Hjælp fyring.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

423 visninger
5 svar
0 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
29. februar 2020

Anonym trådstarter

Jeg er lige blevet fyret pga nedskæringer. Nu har jeg et spørgsmål. Jeg er i fagforening og kommer jo på dagpenge, men hvad hvis man vil søge nye jobs udenfor feltet? Kan jeg så stadig få dagpenge, selvom jeg er indenfor en fagforening i mit fag? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. februar 2020

merethe

Profilbillede for merethe
Anonym skriver:

Jeg er lige blevet fyret pga nedskæringer. Nu har jeg et spørgsmål. Jeg er i fagforening og kommer jo på dagpenge, men hvad hvis man vil søge nye jobs udenfor feltet? Kan jeg så stadig få dagpenge, selvom jeg er indenfor en fagforening i mit fag? 

Ja

Anmeld Citér

29. februar 2020

Tommelise

Ja. Du må søge alle typer af jobs. 

Anmeld Citér

29. februar 2020

Mor11

Profilbillede for Mor11

Ja. Men din a-kasse kan godt kræve at du søger indenfor dit fag, hvis der reelt er arbejde at få.. 

jeg ville skifte felt (ny uddannelse) for nogen år siden, og havde 3mdr på dagpenge inden jeg skulle starte, og hvor jeg skulle søge jobs op til 6 uger før uddannelses start.. på trods af at jeg fortalte at jeg var ved at skifte spor og de havde fået diverse indmeldelse papirer fra mit uddannelsessted, så fik jeg at vide at jeg SKULLE søge jobs indenfor mit fag hvis der blev slået nogen op.. heldigvis var jeg så heldig at de arbejdsgivere der faktisk ville have mig ind (firmaer der kontaktede mig, fordi de havde set mig på Jobindex), var mega forstående når jeg sagde at jeg ikke ønskede jobbet og var i et limbo på ca. 1,5 måned, så de undlod at skrive nogen steder at jeg var taget i betragtning, så det ikke påvirkede mine dagpenge at jeg faktisk afslog et par samtaler/jobs 

Det kan være lidt rigidt. Og jeg forstår godt at folk ikke bare skal kunne dangdere den på dagpenge og afslå jobs. Men når man har en klar plan for hvad man skal og vil, og i øvrigt aldrig har været ledig før. Så bliver man lidt træt af den uflexible tilgang. folk har jo deres gode grunde til at vil skifte retning i livet. 

Anmeld Citér

29. februar 2020

Tommelise

Mor11 skriver:

Ja. Men din a-kasse kan godt kræve at du søger indenfor dit fag, hvis der reelt er arbejde at få.. 

jeg ville skifte felt (ny uddannelse) for nogen år siden, og havde 3mdr på dagpenge inden jeg skulle starte, og hvor jeg skulle søge jobs op til 6 uger før uddannelses start.. på trods af at jeg fortalte at jeg var ved at skifte spor og de havde fået diverse indmeldelse papirer fra mit uddannelsessted, så fik jeg at vide at jeg SKULLE søge jobs indenfor mit fag hvis der blev slået nogen op.. heldigvis var jeg så heldig at de arbejdsgivere der faktisk ville have mig ind (firmaer der kontaktede mig, fordi de havde set mig på Jobindex), var mega forstående når jeg sagde at jeg ikke ønskede jobbet og var i et limbo på ca. 1,5 måned, så de undlod at skrive nogen steder at jeg var taget i betragtning, så det ikke påvirkede mine dagpenge at jeg faktisk afslog et par samtaler/jobs 

Det kan være lidt rigidt. Og jeg forstår godt at folk ikke bare skal kunne dangdere den på dagpenge og afslå jobs. Men når man har en klar plan for hvad man skal og vil, og i øvrigt aldrig har været ledig før. Så bliver man lidt træt af den uflexible tilgang. folk har jo deres gode grunde til at vil skifte retning i livet. 

Jeg læser det, som at TS ønsker at søge job inden for et andet felt. 

Hvis man f.eks. er HK´er, og bliver sagt op p.gr.a. nedskæringer, så må man gerne søge job som pædagogmedhjælper. 

Men du har ret i, at man skal søge job, hvis man er på dagpenge - også selv om man som du skal starte på en anden uddannelse.

Anmeld Citér

29. februar 2020

Mor11

Profilbillede for Mor11
Tommelise skriver:

Jeg læser det, som at TS ønsker at søge job inden for et andet felt. 

Hvis man f.eks. er HK´er, og bliver sagt op p.gr.a. nedskæringer, så må man gerne søge job som pædagogmedhjælper. 

Men du har ret i, at man skal søge job, hvis man er på dagpenge - også selv om man som du skal starte på en anden uddannelse.

Det er jeg med på, og hvis du læser den første linje i mit indlæg, så skriver jeg "JA, men din a-kasse kan godt kræve at du søger indenfor dit felt (læs - indenfor  det du har erfaring med og uddannelse i, jf dit CV) hvis der er jobs at få" .

En a-kasse ser det som mere sandsynligt at du får de jobs som du har erfaring indenfor = ude af dagpenge systemet. Og så kan folk altid søge et nyt felt bagefter hvis de vil.

Men ja, alle kan søge præcis det de vil indenfor alle brancher. Men hvis a-Kassen kan se at der er en pædagog ledig og der er en pædagog stilling i rimelig afstand slået op- så må de godt sige at hun SKAL søge den. Også selvom pædagogen hellere vil arbejde i hotel branchen nu. Det er det jeg prøver at sige med mit indlæg. Ikke så meget det der med, om man skal søge selvom man skal starte på noget andet. Det var en bi-ting  

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.