Hvordan laver man en "glat" væg?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

585 visninger
9 svar
6 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
1. april 2020

Anonym trådstarter

Hvordan får man glatte vægge som man ser i nybyggeri? 

Vi har købt et ældre hus, med alm tapet på væggene. Jeg kunne godt tænke mig at lave glatte vægge nu vi snart skal male det hele 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. april 2020

Anonym

Anonym skriver:

Hvordan får man glatte vægge som man ser i nybyggeri? 

Vi har købt et ældre hus, med alm tapet på væggene. Jeg kunne godt tænke mig at lave glatte vægge nu vi snart skal male det hele 

Piller tapetet ned og spartler væggene op. 

Anmeld Citér

1. april 2020

Mor11

Profilbillede for Mor11

Tapet af - det hele. 

Fuldspartler 2 gange med medium sandspartel. Sliber, grunder, Evt sætter filt på og maler 2 gange. Husk at fuge alle hjørner og til paneler. 

Anmeld Citér

1. april 2020

SDD

Profilbillede for SDD
Mor til to piger, fra ‘14 og ‘20

Som de andre skriver. Alt gammelt tapet af. Spartle væggene og slibe dem pæne. 
Derefter sæt filt op. Og så grund og mal. 

kan anbefale maling fra Dyrup. Det er rigtig godt og ikke sådan noget tyndt plask. Vi har også brugt filt derfra. 

Anmeld Citér

1. april 2020

Anonym

Jeg er gift med en maler, og han siger (og har gjort ved os selv) - damp tapet af, GROV sandspartlel (han siger det er vigtigt det er groft), slib med girafsliber, lap ujævnheder, slib igen, og så grunder, filt og maling 

Anmeld Citér

1. april 2020

Mor11

Profilbillede for Mor11
Anonym skriver:

Jeg er gift med en maler, og han siger (og har gjort ved os selv) - damp tapet af, GROV sandspartlel (han siger det er vigtigt det er groft), slib med girafsliber, lap ujævnheder, slib igen, og så grunder, filt og maling 

Det er vidst en smags sag  jeg er også maler og jeg hader grov sandspartel. Bruger det kun hvis der er store ujævnheder der skal fyldes op

men det vigtigste for TS er også bare at de fuldspartler det til perfektion. Alle små ujævnheder eller ridser, vil blive at se  

Anmeld Citér

1. april 2020

SDD

Profilbillede for SDD
Mor11 skriver:

Det er vidst en smags sag  jeg er også maler og jeg hader grov sandspartel. Bruger det kun hvis der er store ujævnheder der skal fyldes op

men det vigtigste for TS er også bare at de fuldspartler det til perfektion. Alle små ujævnheder eller ridser, vil blive at se  

Jeg blev også ret hurtigt træt af det grove. Men vi havde købt et vist antal og det skulle bruges. Da det var brugt op var det meget nemmere at spartle

Anmeld Citér

2. april 2020

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere

Jeg har et spørgsmål! Vores stue skal have samme omgang. Da min mand arbejder ude af huset, vil det være min voksne datter og mig, der i givet fald skal i sving. 
Jeg er ikke særligt god til praktisk arbejde, men kan fx godt male vægge. Min datter er dygtigere og grundigere, men har ikke prøvet dette før. 
Helt ærligt: Er det en stor og besværlig opgave, som man burde lade folk med større evner udrette? 

Anmeld Citér

2. april 2020

SDD

Profilbillede for SDD
Mor og meget mere skriver:

Jeg har et spørgsmål! Vores stue skal have samme omgang. Da min mand arbejder ude af huset, vil det være min voksne datter og mig, der i givet fald skal i sving. 
Jeg er ikke særligt god til praktisk arbejde, men kan fx godt male vægge. Min datter er dygtigere og grundigere, men har ikke prøvet dette før. 
Helt ærligt: Er det en stor og besværlig opgave, som man burde lade folk med større evner udrette? 

Jeg havde aldrig prøvet det før end vi købte vores hus og gik i gang. Vi havde taget et værelse først. Det var mere overskueligt. Da stuen stod for tur var det hårdt, tidskrævende og så belastende. For os var det spartlearbejdet. Spartle på, slibe, spartle efter og slibe. Men det blev så lang en proces da vi bare ikke havde erfaringen. 
Vi fik så hjælp af en maler, en ven, hvor min mand så hjalp dem med deres vvs. Han klarede det på ikke engang den halve tid. 

Gør op med jer selv om I er parat til at det kan trække ud og tage lang tid. Det er måske sjovt i starten, men ikke efter nogle uger. 

Anmeld Citér

2. april 2020

Mor11

Profilbillede for Mor11
Mor og meget mere skriver:

Det kan sagtens blive pænt hvis man gør det selv.. men det tager 100 år for at sige det mildt, hvis man ikke har erfaringen. Og det er hårdt arbejde, både at få tapet renset af og at spartle og slibe pænt. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.