Venica skriver:
Så ved jeg ikke hvad du mener? Hvis det f.eks drejer sig om at lave/reparere et eller andet, der efterfølgende viser sig at være pilråddent, så er opgaven jo også pludselig en anden.
Lad os sige i skal have lagt nyt tag, men alle spærene viser sig at være så rådne at det ikke er muligt. Dette kan man først se når taget blive pillet delvist af, så er opgaven jo ikke længere skift af tegl, men også skift af spærene.
Hvorfor prøver du ikke bare at ringe og høre hvad han mente? Jeg tror ikke bare han kan lave noget i ikke har aftalt, og så sende en ekstra regning.
Altså hvis jeg får et tilbud på at få lagt et klinkegulv, så må håndværkeren jo heller ikke spartle væggene, tapetsere og male det og så rippe mig med en ekstra regning..
Tror du får mest ud af at ringe og høre, præcis hvad han mumlede klart og tydeligt, og så eventuelt få en konsulent ud og høre om det ikke burde være en del af tilbudet. Men det koster jo sikkert også ekstra.. :-)
Nu fandt jeg det, og vil mene eksemplet med det pilrådne tag faktisk ER noget håndværkeren skal tage højde for (de undersøger jo inden de afgiver tilbud). Nu er det slet ikke noget så vildt her hos os, men jeg kan da heldigvis konstatere at vi har vores på det tørre 
Men du har ret mht at de skal aftale det først (var også det jeg var bekymret for om han nu mente han havde gjort med sit mumleri), tak for svar, jeg indsætter teksten jeg fandt herunder.

Hvis du har fået et tilbud med fast pris på dit byggeprojekt, kan byggefirmaet ikke uden videre sende dig en ekstraregning. De er forpligtet til at udføre det aftalte arbejde til den aftalte pris.
Hvis fx en håndværksmester har undervurderet arbejdets omfang og dermed står til at tabe penge, er det ham selv, der må dække tabet. Har du fx fået et fast tilbud på dit nye tag på 100.000 kr., kan håndværkeren altså ikke komme med en ekstraregning, fordi han skal bruge længere tid end forventet på opgaven.
En håndværker kan kun kræve ekstrabetaling, hvis der undervejs i byggeriet bliver lavet større ændringer af projektet, eller hvis der opstår uforudsete arbejdsopgaver, som ligger ud over det, der er aftalt. Håndværkeren skal dog aftale arbejdet med dig, før det påbegyndes.