Kan man tage for mange vitaminer??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.991 visninger
3 svar
0 synes godt om
23. oktober 2009

Molly23

Jeg har erstattet min almindelige vitaminpille (omnimin) med GraVitamin multi-tab (med folsyre) + jeg er begyndt at tage Vitex, efter jeg læste om dets virkning i forhold til stabilisering af hormonbalancen. Jeg har nemlig en meget uregelmæssig cyklus.

Min kæreste tager en almindelig multi-vitaminpille hver dag. Vi overvejer begge yderligere at tage zink og c-vitamin tablet, men er i tvivl om vi kan få for meget af de enkelte vitaminer (vi får dem jo også igennem vores daglige multi-tab.)??

Er der noget vi tager for meget/lidt af, når vi nu i 6. måned forsøger at blive gravid? 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. oktober 2009

Ni-ko-li-ne

både ja og nej...

de vandopløselige vitaminer: c-vitamin, B-vitaminerne og folsyre kan du ikke få for meget af.... forstået på den måde at dem tisser du ud hvis der er for mange

de fedtopløselige vitaminer: A-vitamin, D-vitamin, E-vitamin og K-vitamin, kan du godt få for meget af da de optages i fedtet....

når man er gravid hedder anbefalingen højest 400ug A vitamin i døgnet, da man har fundet ud af at der er risiko for fosterskade hvis man tager mere...

mht: mineraler såsom Zink, Kalk, Magnesium osv... så kan man heller ikke få for meget af dem

personligt tager jeg 2 omnimin hver dag, 1 c-vitamin, 1 kalk, 1 zink og 2 fiskeolie (EyeQ)

Anmeld

23. oktober 2009

Valle81

Fandt lige lidt forskellig på nettet:0) Som jeg lige kan se er svaret, ja man kan godt få for mange vitaminer - umiddelbart ikke gennem sin kost men gennem tilskud.

Hvad er symptomerne på overdosering af C-vitamin?

Overdosering sker kun sjældent, da kroppen kan udskille overskud af C-vitamin gennem urinen. Indtager man mere end 2 gram C-vitamin dagligt, kan det medføre kvalme, diaré og risiko for nyresten. Overdosering kan også give symptomer som diaré og oppustethed. Der er desuden set tilfælde af blærebetændelse.

Man bliver ikke sundere af at spise mange vitaminer, tværtimod øger et for stort indtag af betacaroten og vitamin A og E dødeligheden med seks procent, viser en ny undersøgelse, som er offentliggjort i tidsskriftet The Lancet. Hidtil har man troet at disse vitaminer virkede forebyggende på kræft i mave-tarm-systemet, men det er ifølge undersøgelsen forkert. - Folk spiser vitaminerne i den tro at de undgår sygdomme, fordi markedsføringen har fortalt igennem de sidste 20 år at det formentlig er sundt at spise det her, og at de får færre rynker og et bedre liv, men vores undersøgelse tyder desværre på at det eneste man opnår, er et kortere liv, siger Christian Gluud, overlæge på Rigshospitalet og medforfatter til undersøgelsen. - Hvis man får en god varieret kost, er der ingen grund til at tage et vitamintilskud, siger han. Han anbefaler i stedet at spise en sund varieret kost, dyrke motion og undgå at ryge og drikke. I øvrigt anbefaler han alle som er i tvivl om hvor vidt de skal tage vitaminer eller ej, at de diskuterer det med deres læge. Formanden for Vitalrådet, som finansieres af ”seriøse, danske producenter og leverandører af vitaminer, mineraler, andre næringsstoffer og naturlægemidler”, speciallæge Claus Hancke, tager skarpt afstand fra artiklens konklusioner og mener resultatet er manipuleret. Kilde: Dagbladet Information.

Anmeld

23. oktober 2009

Ni-ko-li-ne

Valle81 skriver:

Fandt lige lidt forskellig på nettet:0) Som jeg lige kan se er svaret, ja man kan godt få for mange vitaminer - umiddelbart ikke gennem sin kost men gennem tilskud.

Hvad er symptomerne på overdosering af C-vitamin?

Overdosering sker kun sjældent, da kroppen kan udskille overskud af C-vitamin gennem urinen. Indtager man mere end 2 gram C-vitamin dagligt, kan det medføre kvalme, diaré og risiko for nyresten. Overdosering kan også give symptomer som diaré og oppustethed. Der er desuden set tilfælde af blærebetændelse.

Man bliver ikke sundere af at spise mange vitaminer, tværtimod øger et for stort indtag af betacaroten og vitamin A og E dødeligheden med seks procent, viser en ny undersøgelse, som er offentliggjort i tidsskriftet The Lancet. Hidtil har man troet at disse vitaminer virkede forebyggende på kræft i mave-tarm-systemet, men det er ifølge undersøgelsen forkert. - Folk spiser vitaminerne i den tro at de undgår sygdomme, fordi markedsføringen har fortalt igennem de sidste 20 år at det formentlig er sundt at spise det her, og at de får færre rynker og et bedre liv, men vores undersøgelse tyder desværre på at det eneste man opnår, er et kortere liv, siger Christian Gluud, overlæge på Rigshospitalet og medforfatter til undersøgelsen. - Hvis man får en god varieret kost, er der ingen grund til at tage et vitamintilskud, siger han. Han anbefaler i stedet at spise en sund varieret kost, dyrke motion og undgå at ryge og drikke. I øvrigt anbefaler han alle som er i tvivl om hvor vidt de skal tage vitaminer eller ej, at de diskuterer det med deres læge. Formanden for Vitalrådet, som finansieres af ”seriøse, danske producenter og leverandører af vitaminer, mineraler, andre næringsstoffer og naturlægemidler”, speciallæge Claus Hancke, tager skarpt afstand fra artiklens konklusioner og mener resultatet er manipuleret. Kilde: Dagbladet Information.

hi hi.... der er vel for f..... ikke nogen der tager 2 gram c-vitamin om dagen????

og E og A får man jo kun for meget af hvis man spiser 2 kg gulerødder for meget samt ekstra A og E oveni sin multivitamin

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.