Kan ikke klare, når det roder...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

836 visninger
6 svar
7 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
11. marts 2020

Anonym trådstarter

Jeg er mor til 2 børn under 3 og bor i en lejlighed på ca. 100 kvm.
Det hele roder og jeg kan ikke holde det ud. Jeg har rengøringsvanvid og er en meget ordentlig perfektionist, så det har været meget svært for mig, nu hvor jeg har børn og ikke længere kan gøre rent så tit og så grundigt, som før.

Jeg er virkelig blevet mere "loose" - tidligere gjorde jeg rent én gang i ugen og grundigt 4 gange om året. Nu gør jeg rent én gang om måneden, cirka., og så stadig halv-grundigt 3 gange om året. Det plager mig lidt, men jeg prøver at acceptere det.

Men det hele kommer jo til at rode, det kan ikke undgås. Hvis jeg bare én dag vælger at lege med børnene, når de kommer hjem, i stedet for at rydde op, så flyder det hele jo og det gør det også dagen efter, for når de sover er jeg så træt, at jeg også går i seng. Nogle gange rydder jeg op efter de er lagt, men jeg kan ikke gøre rent og støvsuge, for det vækker dem. Og jeg har jo også brug for lige at sidde med lidt Netflix eller en god bog!

Nå, men det store problem, som jeg stadig døjer med her 3 år efter jeg blev mor - jeg kan ikke slappe af i rodet. Når det roder er jeg i dårligt humør. Jeg kan ikke holde det ud. Hvis jeg ligger og leger på gulvet og ser lange hår i måtten eller havregrød på en Duploklods. Eller vasketøj eller de der små strømper, der altid falder af og ender enkeltvis alle mulige steder. Så rager man lige en bold ud fra under sofaen og med ud følger kæmpe nullermænd...

Åh altså, det vokser mig over hovedet! Jeg har en kæreste, men han er totalt upåvirket og ganske nyttesløs i denne situation, det er derfor, jeg skriver herinde.

Hvad kan jeg dog gøre? Jeg har ikke tid til at gøre rent, min baby har seperationsangst. Jeg har ikke råd til professionel rengøring og jeg tør ikke bede om hjælp til rengøring, jeg har altid været kendt som hende den hysteriske, der altid havde orden...

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. marts 2020

Soonmom

Altså jeg er også et af de mennesker hvor rod svare til konstant tinitus i ørene.
Men jeg kan nu altså sagtens holde orden på trods af tre børn på 8 mdr, 3 år og 4 år.

De store ved at de skal rydde op når de forlader et rum, så det gør de for det meste og så har jeg så lært at acceptere rodet når der forgår en leg i rummet.

Gøre rent gør jeg stadig som minimum en gang om ugen, støvsuger ca hver dag , da vi har en der kravler og vores gang desværre ligger centralt i huset

Anmeld Citér

11. marts 2020

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
Anonym skriver:

Jeg er mor til 2 børn under 3 og bor i en lejlighed på ca. 100 kvm.
Det hele roder og jeg kan ikke holde det ud. Jeg har rengøringsvanvid og er en meget ordentlig perfektionist, så det har været meget svært for mig, nu hvor jeg har børn og ikke længere kan gøre rent så tit og så grundigt, som før.

Jeg er virkelig blevet mere "loose" - tidligere gjorde jeg rent én gang i ugen og grundigt 4 gange om året. Nu gør jeg rent én gang om måneden, cirka., og så stadig halv-grundigt 3 gange om året. Det plager mig lidt, men jeg prøver at acceptere det.

Men det hele kommer jo til at rode, det kan ikke undgås. Hvis jeg bare én dag vælger at lege med børnene, når de kommer hjem, i stedet for at rydde op, så flyder det hele jo og det gør det også dagen efter, for når de sover er jeg så træt, at jeg også går i seng. Nogle gange rydder jeg op efter de er lagt, men jeg kan ikke gøre rent og støvsuge, for det vækker dem. Og jeg har jo også brug for lige at sidde med lidt Netflix eller en god bog!

Nå, men det store problem, som jeg stadig døjer med her 3 år efter jeg blev mor - jeg kan ikke slappe af i rodet. Når det roder er jeg i dårligt humør. Jeg kan ikke holde det ud. Hvis jeg ligger og leger på gulvet og ser lange hår i måtten eller havregrød på en Duploklods. Eller vasketøj eller de der små strømper, der altid falder af og ender enkeltvis alle mulige steder. Så rager man lige en bold ud fra under sofaen og med ud følger kæmpe nullermænd...

Åh altså, det vokser mig over hovedet! Jeg har en kæreste, men han er totalt upåvirket og ganske nyttesløs i denne situation, det er derfor, jeg skriver herinde.

Hvad kan jeg dog gøre? Jeg har ikke tid til at gøre rent, min baby har seperationsangst. Jeg har ikke råd til professionel rengøring og jeg tør ikke bede om hjælp til rengøring, jeg har altid været kendt som hende den hysteriske, der altid havde orden...

nu ved jeg ikke hvor gammel den store er, men en 1,5-2årig, kan sagtens rydde op. så når i leger, så rydder man op før man tager noget andet ud. hjælper hinanden, baby i slynge. ingen mad ved bordet. Lære dem at man ikke bare tømmer kasser og kurve ud på gulvet. 

se på priser på robotstøvsuger, som kan køre en gang om dagen. 

Anmeld Citér

11. marts 2020

Miti's mama

Helt enig. Jeg kan heller ikke udstå når det roder. Jeg har lært mine piger at ryde op efter sig selv hver aften inden de går i seng. Det var begrænset hvor meget det hjalp da de var helt små, men det bliver bedre hele tiden. Derudover er det begrænset hvor stort et rod de laver fordi de ved de selv skal ryde det op  Små børn roder, men det bliver bedre.

Anmeld Citér

11. marts 2020

A38

Rod generer også mig. Jeg bliver stresset og kan ikke slappe af. Hos os bruger vi altid 10 minutter hver aften på at rydde op. Hver søndag er sat af til overfladisk rengøring (vi får så professionel rengøring hver anden mandag), grundigere oprydning og tøjvask.

Min mand ser ikke rod og støv, men han ser det påvirker mig, så han er også med på de 10 minutter - og det er hver aften. Nogle gange sætter vi et stopur, for vi er trætte som bare pokker, men 10 minutter når ungerne sover, det er hurtigt overstået!

Derudover har vi en robotstøvsuger som holder de værste nullermænd nede. Det er en investering, som jeg er virkelig glad for! Den kan køre om dagen, når vi er på arbejde.

Anmeld Citér

11. marts 2020

Oddi

Profilbillede for Oddi

Jeg forstår dig godt men du må også nogle gange tænke hvad der er vigtigst: kvalitetstid med børnene eller oprydning? Nogle gange vinder oprydning, men børnene skal altså vinde mest. 

Jeg synes det handler om gode vaner. Herhjemme har vi en på 1 år og 4 år. Reglen er at man rydder legetøj op inden man tager nyt ( vi hjælper ham på 1 men ham på 4 gør det selv). Inden puttetid hjælpes vi alle med at rydde legetøjet i stuen op. 

Den store hjælper altid med at dække bord og hjælper med at rydde af bagefter. Han sætter også børnetingene på plads når opvaskemaskinen tømmes. Han skal selv rydde sine sko, jakke, taske osv på plads og hjælper mig ofte med at vaske tøj/lægge tøj sammen osv. Han synes det er hyggeligt og vi går og småsludre imens. 

Man kan godt stille krav til børn og give dem et ansvarsområde, afhængig af alder selvfølglig. Så den form for oprydning de kan være med til så få dem med. Men store dreng har også en fest når han får lov til at være med til at støvsuge/vaske gulv - så sætter vi høj musik på imens og danser rundt. 

Så mit råd er at få ungerne til at deltage og så gør det sjovt med dem, så man faktisk både får ordnet praktisk og får hygget. Og så få standard oprydning ind som en vane så det fast gøres af alle. 

Anmeld Citér

19. marts 2020

Anonym trådstarter

Hvor er jeg glad for at høre, at jeg ikke er den eneste

Det vil helt klart være en god idé, at vi den store mere på banen. Han er 3 år og vi har faktisk altid ryddet op for ham. Kun i ny og næ har vi krævet det af ham og så er han blevet forvirret og sur - det tror jeg da pokker, når det kun er sket sporadisk.
I børnehaven skal de jo også ALTID rydde op. Vi må gøre det fast, så det kan blive en vane, når han er ældre.

Hvad angår rengøring, så har jeg (nu hvor vi alligevel er hjemme!) faktisk haft succes med at inddrage ham i højere grad. Han har været med til at vaske gulv, trip trap stole og støvsuge. Han synes endda, at det var så sjovt at vaske de der stole, at jeg fik pudset vinduer imens

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.