Som "Mor og meget mere skriver" - samfundet hylder det ekstroverte.
Vi skal være udadvendte, vi skal være på.
Mange beskriver sig selv: "Jeg er frisk og udadvendt" (altså hvis de er udadvendte)- og der er åbenbart mange, der synes, det er bedre, end hvis en person beskriver sig selv: "Jeg er stille, rolig og eftertænksom"
Det er som om det er et plus at være "frisk og udadvendt" , men mere negativt at være "stille og eftertænksom" - det opfattes nogle gange som "kedelig"
Jeg er selv måske mest introvert og så alligevel ikke - jeg elsker familiefester og jeg vil gerne til sociale arrangementer.
Som yngre var jeg absolut mest introvert, og jeg var altid bange for, at andre ville synes, at jeg var kedelig.
Det job, jeg er i nu, er meget udadvendt. Jeg møder mange forskellige mennesker.
Jeg er blevet rigtig god til at smalltalke. Tidligere var min største skræk at skulle sidde sammen med nogen, jeg ikke kendte, når jeg var inviteret til fest. Og jeg kunne ikke lide at blive inviteret til noget, hvor jeg slet ingen kendte ud over værten. Jeg blev helt tom i hovedet og kunne slet ikke finde på noget at sige.
Men jeg elsker også alenetid. Det er direkte et behov hos mig, og nogle gange føles behovet fysisk, hvis jeg har været sammen med mange i en længere periode.
Jeg lader op i mit eget selskab. Og jeg skal ikke fylde for meget i min kalender i fritiden.
Min kæreste og jeg bor heller ikke sammen, og det har jeg det rigtig godt med.
Jeg går absolut heller ikke i panik og skynder mig at arrangere noget, hvis jeg har udsigt til en alene-weekend. Tværtimod så nyder jeg at "tulre" rundt for mig selv, fordybe mig i en bog, gøre lidt rent eller hvad jeg nu laver. Jeg kan faktisk direkte glæde mig til sådan en weekend.
Det kan være svært at være "introvert i en ekstrovert verden"
Jeg er enig i, at man ikke skal putte fok i kasser, men jeg tror, man kan bruge betegnelserne til at hjælpe og til at forstå sig selv.
Man er ikke kedelig - bare introvert.