Jeg kender en kvinde, der bor længere nede ad gaden. Hun er noget ældre end os, først i 60’erne, og “semi-kendt” som forfatter til nogle bøger om psykologiske emner. Altså velbegavet og, skulle man tro, klog på mennesker.
Vi har ikke haft så meget med hinanden at gøre, men de sidste år har vi dog drukket kaffe sammen et par gange, og jeg har hjulpet hende med at reklamere for hendes bøger og nogle kurser. Det er gået op for mig, at jeg faktisk ikke bryder mig spor om hende, og at hun bevidst eller ubevidst “bruger” andre til at opnå noget. Det viser sig gang på gang, at hun rager uklar med andre, og så fortæller hun, hvordan den ene efter den anden har trukket sig fra samarbejde med hende, fordi han/hun var psykopat/ustabil/kun tænkte på sig selv osv.
Jeg tager aldrig selv kontakt til hende og havde håbet, vores kontakt ville glide ud, men hun kommer med jævne mellemrum uopfordret forbi. Min mand ser rødt bare ved synet af hende, og jeg har prøvet at være tolerant, men er ved at have det ligesom ham. Jeg kan bare ikke finde ud af at sige fra og synes, det er lige voldsomt nok at bede hende holde sig væk.
Nogle eksempler på, hvad jeg oplever grænseoverskridende:
Vores hus ligger ud til gaden, fordøren ligeså. Hun går konsekvent om på bagsiden, lukker sig ind igennem lågen og står så på terrassen/i haven lige pludselig, hvorefter hun banker på bagdøren. Vi har soveværelse og går ofte uden tøj på igennem den del af huset, og det er virkelig underligt pludselig at opdage hende dér i haven.
Der kan gå et par måneder, uden at hun tager kontakt (meget fint med os). Så sms’er hun pludselig, om hun ikke må låne vores bil en hel dag. Engang så jeg hende gå ned i vores indkørsel og så gå derfra igen uden at give sig til kende. Det undrede mig indtil næste dag, hvor hun i en sms spurgte, om de måtte låne vores trailer. Så hun har lige været inde og tjekke, at vi havde en trailer, og at den var hjemme.
Jeg havde det meget, meget skidt en sommer - havde en regulær depression og var virkelig dårlig. Hun kom ind i haven en aften og insisterede på at stille sig bag mig og røre ved nogle særlige punkter på mit baghoved, mens hun sagde nogle beroligende ord i 8-10 minutter. Det var velment, men jeg oplevede, at hun slet ikke tjekkede, om det var ok med mig, og jeg slappede ikke spor af undervejs.
Nu er det blevet sådan, at jeg bliver irriteret, bare jeg ser hendes mange opslag i facebookgruppen for vores by - altid, altid med en selfie, om hun så efterlyser flyttekasser eller et lift eller gør reklame for et foredrag. Så smålig kan jeg ikke lide at være.
Jeg er altid fortaler for at sige tingene rent ud, men kan slet ikke få mig selv til at markere mine grænser over for hende - og så kan hun jo ikke vide, at hun overskrider dem.
Hvordan markerer man sig tydeligt over for én, der ikke har situationsfornemmelse, uden at blive grov?