Spiseforstyrrelse spøger igen

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

402 visninger
3 svar
1 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
14. oktober 2019

Anonym trådstarter

Hej 

Det er måske ikke det rette fora til det her, men jeg er simpelthen sådan i tvivl om hvad jeg skal gøre, og tænkte at nogle herinde måske havde oplevet lignende eller bare ved, hvilke muligheder jeg har.

Sagen er den, at jeg for år tilbage blev fulgt i psykiatrien grundet anoreksi, hvor der i forløbet var enkelte indlæggelser, fordi jeg havde rigtig svært ved at samarbejde om behandlingen. Jeg har nu efterhånden været hvad jeg vil kalde rask i cirka 5 år; jeg har indset, at jeg nok aldrig bliver helt fri af tankerne (hvilket har gjort ondt at måtte sande), men jeg har kunne styre det fuldt ud. I de år har jeg stiftet familie og har en 1-årig derhjemme.

men.. for sådan et kommer der desværre. Gennem de sidste par uger har jeg kunne mærke, at spiseforstyrrelsen igen begynder at overtage mere og mere i mit hoved. Jeg kan ikke støde tankerne fra mig på samme måde som jeg plejer, men får dog stadig spist nogenlunde ordentligt, i hvert fald i de timer, jeg er med min kæreste og datter. 

Jeg er bange for, at filmen lige pludselig knækker. Den uro jeg oplever i hovedet og kroppen lige nu, har jeg ikke været i, siden jeg var syg. Måske kommer der lige pludselig ro på igen af sig selv, men hvis nu ikke.. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. Hvis jeg skulle tage til lægen, ved jeg ikke hvad jeg ville sige. Jeg tror ikke det vil blive taget alvorligt, for vægtmæssigt har jeg jo kun tabt mig et par kilo og kommer jeg derind og får sådan et “afslag”, tror jeg det med stor sandsynlighed vil sende mig ud over kanten - så er jeg jo “for tyk”.

Har I mon nogle gode råd til hvad jeg skal gøre? 
Selvom det helt sikkert lyder for dumt, er jeg ikke lige nu klar til at dele det her med min kæreste. Min erfaring fra tidligere har lært mig, at det påvirker mig negativt, hvis jeg føler at dem jeg er omkring i hverdagen holder øje med mig, men han vil selvfølgelig blive inddraget, hvis der skal ske mere

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. oktober 2019

MamaGulloev

Profilbillede for MamaGulloev
D. 4/7-14 kom min skønne pige D. 9/1-20 kom lillesøster

Jeg kan kun sige søg hjælp. Nu. Inden det tager overhånd. 

Jeg har selv kæmpet med anoreksi, og her spøger de gamle mønstre og tanker når jeg bliver presset psykisk. Et af de første tegn på at jeg er ved at have det skidt er at jeg holder op med at spise. Det har jeg oplevet både i forbindelse med depression, efterfødsels reaktion og stress. 

Når jeg har søgt hjælp (oftest for at få hjælp til de andre problemer), så er det med at spise altid blevet taget meget alvorligt. Også selvom jeg faktisk har været (og lige nu er) overvægtig, eller kun har tabt meget lidt. Og jeg har altid fået hjælp til at håndtere det hensigtsmæssigt. Det gør også at jeg tidligere og tidligere har kunne genkende hvornår jeg er på vej ud på et sidespor og har brug for hjælp til at komme tilbage. 

Jeg tør næsten 100% love dig at din læge hellere ser du søger hjælp nu end når det har taget overhånd, du har tabt dig en masse og er kommet langt ud. 

Og så lige et kæmpe kram til slut! Det er hårdt at stå i, men det er så vigtigt og godt at du kan se det er et problem!

Anmeld Citér

14. oktober 2019

Panther

Profilbillede for Panther
Anonym skriver:

Hej 

Det er måske ikke det rette fora til det her, men jeg er simpelthen sådan i tvivl om hvad jeg skal gøre, og tænkte at nogle herinde måske havde oplevet lignende eller bare ved, hvilke muligheder jeg har.

Sagen er den, at jeg for år tilbage blev fulgt i psykiatrien grundet anoreksi, hvor der i forløbet var enkelte indlæggelser, fordi jeg havde rigtig svært ved at samarbejde om behandlingen. Jeg har nu efterhånden været hvad jeg vil kalde rask i cirka 5 år; jeg har indset, at jeg nok aldrig bliver helt fri af tankerne (hvilket har gjort ondt at måtte sande), men jeg har kunne styre det fuldt ud. I de år har jeg stiftet familie og har en 1-årig derhjemme.

men.. for sådan et kommer der desværre. Gennem de sidste par uger har jeg kunne mærke, at spiseforstyrrelsen igen begynder at overtage mere og mere i mit hoved. Jeg kan ikke støde tankerne fra mig på samme måde som jeg plejer, men får dog stadig spist nogenlunde ordentligt, i hvert fald i de timer, jeg er med min kæreste og datter. 

Jeg er bange for, at filmen lige pludselig knækker. Den uro jeg oplever i hovedet og kroppen lige nu, har jeg ikke været i, siden jeg var syg. Måske kommer der lige pludselig ro på igen af sig selv, men hvis nu ikke.. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. Hvis jeg skulle tage til lægen, ved jeg ikke hvad jeg ville sige. Jeg tror ikke det vil blive taget alvorligt, for vægtmæssigt har jeg jo kun tabt mig et par kilo og kommer jeg derind og får sådan et “afslag”, tror jeg det med stor sandsynlighed vil sende mig ud over kanten - så er jeg jo “for tyk”.

Har I mon nogle gode råd til hvad jeg skal gøre? 
Selvom det helt sikkert lyder for dumt, er jeg ikke lige nu klar til at dele det her med min kæreste. Min erfaring fra tidligere har lært mig, at det påvirker mig negativt, hvis jeg føler at dem jeg er omkring i hverdagen holder øje med mig, men han vil selvfølgelig blive inddraget, hvis der skal ske mere

Søde du.

du skal selvfølgelig søge hjælp. 

Jeg synes, du skal vurdere, hvordan din læge er som type. Er han typen, som ikke har den største psykologiske indsigt og medfølelse? Så er det nok ikke der, du skal henvende dig! Men er det bare frygten for afvisning der tager over, så prøv at skriv dine tanker ned på er stykke papir til lægen. Evt tag en bisidder med, der kender dig fra dit tidligere forløb (mor, veninde el.l.), som kan støtte dig i at få situationen forklaret korrekt.

Kan du snakke med nogen fra dit tidligere behandlingsforløb? Eller finde din egen psykolog med speciale i spiseforstyrrelser?

Og husk lige - du er så langt henne ad den gode sti allerede! Du har stoppet dig selv i en uhensigtsmæssig tankerække, erkendt at den er uhensigtsmæssig, og du tager nu skridt mod at komme tilbage på ret kurs. Det bliver faktisk ikke sejere! Og alt det har du gjort med en baby/tumling på armen 

Anmeld Citér

14. oktober 2019

Anonym

Hvor er du sej at du genkender hvad der sker lige nu ❤

Når man har haft en spiseforstyrrelse, bliver man aldrig 100% "rask" forstået på den måde at det ligger latent i én. Graviditet, fødsel og moderskab er ganske normale triggere, og alle i sundehedsvæsenet burde vide det 

Så jeg tænker hvis lægen er en du taler godt med, så kom af sted ❤Det slå mig også alderen på dit barn -sker der store skift i livet lige nu? (Barsel slut, institution, jobstart?) Jeg kender fra mig selv at alle de tanker og fokus med mad er det første der sker, hvis jeg bliver det mindste presset psykisk. Det handler jo ikke om maden men for mig er det syptom på at der er koget i mit liv der ikke fungerer. Det er hammer-hårdt hele tiden at være så bevidst, men det er også en gave at kunne se tegn på stress (gor mig) læææænge før end jeg måske ellers ville have opdaget det, hvis ikke jeg havde haft en spiseforstyrrelse og deraf de her advarselstegn.

Jeg ved ikke om du kan bruge den refleksion til noget som helst, og så kan du jo lade den ligge. Hvis ikke du har lyst til at snakke med lægen, kan du jo også ringe til lmsos (tidligere lms) helt anonymt og få vendt dine tanker / sparret om muligheder

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.