Eksperthjælp: hvornår kravler barnet?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6.533 visninger
0 svar
0 synes godt om
23. oktober 2009

Lisbeth Jess

"hvornår kravler barnet?"

Kære sundhedsplejerske,

Jeg har et spørgsmål vedr. min søn på nu knap 7 mdr. Han kommer ikke op på sine arme, når han ligger på maven. Jeg synes da, at han burde kunne gøre dette nu? Jeg er begyndt at ligge ham på et sammenrullet håndklæde for ligesom at hjælpe ham lidt i processen. Han kan godt komme op på armene når han bliver stiktosset og ikke gider ligge såsan længere. Synes bare at han nok burde kunne gøre det uden et håndklæde under sig mht. at verden jo et noget mere interessant, når man kommer lidt op at se. Er det normalt at han er så sen om dette? Håber virkelig at det kommer. Hans ben er også ved at være "stivere" nu, men han gør slet ikke tegn til at ville hoppe eller noget i den stil i den nærmeste fremtid...det synes jeg også at han er noget sen til..?

Det skal ellers siges at han er godt med på så mange andre punkter. Han triller fra ryg til mave og kan sidde selv uden støtte. Sover godt både om dagen og om natten og er generelt en glad dreng. Men det bekymrer mig blot lidt at han ikke kommer op på de arme og heller ikke gør tegn til at ville hoppe.

Han er forøvrigt en stor dreng. Ca. 11 kg og knap 80 cm (4410 g ved fødslen og 56 cm)

Håber du kan bringe lidt ro i mit sind :-) På forhånd tak

De bedste hilsner

Lulle

Lisbeths svar

Kære Lulle!

ja du har en stor dejlig dreng, som du er bekymret over, om hvorfor han endnu ikke kravler.

Når du beskriver ham, læser jeg han sidder flot og triller rundt fra mave ryg og omvendt. Det er fint.

Du forsøger også at træne ham, så han kommer op på sine strakte arme..

Umiddelbart, mener jeg, det lyder o.k. Nogen børn er længere om at kravle end andre, og du sammenligner ham vel med andre børn, som måske allerede kravler derudaf.

Derer nogle ting, du kan lege med ham.Læg legetøjet lidt fra ham, når han ligger på maven, se om han vil krybe efter det. Hvis han kryber  giv ham lidt modstand  ved hans fødder, så han kan sætte af.

Sæt dig bag ved ham, bøj hans ben lidt op under ham, og lad ham støtte på sine bøjede arme, og lad ham gynge lidt frem og tilbage, mens du støtter. Så han får den dejlige oplevelse at kroppen gynger.

Når han ligger på ryggen, og løfter sin ben op og leger med dem, så leg med ham og bøj og stræk hans ben så hans hale bliver løftet lidt,det er de fleste børn meget glade for.

Børn skal ikke paces, alligvel er det fint at introducere nye ting for dem.Han er stor din søn, så han skal stille og roligt lære at hæve sig op, måske har han ikke været så glad for at ligge på maven.  

Det bedste sted at træne er på gulvet,og jo mere I er der og leger med ham, jo mere nysgerrig vil han blive . Læg dig foran og kald og lok med legetøjet.

Om en måned kommer din sundhedsplejerske på besøg, hun vil sikkert vejlede dig, og give dig råd, hvis hun mener der skal trænes mere.

Nyd nu din dejlige glade dreng, og se om du kærligt kan hjælpe ham lidt på vej.

Varme hilsner

Lisbeth Jess

Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.

Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.