Puha, det er aldrig rart for nogen med stress. Hverken for den ramte eller familien
Det er især hårdt, når den stressramte ikke kan erkende stressproblematikken. Jo længere tid han går med det, des større er risikoen for, at han bliver hårdere og hårdere ramt.
Det kan være ekstra svært for én som din mand, da han er selvstændig. Selvstændige og fx ledere har en række arbejdsopgaver, som er uendelige. Når den ene er afsluttet, starter den næste opgave. Derfor kan tegnene på stress overhøres i lang tid og blive en del af almentilstanden. Der kan næsten udvikles en tolerance overfor stresssymptomerne.
Måske han endda også ser stress som en falliterklæring?
Du beskriver, at din mand har ændret sig meget, men ikke vil lytte, når du bringer det op. Det er jeg ked af og kan slet ikke forestille mig, hvor hårdt det er for jeres familie.
Mit bedste råd er, at du skriver alt ned omkring stressforløbet. Hvornår det startede, hvilke symptomer der var og hvilke der er kommet til. Simpelthen få det hele skrevet ned. Hvordan han har ændret karakter, hvordan han er med dig, hvordan han er med børnene osv. Han kan læse det og på den måde, måske få øjnene op for, hvor slemt det er blevet. Jeg ved ikke om det kan hjælpe, men umiddelbart er det mit bedste bud.
Ønsker han hjælp, anbefaler jeg, at han søger denne hos sin fagforening og læge.
Jeg ønsker jer alt det bedste. Det må være en meget svær situation at være i.
Anmeld
Citér