Babymad i fryseren - hvordan gør I?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.817 visninger
3 svar
0 synes godt om
26. august 2019

Tinstin

Nu varer det ikke så længe, inden min søn, der ammes, skal til at spise noget rigtig mad. Han er mit andet barn og derfor har jeg lidt mindre tid til kokkeriet og der er nogle ting, jeg vil gøre anderledes, så jeg har brug for nogle gode råd.

Jeg vil primært lave grøntsagsmos og så vil jeg meget gerne kunne fryse det ned i portionsstørrelse. Det er jo meget små portioner i starten. Er der nogle beholdere, I kan anbefale?
Lige nu er så meget dansk frugt og grønt jo i sæson, så jeg ville gerne lave det nu, mens det er bedst.

Jeg har tænkt mig at lave hans grød med modermælk (min første søn fik med vand og lidt smør) Skal jeg gå i gang med at pumpe ud og fryse ned nu, så jeg har et basislager?

Andre gode tips til lidt baby-food-prepping?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. august 2019

Birthdaybaby

Både min første og anden (december 2016 og september 2018) fik kun overgangskost i en kort periode, så det er nok mit bedste råd ikke at forberede for meget ��

Morgenmad: havregrød, boghvedegrød og øllebrød. I begyndelsen blendede jeg grøden let eller passerede øllebrød gennem en sigte. Laver altid grød til 3-4 dage af gangen og bare luner i microen. Har tilsat smør / olie, og tilsætter bare lidt mm(e) ved servering (indtil de er 6-7-8 mdr). Det er klart lettere med erstatning, hvis man alligevel har det i huset. 

Frokost: her har jeg givet opblødt rugbrød, en form for kold øllebrød. Dertil fx æg, leverpostej, makrel i tomat, torskerogn eller andet blød pålæg + godt kogte grøntsager eller fx klatkager af grødrester, så de har vænnet sig til at få noget i hånden også. 

Aftensmad: mos af fx ærter, blomkål, græskar eller søde kartofler. Det bliver automatisk blødt, sødt og lindt. Jeg har frosset i nogle små bøtter fra Brugsen, de kom i et net med 6-8 styk i til 10-20 kr. Har aldrig blandet smagene, men gerne tilsat fx krydderurter eller hvidløg. 

Og ret hurtigt har de fået vores mad sammen med, evt let blendet med stavblender eller most med gaffel. Der er lige en periode hvor pasta og grøntsager skal koges lidt mere end hvad vi bryder os om, men fra 9 mdr har de spist 100% som os. 

Anmeld Citér

26. august 2019

naj88

Med begge mine piger har jeg puttet maden hver for for sig i fryseposer og mast det HELT fladt (0.5 cm). Så kunne jeg eksempelvis brække et stykke kartoffel, gulerod og broccoli af og varme det sammen i mikrobølgeovnen. Det lavede jeg af alle de grøntsager jeg kunne komme i tanke om, og den dag i dag spiser mine piger alt. 

Anmeld Citér

26. august 2019

Mor11

Profilbillede for Mor11

Grøntsags mos lavede jeg og frøs i muffins forme og når de var frosne, poppede jeg dem ned i en frysepose frugtmos brugte jeg kun som topping til grød, så det frøs jeg i silikone isterninge forme, så passede det med 2 STK til en portion grød  

Grød lavede jeg i micro, så tager det 1min eller mindre det gør jeg stadig med havregrød idag  

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.