Jeg er midt i 40’erne, mine børn er voksne, jeg går sikkert i overgangsalderen inden længe
Jeg lever et “pænt” og stabilt voksenliv med samme mand gennem mange år og et godt job. Alligevel bliver min mor og særligt min ene storesøster ved at behandle mig som “den lille” med utidig indblanding, ja nærmest irettesættelser.
Vi har været hele familien samlet flere gange nu her pga. besøg af min bror fra udlandet. Et par eksempler herfra:
Vores yngste flyttede til Kbh. for få måneder siden - vi bor i Østjylland - og kom fredag med bus til Aarhus, knap en halv times kørsel væk, hvor min mand og jeg havde lovet, at en af os hentede ham. Da det gik op for min mor og søster, fortalte de, at han da kunne tage toget. Jeg svarede ja, det kunne han, men vi havde aftalt at hente ham. Men der gik altså et tog fire gange i timen, kom det så. Ja, det gjorde der måske - selv om det var helligdag - men vi havde aftalt at hente ham. Okay, så gik der måske kun to i timen pga. helligdag, men han kunne da stadig ... Ja, det kunne han, men vi havde altså aftalt - osv.
Min søster kommenterede, at der da godt nok blev kørt en del med de børn - fordi jeg flere timer før havde kørt vores datter til stationen pga. voldsomt regnvejr - det tog syv minutter max. Jeg havde sgu også kørt min søster, niece, mor, hvis de skulle afsted i regnvejr, og dybest set vedkommer det altså ikke andre, hvad vi har aftalt. Der var ikke tale om, at vi sad midt i spisning eller noget, hvor det kunne forstyrre, at én af os gik. Og nej, det handlede absolut ikke om miljø-hensyn - det er absolut mig, der er mest bevidst om dét normalt.
Nå. Dagen efter er min mor og bror til kaffe hos os. Min mobil bipper, og jeg tjekker sms’en. Den er fra min gode ven, som jeg tit går tur med, og han spørger, om jeg vil med en tur. Jeg svarer, at det kan jeg ikke. Han skriver ok og god dag, og jeg svarer i lige måde. Skal vi gætte på, det tager to minutter i alt? Så er min mor der - kunne jeg da virkelig ikke lade mobil være mobil, så vigtigt var det vel ikke? Jeg svarer behersket, at det var min ven, der ville gå en tur med mig, og at det ville jeg altså svare pænt nej tak til - ligesom jeg ville, hvis HUN, min mor, skrev og spurgte mig.
Små ting, måske - men det er HELE tiden. Og jeg er så indebrændt, for det virker, som om jeg altid har skullet kommenteres på, irettesættes osv. Det er ikke en “kultur” i familien i øvrigt - jeg er den eneste, der får dén tur.
Jeg er meget selvstændig og selvsikker og inviterer bestemt ikke til at skulle vejledes og belæres. Hvordan pokker får jeg dem til at klappe i og lade mig passe mit?
Jeg er blevet mere og mere opmærksom på dette de senere år, og derfor “fanger” jeg selvfølgelig samtlige kommentarer - og bliver så irriteret.