Hvornår kan det kaldes uregelmæssig menstruation?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

612 visninger
5 svar
0 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
16. april 2019

Anonym trådstarter

Hej alle! 

Min kæreste og jeg er igang med projekt baby på 6 måned. Inden vi begyndte havde jeg været på p-piller i 6 år og forventede derfor, at der godt kunne gå nogle måneder inden min menstruation ville blive helt regelmæssig igen. Jeg kan desværre ikke helt huske hvordan den var før p-piller, men jeg husker det som om den var ret regelmæssig.

Nu har vi som sagt været igang i 6 måneder og jeg sidder nu og venter på, at min mens enten kommer eller forhåbentligt bliver væk. Jeg er gået 4 dage over tid på nuværende tidspunkt, men tog en graviditetstest dagen efter forventet mens, som var rungende negativ og tør næsten ikke tage en til.

Det var nemlig sådan, at første gang jeg fik min mens efter p-pille-stop, så var min cyklus på 21 dage. De to efterfølgende måneder var cyklussen på 23 dage, derefter kom en enkelt måned på 26 dage efterfulgt af to mere på 23 dage. Nu sidder jeg igen på dag 26 i en cyklus og ville derfor vente med at tage endnu en test, til jeg havde sikret mig at menstruationen ikke bare ville komme lidt for sent igen.

Jeg kan læse mig til på nettet at en normal cyklus ligger indenfor 21-35 dage, men hvornår kan man sige at den er uregelmæssig? Der står på nettet at en regelmæssig menstruation skal komme nogenlunde samtidig hver måned.. men hvad er "nogenlunde samtidig"?  

Spørgsmålet er, om jeg kan sige, at min menstruation er regelmæssig eller ej, når det kun har været én enkelt cyklus (måske to, hvis min mens kommer nu her) der har været anderledes? Og hvordan kan det være at hver 3. måned er længere end de to sidste? 

Er der nogen der har oplevet det samme eller har et konkret bud på hvornår en mens er uregelmæssig? :-) 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. april 2019

Anonym

Jeg ved det tage sin tid. Her hjemme brugt vi appen Clue virkelig god.. Vil bare anbefale den til dig. For den regner ægløsning og menstruation cyklus selv ud ud fra de oplysninger Du giver den selvfølgelig og det bliver mere og mere præcis jo mere du bruger den. Og hvornår næste gang i din menstruation til at komme ca. 

Anmeld Citér

16. april 2019

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Jeg ved det tage sin tid. Her hjemme brugt vi appen Clue virkelig god.. Vil bare anbefale den til dig. For den regner ægløsning og menstruation cyklus selv ud ud fra de oplysninger Du giver den selvfølgelig og det bliver mere og mere præcis jo mere du bruger den. Og hvornår næste gang i din menstruation til at komme ca. 

Hej! 

Jeg bruger appen Flo, som fungerer ligesom Clue. Bedre hvis jeg faktisk skal sige det, da jeg har prøvet begge to.
Jeg er også rigtig glad for at bruge en app, men bare fordi appen siger at min menstruation kommer, så er det jo ikke ensbetydende med at den kommer og det kan også blive frustrerende når den "regner forkert" og man lige går og venter på at der skal ske noget og der så ikke gør. Første gang min cyklus varede 26 i stedet for 23 var jeg jo overbevist om at jeg var gravid og det var en kæmpe skuffelse da den så kom 4 dage efter forventning. 
Men det er sket ikke mit problem at bruge app eller ej. Mit problem er at jeg ikke ved hvornår man kan kalde en cyklus for uregelmæssig. Det er min fejl, hvis det ikke fremgår klart af indlægget :-) 

Anmeld Citér

16. april 2019

fehår

Min cyklus blev først i nærheden af regelmæssig, da jeg havde været af Cerazette (en mellemting mellem p-piller og minipiller) i 9 måneder. Indtil da var den meget svingende. Hvis der er gået 6 måneder, er din krop muligvis stadig ved at finde sig selv til rette efter p-pillestop.

Bare noget at have i baghovedet.

Anmeld Citér

16. april 2019

Anonym

Det kommer lidt an på, hvad definitionen skal "bruges" til. F.eks. hvis skulle regne en termin ud på baaggrund af disse cyklusser, vil man betegne det som uregelmæssige. Det er med 5 dage, det har svinget, og det har betydning i sidste ende. Derfor vil man kunne kunne lave en ca. termin.

Men den er regelmæssig i den forstand at den kommmer hver måned med små udsving. Uregelmæssig vil, fertilitetsmæssigt,være meget større udsving og ofte meget korte/lange cyklusser (altså ud over def. på en gennemsnitlig cyklus)

Anmeld Citér

17. april 2019

koeapabshicar

Den er ikke uregelmæssig overhovedet. Det er meget normalt at den ikke kommer på en præcis dag. Den ville være uregelmæssig hvis den fx så sådan her ud; 32 dage, 47 dage, 60 dage, 21 dage. Fordi den svinger med en uge her og der gør den ikke uregelmæssig. Og slet ikke når det kun er 6 mdr siden du stoppede p piller :-) fat mod det skal nok lykkes og Jeg kender alt til hvor træls vente tiden er :-)

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.