Bestemmer arbejdspladsen eller jeg?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

551 visninger
9 svar
2 synes godt om
5. januar 2020

Anonym trådstarter

Hej med jer. 

Mand her som for kort tid siden fik en lille pige med min hustru. 

Vi er igang med at planlægge barslen hvilket er forvirrende nok i sig selv.

Men vi er blevet i tvivl om hvor meget arbejdsgiver har at sige i forhold til min barsel?

Hvis jeg informere dem om hvad vi har tænkt i forhold til barsel senest 8 uger efter fødslen bestemmer jeg så selv hvordan barslen skal ligge eller kan de sige nej til bestemte uger og datoer?  

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. januar 2020

Mort3

Nej, det bestemmer de ikke noget om

Anmeld Citér

5. januar 2020

Baby17

Anonym skriver:

Hej med jer. 

Men vi er blevet i tvivl om hvor meget arbejdsgiver har at sige i forhold til min barsel?

Hvis jeg informere dem om hvad vi har tænkt i forhold til barsel senest 8 uger efter fødslen bestemmer jeg så selv hvordan barslen skal ligge eller kan de sige nej til bestemte uger og datoer?  

De kan godt sige nej, hvis du fx vil have barsel i høj sæson for ferier. 

Min mand har for nyligt holdt noget rest barsel vi havde, og han måtte i hvertfald ikke holde barsel i "skolernes" ferie uger og heller ikke december, da de har mere travlt der.

Anmeld Citér

5. januar 2020

Mort3

Anonym skriver:

Hej med jer. 

https://www.foa.dk/raad-regler/familieliv/barsel-og-orlov/udskudt-foraeldreorlov

Anmeld Citér

5. januar 2020

Mort3

Baby17 skriver:

De kan godt sige nej, hvis du fx vil have barsel i høj sæson for ferier. 

Min mand har for nyligt holdt noget rest barsel vi havde, og han måtte i hvertfald ikke holde barsel i "skolernes" ferie uger og heller ikke december, da de har mere travlt der.

Det er ikke rigtigt, nu ved jeg ikke, om I har overholdt de frister der er for at melde afholdelse af restbarsel, men det skal man melde ind og så kan de ikke nægte.

http://www.jordemoderforeningen.dk/loen-ansaettelse/barsel-og-anden-orlov/barsel-og-boern/udskudt-barselsorlov/

Anmeld Citér

5. januar 2020

Anonym trådstarter

Mort3 skriver:

Det er ikke rigtigt, nu ved jeg ikke, om I har overholdt de frister der er for at melde afholdelse af restbarsel, men det skal man melde ind og så kan de ikke nægte.

http://www.jordemoderforeningen.dk/loen-ansaettelse/barsel-og-anden-orlov/barsel-og-boern/udskudt-barselsorlov/

Men nu snakker du restbarsel og trådstarter snakker bare generel barsel efter fødslen. 

Kan arbejdsgiver heller ikke bestemme hvordan far/mor vil have lagt forældreorloven?  

Anmeld Citér

5. januar 2020

Mort3

Anonym skriver:

Men nu snakker du restbarsel og trådstarter snakker bare generel barsel efter fødslen. 

Kan arbejdsgiver heller ikke bestemme hvordan far/mor vil have lagt forældreorloven?  

Arbejdsgiver kan slet ikke blande sig i hvordan barslen afholdes. Hvor meget man ønsker, hvornår osv. Så længe man bare følger tidsfrister for varslinger med mere. 

Anmeld Citér

5. januar 2020

CBbaby

Nej. 

Barsel (i forlængelse af fødsel) kan frit placeres af forældrene. (De 52 uger, hvoraf nogle er øremærkede mor og nogle kan deles (kaldet forældreorloven, som er 32 uger).

Restbarsel er som ordinær orlov. Det vil sige, at man kan gemme (så fremt man varsler, at man ønsker at gemme noget af barslen). Men restbarsel skal planlægges med arbejdet. Da det kan gemmes i 8 år. (Det kaldes restbarsel, når det ikke er i forlængelse af den barsel, der blev planlagt før barnet fyldte 8 uger)

Men hvis du er i tvivl om noget, så tag fat i din fagforening :-) 

Anmeld Citér

6. januar 2020

CKJ

Profilbillede for CKJ

De kan ikke bestemme din barsel, hvis du afholder den i et stræk. 

Jeg ønskede fx at gemme 5 uger og derved holde en ugentlig fridag i 25 uger. 

Det blev godkendt, men det kunne de reelt godt have sagt nej til. Men du har ret til at holde din barsel i de antal uger du er berettiget til. For offentlige ansatte er det 26 uger. Og derefter kan du søge om de 20 uger på barselsdagpenge. 

Anmeld Citér

6. januar 2020

Girafmor

Udbetaling Danmark er rigtig gode til at hjælpe med spørgsmål om præcis hvad du kan og må.

Som andre skriver: Overhold fristen med de 8 uger, så kan du holde den første barsel som du vil.

Da min mand skulle holde barsel, mente hans arbejdsgiver da ikke han kunne holde mere end de 14 dage. Det var en mandearbejdsplads, og chefen havde aldrig prøvet at skulle give mere. (det er så nogle år siden )  Da han fik set på overenskomsten var alt selvfølgelig ok, men man løber ind i det her med at de ikke kender reglerne.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.