Mr-sknaning hoved - migræne Vs. Sklerose

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

690 visninger
6 svar
0 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
6. januar 2020

Anonym trådstarter

Hej!

Jeg har et spørgsmål, som jeg håbede der var en der kan afklare for mig.

Jeg er pga. Føleforstyrrelser blevet henvist til skleroseklinikken til udredning. I den forbindelse skal der laves en mr-skanning. Jeg har tidligere fået foretaget en mr-skanning af hovedet pga. Migræne. Er der nogen der ved om man ville have set det der hvis det var aktuelt dengang, eller er der forskel på mr-skanningerne? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. januar 2020

kamikaze

Der findes forskellige slags MR-scanninger,  og med forskellig kvalitet. Jeg ved ikke hvad man kigger efter ved migræne, så kan ikke sige om du ville have fået samme slags.

Anmeld Citér

6. januar 2020

Morsept16

Profilbillede for Morsept16

Man kan godt have nogle af de første tegn på sclerose uden at det kan ses på scanningsbilleder, særligt hvis det ikke er det man kigger efter. 

Der er forskellige sekvenser i en MR-scanning. Pg ved ikke om man bruger de samme sekvenser, desværre. 

Jeg ved ikke om du allerede ved det, men man kan også få forstyrrelser som en del sf migræne sygdom. 

Anmeld Citér

6. januar 2020

Morsept16

Profilbillede for Morsept16

Altså det jeg mener er at scelerose jo er en sygdom der udvikler sig, og vil naturligvis bære svært at se på scanningsbilleder i starten. 

undskyld stavefejl, skriver med ammende baby ��

Anmeld Citér

6. januar 2020

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere

Jeg ved ikke, om det er samme type MR, men jeg tvivler på, man ville “fange” eventuelle tegn på sclerose, med mindre det var en meget fremskreden tilstand. Jeg er blevet scannet rigtigt mange gange både før, jeg fik diagnosen - altså sclerose - og efterfølgende. (Har deltaget i tre medicinske forsøg, derfor hyppige scanninger.) Og det er virkelig marginale ændringer, der er blevet gransket meget nøje, som fx førte til diagnosen - så ser lægerne ikke målrettet efter netop dét, tror jeg ikke, det vil blive opdaget. Ofte supplerer de med en rygmarvsprøve netop for at være sikre i deres sag. 

Anmeld Citér

7. januar 2020

Anonym trådstarter

Morsept16 skriver:

Man kan godt have nogle af de første tegn på sclerose uden at det kan ses på scanningsbilleder, særligt hvis det ikke er det man kigger efter. 

Der er forskellige sekvenser i en MR-scanning. Pg ved ikke om man bruger de samme sekvenser, desværre. 

Jeg ved ikke om du allerede ved det, men man kan også få forstyrrelser som en del sf migræne sygdom. 

Tak for svar - jo, det ved jeg godt. Men det har ikke været i forbindelse med migræne at jeg har fået disse føleforstyrrelser, der har det været nogle andre, så derfor tror jeg ikke det er sønderen denne gang.

Anmeld Citér

7. januar 2020

Anonym trådstarter

Mor og meget mere skriver:

Jeg ved ikke, om det er samme type MR, men jeg tvivler på, man ville “fange” eventuelle tegn på sclerose, med mindre det var en meget fremskreden tilstand. Jeg er blevet scannet rigtigt mange gange både før, jeg fik diagnosen - altså sclerose - og efterfølgende. (Har deltaget i tre medicinske forsøg, derfor hyppige scanninger.) Og det er virkelig marginale ændringer, der er blevet gransket meget nøje, som fx førte til diagnosen - så ser lægerne ikke målrettet efter netop dét, tror jeg ikke, det vil blive opdaget. Ofte supplerer de med en rygmarvsprøve netop for at være sikre i deres sag. 

Mange tak for svar. Jeg må vidst bare afvente og se hvad de tænker når de begynder udredningen. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.