Hvor længe er høj feber acceptabel?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

10. februar 2020

Babilooo

Anonym skriver:

Nej. Det har min søn heller aldrig fået på trods af kontakt til lægevagter midt om natten med et utrøsteligt barn. Der er mange læge der er tilbageholdende med antibiotika netop pga resistens. 

Så vil jeg håbe at den læge får en ørebetændelse med pus ud af øret, store smerter og høj feber. Nej det er altså ikke acceptabelt. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. februar 2020

Abracadabra

AnoMor skriver:

Men kan vi ikk være enige om at en pige som ta datter som har kraftige smerter og høj feber på 4 dagen med væske der løber ud af ørene burde have antibiotika? 

Det er den behandlende læges vurdering. JEG kommenterer blot, at vi som læger er blevet (og SKAL være) meget mere tilbageholdende med antibiotika. Både af hensyn til det enkelte barn (som får ødelagt sin naturlige bakterieflora) og af hensyn til resten af samfundet, som lige så langsomt får ødelagt muligheden for at behandle livstruende og førlighedstruende infektioner. 

Hvor vi læger tidligere kun tænkte perifert på resistens og gladeligt gav penicillin til virale øvre luftvejsinfektioner, skal vi nu være langt mere forsigtige. 

Om det aktuelle barn skal have antibiotika, blander jeg mig ikke i. 

Anmeld Citér

10. februar 2020

AnoMor

Anonym skriver:

Nej. Det har min søn heller aldrig fået på trods af kontakt til lægevagter midt om natten med et utrøsteligt barn. Der er mange læge der er tilbageholdende med antibiotika netop pga resistens. 

Ville ærlig talt være hamrende ligeglad hvis min søn havde det som ts beskriver. 

min læge var ikke det mindste tilbageholden da min søn havde mellemørebetændelse og hans trommehinde var på bristepunktet. Og det er jeg dæleme glad for med de smerter han havde. 

Anmeld Citér

10. februar 2020

AnoMor

Abracadabra skriver:

Det er den behandlende læges vurdering. JEG kommenterer blot, at vi som læger er blevet (og SKAL være) meget mere tilbageholdende med antibiotika. Både af hensyn til det enkelte barn (som får ødelagt sin naturlige bakterieflora) og af hensyn til resten af samfundet, som lige så langsomt får ødelagt muligheden for at behandle livstruende og førlighedstruende infektioner. 

Hvor vi læger tidligere kun tænkte perifert på resistens og gladeligt gav penicillin til virale øvre luftvejsinfektioner, skal vi nu være langt mere forsigtige. 

Om det aktuelle barn skal have antibiotika, blander jeg mig ikke i. 

Det forstår jeg. Men spurgte netop også udfra din lægefaglige uddannelse om den beskrivelse ikke krævedes antibiotika behandling. Men det svarer du også på at du ikk blander dig i og det har jeg respekt for. 

Anmeld Citér

10. februar 2020

AnoMor

Tjullehej skriver:

Så vil jeg håbe at den læge får en ørebetændelse med pus ud af øret, store smerter og høj feber. Nej det er altså ikke acceptabelt. 

Hørt! 

Anmeld Citér

10. februar 2020

Sprit25

Tjullehej skriver:

Et barn der på 4. Dagen har 39-40 i feber .. her er det altså ikke godt nok bare at vente.

stakkels barn. 

Øhm nu er det ikke mig der laver reglerne. Min datter på 4 fik mellemøresbetændelse og  var sygemeldt i en uge. Der var ingen hjælp med antibiotika

Anmeld Citér

10. februar 2020

fehår

Jeg havde selv mellemørebetændelse sidste måned, hvor den ene trommehinde også sprang. Jeg havde voldsomme smerter, feber og sov ikke, men sad oppe natten lang. Det var helvede. Jeg fik antibiotika, men det var KUN fordi, jeg også havde halsbetændelse, som havde startet hele omgangen. Ellers sagde vagtlægen, at jeg ikke havde fået noget for ørerne alene. 

Hvis det var mit barn, ville jeg få en second opinion. 

Anmeld Citér

10. februar 2020

Anonym

AnoMor skriver:

Men kan vi ikk være enige om at en pige som ta datter som har kraftige smerter og høj feber på 4 dagen med væske der løber ud af ørene burde have antibiotika? 

Det kommer jo an på, om det er grundet en bakterie eller blot en virus. Er det en bakterie, hjælper penicillin, men ellers ikke. 

Anmeld Citér

10. februar 2020

Abracadabra

Anonym skriver:

Det kommer jo an på, om det er grundet en bakterie eller blot en virus. Er det en bakterie, hjælper penicillin, men ellers ikke. 

Og det er jo netop kernen: Man ‘må’ have feber og øreflåd i ugevis, hvis det er viralt. Så må man vente på spontan helbredelse. Cirka halvdelen af mellemørsbetændelser er virale - så er antibiotika KUN skadeligt. Også selvom pusset flyder, barnet skriger, og feberen raser! 

Anmeld Citér

10. februar 2020

Anonym trådstarter

Abracadabra skriver:

Og det er jo netop kernen: Man ‘må’ have feber og øreflåd i ugevis, hvis det er viralt. Så må man vente på spontan helbredelse. Cirka halvdelen af mellemørsbetændelser er virale - så er antibiotika KUN skadeligt. Også selvom pusset flyder, barnet skriger, og feberen raser! 

Men hvis halvdelen af mellemøre betændelserne skyldes bakterier, hvad gør man så når lægen nægter at gøre noget ved det? Hvordan tjekker man det?

Jeg tænker egentlig at jeg havde været ok med min læges vurdering, hvis han havde valgt at fx måle en crp, pode hendes hals osv. Nu hvor hun har haft det dårligt i mange dage og der ikke er tegn på bedring.

Jeg synes mit barn har det rigtig dårligt og om det er det ene eller andet der liggrr til grund for det, skal jeg ikke kunne udtale mig om. Men hvis feberen ikke snart falder og jeg kan få noget mere væske i hende ender det jo med en indlæggelse. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.