Jeres bedste opskrift på rødkål.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

290 visninger
4 svar
0 synes godt om
19. november 2019

StineW79

Profilbillede for StineW79

Ja som overskriften jo siger, så hit mig med jeres aller bedste opskrift, på hjemmelavet rødkål fra bunden af. 

Altså hvor meget rødkål, hva putter I, i den. Kryderrier og tilberedningstid og det hele.

På forhånd tak. Vh Stine 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. november 2019

Birthdaybaby

Et lille fintsnittet rødkål, 2-3 dl saft eller gelé+vand (jeg har brugt hyldebær, ribs og æble med succes), 4 nelliker og/eller 1 kanelstang, 1/2 dl eddike (rødvins, hvidvins eller æble) og en 1/2 tsk salt. 

Hvis jeg har, sauterer jeg forsigtigt rødkålen i en teskefuld andefedt, inden jeg tilsætter de øvrige ingredienser. Jeg lader det simre under låg i ca 20 minutter, derefter begynder jeg at prøvesmage med salt, sukker og eddike. Hvis den er til and laver jeg den simre noget længere end hvis den er til frikadelle-sandwiches, det er en smagssag. 

Anmeld Citér

20. november 2019

Maricella

Profilbillede for Maricella

Jule-rødkål:

1 mellem rødkålshoved

1 æble (revet/finthakket), 1 løg (revet/finthakket)

Skræl+saft af en appelsin

2-3dl saft (jeg bruger 50/50 ribs og solbær)

1 tsk stødt kanel, 1 tsk stødt nellike

Alt kommes i en gryde (rødkål til sidst) og simrer under låg i ca 1,5 time, derefter ca en halv time uden låg for at væden fordamper. Man kan evt tilsætte lidt fedt fra and/steg for en smuk glans. Smages til mdd krydderier og salt (evt peber, det er ja, en smagssag)

Tip: Rødkålen rives hurtigst og ensartet på et mandolinjern (skær den i kvarte først)

Anmeld Citér

20. november 2019

StineW79

Birthdaybaby skriver:

Et lille fintsnittet rødkål, 2-3 dl saft eller gelé+vand (jeg har brugt hyldebær, ribs og æble med succes), 4 nelliker og/eller 1 kanelstang, 1/2 dl eddike (rødvins, hvidvins eller æble) og en 1/2 tsk salt. 

Hvis jeg har, sauterer jeg forsigtigt rødkålen i en teskefuld andefedt, inden jeg tilsætter de øvrige ingredienser. Jeg lader det simre under låg i ca 20 minutter, derefter begynder jeg at prøvesmage med salt, sukker og eddike. Hvis den er til and laver jeg den simre noget længere end hvis den er til frikadelle-sandwiches, det er en smagssag. 

Ummmm lyder lækkert og ret nemt at gå til. 

Må prøve opskriften af, inden juleaften. 

Ka være jeg ka prøve begge jeres opskrifter, så jeg ka lave et halvt rødkål, af hver opskrift. Vh Stine 

Anmeld Citér

20. november 2019

StineW79

Maricella skriver:

Jule-rødkål:

1 mellem rødkålshoved

1 æble (revet/finthakket), 1 løg (revet/finthakket)

Skræl+saft af en appelsin

2-3dl saft (jeg bruger 50/50 ribs og solbær)

1 tsk stødt kanel, 1 tsk stødt nellike

Alt kommes i en gryde (rødkål til sidst) og simrer under låg i ca 1,5 time, derefter ca en halv time uden låg for at væden fordamper. Man kan evt tilsætte lidt fedt fra and/steg for en smuk glans. Smages til mdd krydderier og salt (evt peber, det er ja, en smagssag)

Tip: Rødkålen rives hurtigst og ensartet på et mandolinjern (skær den i kvarte først)

Lyder også lækkert og nemt at gå til. 

Tror jeg vil forsøge mig, med begge jeres forskellige opskrifter, så jeg har styr på det, til juleaften  vh Stine 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.