Skrappe regler i børnehaven?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.393 visninger
8 svar
8 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
6. august 2019

Anonym trådstarter

Jeg føler lidt at der i mit barns børnehave er tendens til lidt for skrappe regler og irettesættelser konstant fordi børnene ikke kan leve op til alle de regler. Men kan ikke finde ud af om det måske er mig der opdrager for frit. 

For eksempel må de ikke hoppe indenfor. Altså helt alm hop på gulvet- så bliver de bedt om at gå udenfor. 

Der må ikke grines ved bordet når der spises, og når man har spist sin mad skal man straks forlade bordet så man ikke “forstyrrer” de andre. Altså ikke noget med at lære almindelig bordskik. 

Jeg oplever dem få skæld ud over at løbe når de leger, at tage et stykke legetøj med fra det ene rum til det andet osv... 

generelt synes jeg bare det er meget stramt. 

Kan i genkende dette? Hvordan opdrager i selv? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. august 2019

Anonym

Av... den slags ville jeg mene er ALT for begrænsende og problematisk for børn. 

I vores børnehave sidder de da og laver sjov ved bordet, når de spiser. De hopper rundt og op og ned og kravler. Kun hvis de hopper fra trin, der for høje til dem (og deres fysik) får de nej og senere rettes tone mere bestemt. 

Jeg ville personligt ikke have et barn i en børnehave med så uvenligt et miljø! 

De må dog ikke spænde rundt, da de så løber ind i hinanden. Men småløb har jeg ikke er indtryk af er forkert

Anmeld Citér

6. august 2019

Mor11

Profilbillede for Mor11

De må gerne hoppe og de må gerne tage legetøj med rundt i huset.

De må dog ikke løbe indenfor. Men de får ikke "skæld ud" bare en påmindelse om lige at sætte farten ned. 

Jeg synes det er ret rimelige krav i vores bhv. Ja jeg har set børn få "skæld ud" men aldrig nogensinde uberretiget. Det har været i tilfælde hvor de fx smider med ting og ikke stopper efter x antal rolige irettesættelser, slår eller lign. 

Anmeld Citér

6. august 2019

Anonym trådstarter

Av... den slags ville jeg mene er ALT for begrænsende og problematisk for børn. 

I vores børnehave sidder de da og laver sjov ved bordet, når de spiser. De hopper rundt og op og ned og kravler. Kun hvis de hopper fra trin, der for høje til dem (og deres fysik) får de nej og senere rettes tone mere bestemt. 

Jeg ville personligt ikke have et barn i en børnehave med så uvenligt et miljø! 

De må dog ikke spænde rundt, da de så løber ind i hinanden. Men småløb har jeg ikke er indtryk af er forkert

Præcis. Jeg blev så ked af det her til morgen da jeg ville aflevere min søn. Vi når lige ind i køkkenet hvor min søn pænt siger godmorgen til pædagogen- samtidig med han bliver glad for at se sin bedsteven så de krammer hinanden og hopper måske et pr gange på gulvet. 

I stedet for at svare godmorgen til min søn, er det første hun siger: “ hvis i to skal hoppe så må i gå udenfor” og så går hun. 

Jeg føler ikke det er særlig rart. 

På samme måde hvis jeg kommer om eftermiddagen når de spiser bliver jeg helt stresset over at sidde der for jeg ved mit barn- og de andre får skæld ud eller sendes fra bordet hvis de kommer til at grine eller ikke sidder snorlige. Jeg synes det er hårdt at se på, og jeg synes også det er synd for børnene...

Anmeld Citér

6. august 2019

Mor11

Profilbillede for Mor11
Anonym skriver:

Præcis. Jeg blev så ked af det her til morgen da jeg ville aflevere min søn. Vi når lige ind i køkkenet hvor min søn pænt siger godmorgen til pædagogen- samtidig med han bliver glad for at se sin bedsteven så de krammer hinanden og hopper måske et pr gange på gulvet. 

I stedet for at svare godmorgen til min søn, er det første hun siger: “ hvis i to skal hoppe så må i gå udenfor” og så går hun. 

Jeg føler ikke det er særlig rart. 

På samme måde hvis jeg kommer om eftermiddagen når de spiser bliver jeg helt stresset over at sidde der for jeg ved mit barn- og de andre får skæld ud eller sendes fra bordet hvis de kommer til at grine eller ikke sidder snorlige. Jeg synes det er hårdt at se på, og jeg synes også det er synd for børnene...

Lyder godt nok som et presset miljø hvis pædagogerne ikke engang kan overskue to glade børn der hopper af fryd!? 

Anmeld Citér

6. august 2019

libramarie12

Profilbillede for libramarie12

Sig det til ledere 

Anmeld Citér

6. august 2019

Babilooo

Keg ville flytte med det samme. Min søn var på en stue hvor det var sådan. Der var stilhed ved spisning og generelt en trykket stemning og strenge og begrænsende voksne.

generelt er der ikke nogen der skal tale anderledes til mine børn end de ville tale til mig. Børn skal vises forståelse og omsorg og have rammer ... men ikke i en hård dømmende tone.

vi flyttede vores søn og han har ikke set sig tilbage. De får læst historier mens de spiser eller hører musik og der er liv of glæde. Så meget bedre. Flyt flyt flyt

Anmeld Citér

6. august 2019

MKBP

Profilbillede for MKBP
Anonym skriver:

Jeg føler lidt at der i mit barns børnehave er tendens til lidt for skrappe regler og irettesættelser konstant fordi børnene ikke kan leve op til alle de regler. Men kan ikke finde ud af om det måske er mig der opdrager for frit. 

For eksempel må de ikke hoppe indenfor. Altså helt alm hop på gulvet- så bliver de bedt om at gå udenfor. 

Der må ikke grines ved bordet når der spises, og når man har spist sin mad skal man straks forlade bordet så man ikke “forstyrrer” de andre. Altså ikke noget med at lære almindelig bordskik. 

Jeg oplever dem få skæld ud over at løbe når de leger, at tage et stykke legetøj med fra det ene rum til det andet osv... 

generelt synes jeg bare det er meget stramt. 

Kan i genkende dette? Hvordan opdrager i selv? 

Har du spurgt ind til hvorfor ? Har du fortalt dem hvad du føler, når du oplever de ting ? Er du ellers tilfreds med deres tilgang til børnene ? Er det hver dag det sker ?

Synes der er alt for mange ubekendte til bare at ville flytte institution  

//Mette

Anmeld Citér

6. august 2019

CKJ

Profilbillede for CKJ

Jeg synes det er lidt vildt. Men omvendt må jeg, som pædagog bare sige, at børnehavebørn pludselig kan køre fuldstændig op i deres grin - sådan det bliver mega skabet og går over gevind. Tror du ikke det er det, de stopper ved spisningen? 

Børn må gerne lære, at noget legetøj høre til bestemte steder og at man ikke bare kan tage ting med - det synes jeg er helt legalt.

i forhold til, at hoppe og løbe indenfor - hmm... et goddag kram med gensynshop skal der da være plads til. Nogle pædagoger er sgu bare lidt uheldige i vendingen - det er sikkert ikke alle, der ville reagere som hende, du mødte. 

Men løb indenfor er forbudt i de fleste børnehaver jeg kender til. Det er fuldstændig iorden, at forlange man ikke løber indenfor. Det må mine børn heller ikke herhjemme - så må de ud  bare lidt tanker herfra. 

Men hvis du er så ulykkelig, skal du følge dib mavefornemmelse. Men stadig huske på, at ting nogen gange, kan blive taget ud af en kontekst 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.