Skimmelsvamp og udlejer

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

16. september 2019

Hck

Profilbillede for Hck
Anonym skriver:

Hejsa,

Jeg søger et råd.

Vi bor til leje og er næsten lige flyttet, der gik ikke langtid før problemerne opstod.

en af tingene er skimmelsvamp, udlejer siger fugt. meeen ...

sagen er, er det OK udlejer kræver istandsættelse ved fra flytning??

vi har boet der fra den 29. marts 2019 og vi flytter om en mdr. grundet skimmelsvamp som udlejer ikke vil gøre mere ved.

Har i fået en andens vurdering på at det er skimmelsvamp (en sagkyndig), eller er det bare påstand mod påstand ?. 

Medmindre at det står direkte i jeres kontrakt, at i ikke hæfter for istandsættelse ved fraflytning af “sygdomsramt” lejemål, så vil jeg helt klart mene at i hæfter for almindelig vedligeholdelse jævnført med jeres lejekontrakt 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. september 2019

Soonmom

Hvis der står i kontrakten at I skal aflevere lejemålet nymalet osv , så er det jo sådan det er. Det er irrelevant hvor længe i har boet der og hvorfor i flytter.

skimmelsvamp  er i øvrigt ikke skadelige hvis der er under en håndflade på det angrebne sted, bare så du ved det

Anmeld Citér

16. september 2019

Anonym trådstarter

Tommelise skriver:

Nej sikkert ikke. Havde lige overset, at lejligheden var sagt op. 

Hvis der er skimmelsvamp, allerede når man flytter ind z så er det en god idé at reagere med det samme.

Udlejeren kan godt kræve almindelig vedligeholdelse som f.eks. maling, men ikke at lejeren skal fjerne skimmelsvampen.

Da vi flyttede ind, var der ingen tegn på noget som helst.

vi var meget opmærksomme på netop det, da det er en kælder.

men da vi flyttede ind, var vejret jo solrigt, og vi havde ingen bekymring for der ses eller kunne ikke lugtes noget men eftersom det meget våde vejr kom, slog det ud med svamp/fugt. udlejer har nu sagt, at udlejer ikke kan gøre mere, da udlejer ikke ved hvor det stammer fra (vi mener jorden) det eneste udlejer har gjort, er at give os noget til at vaske det ned med, men det kommer igen og nye steder.

men som du nævner, så vi nok bundet af det lejekontrakten lyder på ved fraflytning, og det har vi jo også skrevet under på

Anmeld Citér

16. september 2019

Anonym trådstarter

Soonmom skriver:

Hvis der står i kontrakten at I skal aflevere lejemålet nymalet osv , så er det jo sådan det er. Det er irrelevant hvor længe i har boet der og hvorfor i flytter.

skimmelsvamp  er i øvrigt ikke skadelige hvis der er under en håndflade på det angrebne sted, bare så du ved det

Det er det ikke, det er mere..

Anmeld Citér

16. september 2019

Matsør

Profilbillede for Matsør
Jeg overlevede fordi ilden i mig brændte stærkere end ilden omkring mig
Abracadabra skriver:

Men TS HAR sagt lejemålet op? Hjælper en konsulent fra kommunen så? 

Jeg tænker ikke at en konsulent fra kommunen hjælper trådstarter, men det kan skåne en kommende lejer for samme bøvl. Konsulenten/kommunen kan kræve at udlejer udbedre problemet inden ham må leje boligen ud igen, og hvis han nægter, kan de “lukke” lejligheden, så han ikke kan leje den ud. Hvis trådstarter ikke gør dette, kan udlejer i princippet få lejligheden malet på deres regning og på den måde skjule skimmelsvampen indtil en ny lejer sidder i fælden.

Anmeld Citér

16. september 2019

Abracadabra

Matsør skriver:

Jeg tænker ikke at en konsulent fra kommunen hjælper trådstarter, men det kan skåne en kommende lejer for samme bøvl. Konsulenten/kommunen kan kræve at udlejer udbedre problemet inden ham må leje boligen ud igen, og hvis han nægter, kan de “lukke” lejligheden, så han ikke kan leje den ud. Hvis trådstarter ikke gør dette, kan udlejer i princippet få lejligheden malet på deres regning og på den måde skjule skimmelsvampen indtil en ny lejer sidder i fælden.

God pointe!!

Anmeld Citér

16. september 2019

Tommelise

Anonym skriver:

Da vi flyttede ind, var der ingen tegn på noget som helst.

vi var meget opmærksomme på netop det, da det er en kælder.

men da vi flyttede ind, var vejret jo solrigt, og vi havde ingen bekymring for der ses eller kunne ikke lugtes noget men eftersom det meget våde vejr kom, slog det ud med svamp/fugt. udlejer har nu sagt, at udlejer ikke kan gøre mere, da udlejer ikke ved hvor det stammer fra (vi mener jorden) det eneste udlejer har gjort, er at give os noget til at vaske det ned med, men det kommer igen og nye steder.

men som du nævner, så vi nok bundet af det lejekontrakten lyder på ved fraflytning, og det har vi jo også skrevet under på

Ja, nogle gange viser det sig først efter noget tid.

Det er slet ikke okay, at udlever bare giver jer noget at vaske det ned med. Han/hun prøver bare at slippe for ansvaret.

Men som Matsør skriver, så er det nok under alle omstændigheder en god idé at få en uvildig konsulent ud at kigge på det, så udlejer ikke slipper afsted med det over for en ny lejer.

Anmeld Citér

18. september 2019

Anonym trådstarter

Tommelise skriver:

Ja, nogle gange viser det sig først efter noget tid.

Det er slet ikke okay, at udlever bare giver jer noget at vaske det ned med. Han/hun prøver bare at slippe for ansvaret.

Men som Matsør skriver, så er det nok under alle omstændigheder en god idé at få en uvildig konsulent ud at kigge på det, så udlejer ikke slipper afsted med det over for en ny lejer.

Hvordan får man kontakt til dem ?

Anmeld Citér

18. september 2019

Tommelise

Anonym skriver:

Hvordan får man kontakt til dem ?

Da skimmelsvampen kom igen for 3. gang, blev min udlejer og jeg enige om at få en ud fra kommunen. Det var min udlejer, der kontaktede ham.

Jeg spurgte konsulenten, om jeg selv måtte kontakte ham, hvis der blev behov for det, og det måtte jeg gerne.

Jeg ville bare ringe til kommunen og forhøre mig.

Men fremover vil det nok en god idé, hvis I melder jer ind i Lejernes Landsorganisation.

Anmeld Citér

18. september 2019

321

Profilbillede for 321
Anonym skriver:

Hejsa,

Jeg søger et råd.

Vi bor til leje og er næsten lige flyttet, der gik ikke langtid før problemerne opstod.

en af tingene er skimmelsvamp, udlejer siger fugt. meeen ...

sagen er, er det OK udlejer kræver istandsættelse ved fra flytning??

vi har boet der fra den 29. marts 2019 og vi flytter om en mdr. grundet skimmelsvamp som udlejer ikke vil gøre mere ved.

At der er skimmelsvamp er ikke altid udlejers skyld. I mange tilfælde er det også lejers skyld. 

Har selv arbejdet et sted med en afdeling der tog sig af sådan noget. Og som de sagde 1/3 af tilfældene var udlejers skyld, 1/3 var lejers skyld og 1/3 var begge parters skyld.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.