Persondataloven

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

630 visninger
8 svar
4 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
25. august 2019

Anonym trådstarter

Skriver som ano da jeg ikke vil Googles.

Jeg købte en sofa samt 2 små borde for knap 1 år siden

Mallingen skallede ret hurtigt af siderne på bordet.

Og da vi skulle rense sofaen for et par pletter blev den voldsomt skjoldet som ikke ville gå væk.

Efter langsom dialog med firmaet ,afviste de reklamationen med at det måtte være selvforskyldt. 

Jeg havde taget flere billeder jeg sendte med min reklamation af sofa og borde.

Jeg anmeldte så firmaet på Trustpilot. 

De svarer igen ,og samtidig ligger de mine private billeder med ud på siden med opfordring til at trykke på de vedhæftede links så folk kan se min sofa. 

Samtidig skriver de at hvis man ikke kan se billederne må man gerne skrive til deres kundeservice - så vil de videresende mine billeder.

Jeg skriver at det der får de bare fjernet. De fjerner så opfordringen, men nægter at fjerne links til billeder da jeg jo selv har sendt dem til dem....

Jeg henviser til de er private,og at jeg ikke har givet samtykke.

Svaret er at der ikke er personlige ting på billederne der viser hvem jeg er.

Men på Trustpilot er jeg med fulde navn og billede (facebook) så alle der ser det ved hvem der har billederne.

Og nu mit spørgsmål. 

Er det lovligt at ligge andres private billeder ud på nettet som man har modtaget i en dialog om reklamation? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. august 2019

Babilooo

Øh nej - det lyder ikke lovligt

Anmeld Citér

25. august 2019

AnoMor

Anonym skriver:

Og da vi skulle rense sofaen for et par pletter blev den voldsomt skjoldet som ikke ville gå væk.

Efter langsom dialog med firmaet ,afviste de reklamationen med at det måtte være selvforskyldt. 

De svarer igen ,og samtidig ligger de mine private billeder med ud på siden med opfordring til at trykke på de vedhæftede links så folk kan se min sofa. 

Samtidig skriver de at hvis man ikke kan se billederne må man gerne skrive til deres kundeservice - så vil de videresende mine billeder.

Jeg skriver at det der får de bare fjernet. De fjerner så opfordringen, men nægter at fjerne links til billeder da jeg jo selv har sendt dem til dem....

Men på Trustpilot er jeg med fulde navn og billede (facebook) så alle der ser det ved hvem der har billederne.

Og nu mit spørgsmål. 

Er det lovligt at ligge andres private billeder ud på nettet som man har modtaget i en dialog om reklamation? 

Det har intet med persondataloven at gøre. Men nej det er ikke lovligt. Billederne er dine selvom du har sendt dem. 

Lovgivningens paragraf 70 siger tydeligt at indehaveren af billeder er den der tager det og må ikke videregives uden indehaverens tilladelse. 

Men når det er sagt. Så i dette tilfælde kan du nok ikk gøre så meget ved det 

Anmeld Citér

25. august 2019

Pb18

Du har ophavsret på billederne, så nej de må ikke bruge dem.

Prøv at ringe til forbrugerstyrelsen, måske de kan hjælpe. Det bliver i al fald dyrt hvis du skal have en advokat på.

Men godt nok skræmmende at de finder på det, det er da virkelig at skilte med at være oprofessionelle

Anmeld Citér

26. august 2019

Anonym

Jeg vil klart mene vi er indenfor databeskyttelsesforordningens område (også benævnt GDPR) Ift. GDPR så må intet deles/behandles eller videregives (ej hellere et billede) så længe det kan identificere en fysisk person jf. artikel 4, litra a-b. - som jeg forstår dit opslag, så kan dette billede identificere dig, fordi det er koblet sammen? Er dette korrekt forstået?, for i så faldt, identificere billede en fysisk person (dig), SELVOM der ikke fremgår en person på billede. Dette er ulovligt jf. artikel 6 (du har hverken givet samtykke og tillige må ingen af de øvrige hjemler anses for opfyldt) 

Jeg ville personligt, ringe til firmaet og true med datatilsynet som er kompetente i sådanne tilfælde jf. artikel 55-59. - Dette burde have en effekt, ift. fjernelse af billede, idet der gives bøder på op mod 10.000.000 EU eller 2% af virksomhedens globale omsætning såfremt de overtræder artikel 6 jf. artikel 83. 

Anmeld Citér

26. august 2019

serinasmor

Anonym skriver:

Og nu mit spørgsmål. 

Nej det må de ikke - men det er ikke persondataloven - derimod har du copyright på dine billeder for de er dine og du er ophavsmanden uanset at der ingen personer er på og at det er deres produkter. Det er stadig dine billeder og derfor DIN COPYRIGHT

Anmeld Citér

26. august 2019

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Jeg vil klart mene vi er indenfor databeskyttelsesforordningens område (også benævnt GDPR) Ift. GDPR så må intet deles/behandles eller videregives (ej hellere et billede) så længe det kan identificere en fysisk person jf. artikel 4, litra a-b. - som jeg forstår dit opslag, så kan dette billede identificere dig, fordi det er koblet sammen? Er dette korrekt forstået?, for i så faldt, identificere billede en fysisk person (dig), SELVOM der ikke fremgår en person på billede. Dette er ulovligt jf. artikel 6 (du har hverken givet samtykke og tillige må ingen af de øvrige hjemler anses for opfyldt) 

Jeg ville personligt, ringe til firmaet og true med datatilsynet som er kompetente i sådanne tilfælde jf. artikel 55-59. - Dette burde have en effekt, ift. fjernelse af billede, idet der gives bøder på op mod 10.000.000 EU eller 2% af virksomhedens globale omsætning såfremt de overtræder artikel 6 jf. artikel 83. 

Ja det er korrekt forstået.

Jeg er vist med fulde navn og billede lige over opslaget med billederne 

Så ingen er i tvivl om at jeg er tilknyttet billeder . 

Det samme mener min advokat som jeg talte med i dag 

Og har derfor anmeldt sagen til datastyrelsen. 

Anmeld Citér

27. august 2019

Janey

Profilbillede for Janey
Anonym skriver:

Godt at du har anmeldt til Datatilsynet. Jeg har selv siddet med GDPR på mit arbejde, og det er en klar overtrædelse af GDPR, som du beskriver. 

Det er også en overtrædelse af ophavsretsloven, men det er nemmere at gå efter firmaet for overtrædelse af GCRP, da det så er Datatilsynet, der kører sagen. Ved krænkelser af ophavsretten skal man selv kører sagen privat.

Anmeld Citér

27. august 2019

Anonym

Anonym skriver:

Jamen så er der ingen tvivl! Godt du går videre med det - der er simpelthen grænser for, hvad man skal finde sig i! 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.