AnoMor skriver:
Min søn fylder 4 år til august. Han er begyndt at være meget interesseret i at rende rundt uden ble på og sidde på potten. Det får han selvfølgelig lov til.
Og som forventet så tisser og prutter han i underbukserne. Når det sker bliver han først ked af det. Men jeg skynder mig at sige med en glad og overbærende stemme “hovsa - pyt med det. Vi skifter bare.” 
Jeg prøvede så at spørger idag om han kan mærke når han skal tisse eller om det bare kommer. Han siger at det bare kommer.
Hvordan træner man ham til at kunne mærke det så han kan sige til?
Nu var min datter under 2, da vi pottetrænede, så hun kunne ikke i ligeså høj forklare, hvad der foregik hos hende, men du får alligevel lige et par tanker med fra mig:
De første par dage, efter hun smed bleen, var hun nøgen, og jeg holdt vågent øje med hende. Faktisk var jeg konstant fokuseret på hende. Vi lavede det til hyggedage, hvor vi tegnede, lavede mad sammen, osv., så jeg ikke blev distraheret. Når hun så begyndte at tisse på gulvet, sagde jeg, "hov, du skal tisse på potten," og så gik vi hen til potten. Jeg flyttede den simpelthen med ind i det rum, vi nu var i, så hun altid var tæt på.
Når hun så sad og tissede eller pøllede på potten, så italesatte jeg det. Vi snakkede om lyden, det lavede, følelsen i maven, alt den slags. Nogle gange sagde jeg, "nu tisser du. Kan du mærke, du tisser?"
Der gik et par uger, hvor jeg skulle minde hende om at gå på potte, og så begyndte hun selv at sige til.
Det bedste råd, jeg fik, var det her: undgå underbukser eller gå et par størrelser op. Underbukser strammer på samme måde som en ble, så det kan simpelthen forvirre muskelhukommelsen og give barnet en følelse af, at nu er det okay at tisse eller lave afføring, også selvom de ikke har ble på. Vi ventede en måneds tid, inden min datter fik underbukser på. Indtil da havde hun bare bukser på uden.