Tvungen arbejdstider ved restbarsel

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

502 visninger
4 svar
0 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
21. maj 2019

Anonym trådstarter

Jeg vender snart tilbage til mit arbejde. Jeg har en normtid på 35 t/u. og har valgt at afholde drypvis restbarsel, dvs jeg går ned på 30 t/u.

Jeg har fået en mundtlig lovning på at mine arbejdstider vil være fra 8-14. Dette kan min leder imidlertid slet ikke huske og hun forlanger nu, at jeg møder forskellige tidspunkter, nogle dage 8-14, andre 9-15 og 9-15.30. Det vil slet ikke give mening for mig at møde kl 9 og komme senere hjem.. Jeg går naturligvis ned rent økonomisk men dette ville så - efter mundtlig aftale - kompenseres ved at jeg kunne gå kl 14. Mine tidligere arbejdstider var 8-15.

Må min chef dette? Har jeg intet at sige i det her?  

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. maj 2019

Anonym

Anonym skriver:

Jeg vender snart tilbage til mit arbejde. Jeg har en normtid på 35 t/u. og har valgt at afholde drypvis restbarsel, dvs jeg går ned på 30 t/u.

Jeg har fået en mundtlig lovning på at mine arbejdstider vil være fra 8-14. Dette kan min leder imidlertid slet ikke huske og hun forlanger nu, at jeg møder forskellige tidspunkter, nogle dage 8-14, andre 9-15 og 9-15.30. Det vil slet ikke give mening for mig at møde kl 9 og komme senere hjem.. Jeg går naturligvis ned rent økonomisk men dette ville så - efter mundtlig aftale - kompenseres ved at jeg kunne gå kl 14. Mine tidligere arbejdstider var 8-15.

Må min chef dette? Har jeg intet at sige i det her?  

Både ja og nej.

Nej, fordi en mundtlig aftale er gyldig ved lov.

Ja, fordi du højst sandsynligt ikke kan bevise, at I har en mundtlig aftale.

Desværre.

Anmeld Citér

21. maj 2019

Janey

Profilbillede for Janey

En mundtlig aftale er lige så bindende som en skriftlig, men da du ikke kan bevise aftalen, kan lederen desværre godt fastlægge din arbejdstid på den måde, som hun har gjort. 

Det er en del af ledelsesretten, at en leder kan fastlægge medarbejdernes arbejdstid, så længe disse ikke afviger væsentligt fra de arbejdstider, man hidtil har haft.

Anmeld Citér

21. maj 2019

Soonmom

Jeg vil da bestemt mene at det er lederen der bestemmer din arbejdstid, det er dig selv der har valgt at tilrettelægge din barsel på den måde og du går da heller ikke ned i løn, da du vel istedet skulle have været på fuld barsel længere tid?

Så ja det er self din leder der bestemmer, din fejl du ikke har fået aftalen på skrift

Anmeld Citér

21. maj 2019

Tommelise

Som andre skriver - en mundtlig aftale er lige så juridisk bindende som en skriftlig.

Problemet er, at du ikke kan bevise, at I havde en aftale.

Det hjælper dig ikke nu, men for en anden gangs skyld - sørg ALTID for at få den slags aftaler bekræftet skriftligt.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.