Dårligt selvværd = ond cirkel

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

918 visninger
5 svar
5 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
15. februar 2020

Anonym trådstarter

Det handler ikke om børn, men det her er en af de debatsider, jeg kender bedst, så skriver her. 

Mit selvværd hænger i laser (efter en hård skilsmisse, min mand fandt en anden) og jeg føler, at det dårlige selvværd har ført en negativ spiral med ind i mit datingliv. I ved, man tiltrækker det man inderst inde tror man fortjener. Jeg har mødt nogle mænd, der ikke egentlig har respekteret mig eller været interesseret, og det har været svært, for jo flere dårlige oplevelser, jeg får jo mere nervøs og bange bliver jeg, når jeg skal mødes med nogen og jo mere pis finder jeg mig i. Og det forstærker min dårlige selvfølelse, for hvis jeg var så sød/spændende/smuk mm hvorfor fuck opfører fyrene sig så som de gør.

Jeg tænker, at det handler om mig selv, at jeg skal lære at hvile i mig selv og værdsætte den jeg er og derigennem blive bedre til at skille skidt fra kanel. Men hvordan bryder jeg lige cirklen? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. februar 2020

Babilooo

Du holder en pause fra at date og gør ting der gør dig glad- male, yoga, træning... mm

du får herudover noget hjælp fra en terapeut, som kan hjælpe på de uheldige tankemønstre. Det kan også være en god coach. 

Anmeld Citér

15. februar 2020

Anonym trådstarter

Tjullehej skriver:

Du holder en pause fra at date og gør ting der gør dig glad- male, yoga, træning... mm

du får herudover noget hjælp fra en terapeut, som kan hjælpe på de uheldige tankemønstre. Det kan også være en god coach. 

Jeg er begyndt at overveje psykoterapi. Tænkte først, at alle ville have det skidt over at være fravalgt for en ny, og at det bare skulle have tid, men kan godt se at der skal mere til. 

Anmeld Citér

15. februar 2020

Ano18

Præcist som der bliver sagt - du holder en god lang pause indtil du har genvundet din selvrespekt (med rette). Ingen fortjener at være i et forhold uden gensidig respekt men du er nødt til at have den for dig selv, før du ved hvad du har ret til at kræve fra en partner. Du vil lynhurtigt blive en magnet og suge alt skidt til dig som har en føler ude for, hvor de kan være ... overmand.

Og ja gør noget godt for dig selv, bliv ved at minde dig selv om dit værd og opsøg en terapeut der kan hjælpe dig. Pas og plej dig selv og stop stop stop hver gang dit mindset fortæller dig noget negativt. Brems de tanker og lær dig selv at gentage “jeg ER noget værd”. Gør alt det gode for dig selv du kan mærke gør dig godt om det er kost, træning, hår, krop, noget socialt m veninder eller bare et eget fokus - bøger, yoga, svømning, afslapning, gå ture etc etc. Lær at lukke af for det negative både indefra og udefra og husk dig selv på det vigtigste er ikke at finde en ny partner men at finde dig selv. Og hvis du føler en skyld eller selvhad over tidligere forhold så læg den over på han gjorde noget galt og det ikke var pga dig. 

Anmeld Citér

15. februar 2020

Anonym

Jeg tilslutter mig de andre svar, find en god terapeut der kan hjælpe dig ud af den onde spiral.

Hvor længe har I været fra hinanden?

Da jeg blev skilt, gik vi faktisk sammen i "parterapi." Det var en tabt kamp og det vidste jeg godt(min eksmand havde som din også fundet en anden), men jeg tror det i vores tilfælde løsnede op for vores måde at kommunikere på, i forhold til vores fælles børn.  Jeg tror vi var der sammen 3 gange. 

Efterfølgende fortsatte jeg med at komme der og det hjalp mig sindssyg meget. Jeg fik nogle af de "dumme" øvelser med at gentage nogle ting foran spejlet. Jeg lærte også utrolig meget om mig selv. Der var en masse selvudvikling i det og jeg synes simpelthen det var givet så godt ud. 

Jeg mødte også nogle mænd i løbet af min proces i at "komme ovenpå." Men jeg var ikke tilstede i det og det føltes aldrig rigtigt. Jeg fik det bedre og bedre i forhold til at få tingene på afstand fra min eksmand og jeg lærte at bruge min tid fornuftigt og på ting der gjorde noget godt for mig selv. Mindfulness var jeg vildt glad for, det gav mig ro og tid til at fordybe mig i mig selv og mine værdier.

Det kom sådan helt naturligt, da jeg mødte min mand. Det er mega surrealistisk at tænke på, men det var som om at jeg tog en beslutning om at fortid var fortid. Der var ting jeg aldrig ville tilgive, men jeg var nødt til at lære at leve med det. Jeg ville ikke gå at være ked af det, føle jeg var forkert eller at min eksmand og hans nye kæreste ligesom skulle "styre" mig. Jeg var lige pludselig klar til at indgå i et nyt forhold. 

Og i det forhold jeg er i, kan jeg virkelig mærke hvor meget det selvudvikling har gjort - især i forhold til kommunikation. Jeg mindes kun én gang min mand og jeg har skændtes(hævet stemmen, vi skændes ikke) i det 8 år vi har kendt hinanden. Det er selvfølgelig ikke sikkert det er terapeuten der har været med til at afhjælpe det, men det er det jeg tror på. 

Langt svar - men min pointe er selvfølgelig at du skal have dit selvværd 110% på plads og hvile i dig selv, så skal kærligheden nok kunne blomstre igen. 

Anmeld Citér

15. februar 2020

Anonym

Jeg har (og er fortsat) skide bange for at date og bare prøve på at indlede noget med det modsatte køn. 

Idet jeg skulle køre en del km den anden dag satte jeg lydbog på, og i et af afsnittene fra denne bog handler det primært om kvinder og deres syn på dem selv, og ikke mindst at styrke selvværdet. Ikke mindst det at komme væk fra de trælse typer og tiltrække de rigtige. 

Anne Marie er spot on, jeg vil klart anbefale dig at lytte. Lydbogen kan lyttes på e reolen.  

Clairvoyanten - mit liv som jeg ser det, af Anne Marie Østersø. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.