Anonym skriver:
Min mand og jeg har efterhånden kendt hinanden i mange år. Jeg var ganske ung da vi lærte hinanden at kende , og vi flyttede sammen da jeg blot var 16 år ( en flugt hjemmefra ) når jeg kikker på vores forhold både før og nu , har det altid været mig der er primus motor . Jeg laver det meste hjemme både ude og inde. Jeg har altid været meget aktiv og min mand mere doven anlagt . Jo ældre jeg bliver jo mere større betydning har dette for mig . Jeg bliver mere bevidst om , at vores værdier og syn på tingene er forskellige . Jeg overvejer af denne årsag skilsmisse . Jeg har prøvet , at i tale sætte mine tanker , han forstår , men intet ændres.
Vi har store og mindre børn . Jeg ønsker at vi som familie skal lave noget sammen , men han er meget passiv . Ofte sidder han bare i sofaen men sin tlf eller ser tv . Virker ofte som han sidder i sin egen osteklokke .
At vores barn sidder med en skærm dagen lang er åbenbart fint for ham , for hvad skal man da lave ?!? ( jeg kunne nævne flere ting man kan )
da jeg ikke har erfaring fra andre forhold ej heller en barndoms erfaring at trække på , er jeg faktisk meget i tvivl om “ normale “ forhold er sådan ?!?
hvad laver i som familie i hverdagene når i er hjemme , og i weekenderne 
hjælpes I af med de praktiske opgaver i hjemmet
Nu er jeg selv single, og har været det stort set hele mit voksne liv, så jeg har ikke så mange parforholds-erfaringer.
Men min mor og stedfar havde et forhold præcis som du beskriver. Min mor var/er meget aktiv både i hjemmet, i sin fritid og med ambitionerne på jobbet. Hun har altid været primus motor i deres forhold, og hun havde en stor del af skylden for at han engagerede sig i hans datter fra tidligere forhold.
Han var/er en rigtig sofakartoffel, der har det helt fint med at sidde og se tv en hel dag. Alt i alt er han meget som du beskriver din mand.
De blev skilt fordi min mor besluttede at hun var mere værd efter 18 år i det forhold. Hun havde mange gange forsøgt at italesætte problemerne og ville gerne kæmpe for forholdet, men der skete intet og intet blev lavet om.
Det var den absolut bedste beslutning hun kunne have taget!
Jeg har set min mor blomstre op på en helt fantastisk måde! Hun lægger ikke længere bånd på sig selv og sine ønsker på samme måde, og så har hun fundet en fantastisk sød mand som har samme aktivitets- og ambitionsniveau som hende. Det er SÅ fantastisk at se dem fare rundt til diverse foredrag, rejser og hvad de nu laver, og give hinanden energi og opbakning når de vil noget.
Så nej det er ikke bare sådan forhold er, med mindre man accepterer at det er sådan det er, og ikke bestemmer sig for at man er mere værd. Jeg er glad for at min mor tog den beslutning.
- Min stedfar er stadig en magelig sofakartoffel og vi børn (både hans biologiske og os stedbørn) mærker bestemt den manglende drivkraft til kontakt hos ham. Han vil os gerne, ingen tvivl om det, men han tager sjældent kontakt selv.