger er: jamen overvåger de mig? Aner det ikke sagde jeg. 

Så er det normalt at det er det her kommunen gør når de mener man "snyder systemet"? 

Jeg har ikke brug for negative kommentar. Jeg har bare aldrig været i kommunens "søgelys" før og aner ikke hvad det indebærer. 

Tak fordi i læste med og tak for påhånd for de er jer der smider en kommentar med inden i smutter 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. juni 2020

Abracadabra

Jeg tror, at du skal samarbejde, hvis du fortsat vil have tilskud som enlig. 

Anmeld Citér

2. juni 2020

Roselil

Profilbillede for Roselil

Hej, sikke irriterende og må indrømme at jeg ikke forstår hvorfor du ikke kan sende oplysningerne? Jeg er dog sikker på, at de har lov til at kontrollere dig. Jeg er faktisk i tvivl om det overhovedet er lovligt at han overnatter på sofaen, men der er vist også meget fortolkning ind over så det kommer an på kommune og sagsbehandler. Jeg kan bare huske at jeg undersøgte det da jeg blev skilt. Vi er nemlig også gode venner og han kunne sagtens komme forbi og engang lånte han sofaen da nogle familiemedlemmer fra udlandet var i dk og lånte hans lejlighed. Her læste jeg, at han ikke engang måtte bære en indkøbspose op, tage skraldet ud eller bidrage med noget. Alt dette har han gjort. Han har købt ind, selvfølgelig målrettet børnene, overnattet og når han gik tog han ofte skraldet med, da han boede på den anden side af gården og kom forbi skralderummet:-) jeg ville jo absolut mene jeg er enlig og en ven kunne sagtens gøre det samme for mig og det bliver jo ikke set som et problem...

jeg håber det løser sig uden yderligere problemer

Anmeld Citér

2. juni 2020

Anonym

Anonym skriver:

Hej alle sammen. 

Sagen er den at jeg har en lille pige med min eks kæreste. Vi flyttede hver til sit den 01.08.19, hvor han flyttede hjem til hans søster. Vi har et virkelig godt samarbejde omkring vores datter. Da jeg studere og han er ledig har han afleveret hende i dagpleje om morgenen og hentet hende om eftermiddagen til min adresse. (han er kørt fra hans adresse til min adresse 2 gange dagligt). Derudover har han samvær med hans datter hver anden weekend hvor han sover på min sofa. 

Vores fortid sammen er 10 år og vi har været bedste venner siden 7. klasse. Vi gik fra hinanden grundet en depression fra hans side, hvor han trængte til at komme væk. Han har været sygmeldt i 3 år og havde en stor gæld som han betaler af på, derfor flytter han hjem til hans søster så han kan få styr på det inden han kan finde en lejlighed hvor der er plads til ham og vores datter (hver anden weekend). 

Nu har jeg fået brev fra kommunen om at jeg er udtrukket på en registersamkøringsliste, da flere forhold taler for at jeg eventuelt ikke er enlig. De forhold de har skrevet er at han bor hos familie og at vi har fælles konti/lån. 

Vi har ingen fælleskonti eller nogle lån sammen. Da vi gik hver til sit skrev jeg under på at jeg hæftede på lidt af hans gæld og en afdragsordning som jeg har overholdt og er færdig med. Han bidrager ikke med en eneste krone til mig, vores datter eller min husholdning. Han er her kun for at aflevere og hente vores datter fra daginstitution og så hver anden weekend hvor han sover på sofaen og stadig intet bidrager med. 

Jeg ringede til hende og fik oplyst at jeg ikke kunne sende dem som sikker post som privatperson, men at jeg gerne må komme ned til dem med dem? Jeg arbejder 37 timer i forbindelse med studie, har 2 timers kørsel hver dag, når jeg kommer hjem kl 17 så kører han med det samme og jeg skal lave mad, i bad, putte, lege, oprydning, alt det som vi enlige mødre også gør. 

Må kommunen virkelig bede om mine kontooplysninger, har de krav på det? Fint nok jeg er udtrukket på den liste, men hun siger til mig i telefonen, vi skal finde ud af om du har gjort det bevidst. BEVIDST! Jeg har bedt om økonomisk hjælp som ENLIG mor på elevløn, jeg er ikke kæreste med faren. Hun fortæller så også at det også er på observationer på faren bopæl, hvor jeg tænker: hvad har det med mig at gøre. Jeg aner ikke hvad han laver når han ikke er her for at hente og bringe og samvær med hans datter. 

Alt det her har jeg snakket med faren om som har været i forløb ved kommunen de sidste 3 år grundet sygdom og det eneste han siger er: jamen overvåger de mig? Aner det ikke sagde jeg. 

Så er det normalt at det er det her kommunen gør når de mener man "snyder systemet"? 

Jeg har ikke brug for negative kommentar. Jeg har bare aldrig været i kommunens "søgelys" før og aner ikke hvad det indebærer. 

Tak fordi i læste med og tak for påhånd for de er jer der smider en kommentar med inden i smutter 

Meget kort: ja det må de gerne.

Tvistet er at man ikke anses som enlig, såfremt man agere som hvis man var en familie..... med det menes at man kan godt bo hver for sig men stadig gøre som hvis man var en familie- tag på ture, spise sammen osv osv.... påtænker man at flytte sammen eller skabe et familieliv, ja så er man faktisk ifølge udbetaling danmark ikke det man vil anse som enlig.

Når det så er sagt, så vil jeg da opfordre dig til at samarbejde, og fortælle et som det er - far henter og bringer, fordi at det er det der er muligt, - og overnatter der når han har samvær, hvilket jeg tænker skyldes praktiske årsager?

Anmeld Citér

3. juni 2020

Anonym

Anonym skriver:

Hej alle sammen. 

Problemet er, at du bevæger dig på en meget tynd grænse, når han er så meget involveret. Det kunne meget vel tolkes som et forhold, og selvom han ikke bidrager økonomisk, så bidrager han stadig i betydelig grad til, at din hverdag kører rundt, og I har stadig mere kontakt, end nogle almindelige samboende par har.

Hvis han ikke betaler bidrag, vil det bestyrke mistanken om, at I stadig er sammen.

P.s. Selvfølgelig kan du indsende oplysninger som sikker post, sådan noget bavl. Når jeg laver en underretning, står der vejledning til, hvordan man som privatperson indsender post til kommunen, det kaldes digital post.

Anmeld Citér

3. juni 2020

Carina:-)

Samarbejd med kommunen 

Mange kommuner har,strammet op , og det med observationerne er fordi de har holdt øje med hv or meget han befinder sig hjemme kontra hos dig .

Anmeld Citér

3. juni 2020

Abracadabra

Prøv at se det udefra: 

Mand flytter fra kone og lille barn og til sin søster (har han sit eget værelse?), men kan fortsat aflevere og hente barn hver dag (så han er hos dig hver morgen fra kl 07 og hver eftermiddag til kl 17). Han har i øvrigt al sit samvær hjemme hos dig. 

Havde din mand sin egen lejlighed, ville det klart tale imod, at I kun proforma er flyttet fra hinanden. Men i den nuværende situation, lyder det VIRKELIG som et proforma arrangement. 

Så du/I skal kunne sandsynliggøre, at det ikke er proforma, og det skal I da bare få gjort. Hvis ikke du selv kan aflevere papirerne, kan din mand jo gøre det på vej hjem fra dagplejen...

Anmeld Citér

3. juni 2020

LSS

Selvfølgelig må de det. Når jeg læser din tekst, så læser jeg det som at i stadigvæk er sammen bare ikke på adresse. Jeg ved godt du skriver i ikke er, men jeres hverdag er ret meget lig med en helt almindelig familie. 

Anmeld Citér

11. juni 2020

Anonym

Hvordan gik det så? Håber alt gik på plads 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.