Jeg er all for at folk kan skifte køn, hvis det er det de føler.
Men jeg må indrømme at jeg synes det er dybt problematisk at fylde hormoner i børn, der ikke selv er kognitivt udviklede nok til at konsekvensberegne beslutningen over en længere årrække. Børn må gerne føle sig som et andet køn end deres biologiske, og de må gerne udleve det gennem pige/drengetøj og/eller interesser man anser som værende “kønsbetinget”, de må da også gerne kalde sig Kim i stedet for kimmie, og jeg synes det er vigtigt at anerkende barnets følelser omkring sit eget selv. Men jeg holder stadig lidt fast i at hormoner og decideret kønsskifte først skal igangsættes når barnet er myndigt. Den alder er fastsat af en grund, at det er der man er gammel nol til at tage ansvar for sig selv, og i nogen grad er moden nok til at konsekvensberegne beslutninger der påvirker ens liv over en længere årrække.
Samtidig skal det siges at jeg ikke selv har nogen erfaring, og derfor måske ville føle anderledes hvis jeg stod i situationen med mit eget barn. Jeg er heller ikke i tvivl om at de forældre der går den ekstra mil og tillader hormonbehandling til deres børn gør det med største anerkendelse og stor kærlighed. Jeg er bare ikke sikker på at det er helt uden konsekvenser at tage så stor en beslutning som barn.
Måske har jeg det lidt på samme måde med omskæring, at det er en beslutning man ikke bør tage på et barns vegne, før de selv er modne nok til at tage en velovervejet beslutning derom.
Og ja, så kan man jo diskutere alle medicinske behandlinger og indgreb, men jeg mener dog at der lige ved kønsskifte også følger en stor portion had/mobning/fordømmelse med, som man også skal have med i sine overvejelser, og som et evt. Barn også ville være bedre forberedt på at håndtere i en ældre alder.
Jeg må indrømme at jeg er meget splittet omkring det her emne, også fordi jeg ærligt, heller ikke er informeret godt nok omkring alle de etiske overvejelser forældrene sikkert også har gjort sig, udover at tage stilling til om deres barn “hellere vil” være et andet køn.
Anmeld
Citér