Hysterektomi/fjernelse af livmoder

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.284 visninger
11 svar
9 synes godt om
26. marts 2019

Mo9ca:)

Kære kvinder

I maj måned skal jeg have fjernet min livmoder pga. øget risiko for livmoderkræft. Men jeg er ærligt talt bange for det der med at skulle i fuld narkose. Jeg har ikke prøvet det før og jeg ved ikke hvorfor jeg er så angst for det.

Er der nogen som kan bidrage med en god oplevelse med det at skulle i fuld narkose? 

Mvh. Monica

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. marts 2019

Annemette07

Mo9ca:) skriver:

Kære kvinder

I maj måned skal jeg have fjernet min livmoder pga. øget risiko for livmoderkræft. Men jeg er ærligt talt bange for det der med at skulle i fuld narkose. Jeg har ikke prøvet det før og jeg ved ikke hvorfor jeg er så angst for det.

Er der nogen som kan bidrage med en god oplevelse med det at skulle i fuld narkose? 

Mvh. Monica

Nu har jeg ikke været igennem samme indgreb, men har været i fuld narkose 5 gange. Jeg ved ikke helt konkret hvad du vil vide, men for mig har det alle gange været en ''god' oplevelse. Jeg har været helt væk alle gange og kan dårligt huske at jeg er blevet lagt i narkose. Jeg er kommet ned på operationsstuen. Lagt mig på lejet også maske og drop på, også kan jeg ikke huske mere :-)

Anmeld Citér

26. marts 2019

Babilooo

Man husker det ikke og vågner typisk med nogle operationssmerter. Men de er jo ofte ret gode til at smertedække. 

Jeg har kun haft ok oplevelser - det er som at sove uden en drøm.

Anmeld Citér

26. marts 2019

jjuhl

Profilbillede for jjuhl

operationen kender jeg ikke noget til, men narkose har jeg været i en del gange. Jeg har absolut ingen dårlige erfaringer med det. 

Du får et lagt et drop, dette synes jeg kan være ret så ubehageligt. Når du er kommet ind på operationsstuen og op på lejet bliver der som regelt lige tjekket cpr nr osv. Og så giver de dig medicinen i droppet. Jeg har alle gange kunne mærke det trak op igennem armen, ikke at det har været ubehageligt. og så har jeg få en en lille skid på  Jeg er blevet puttet, fået maske på og der bliver sagt, kan du sove godt. Nogle prøver at nå at tælle ned fra 10, jeg prøver altid at få min ilt procent op på 100. Så trækker man nemlig vejret meget dybt, roligt og er knap så anspændt. 

jeg er alle gange vågnet ret hurtigt op og har ikke været dårlig. Den ene gang skældte jeg ud over at jeg havde tabt mine strømper på operationsstuen, der er skide koldt der inde så synes det var tarveligt at de ikke havde givet mig dem på Sidste gang var efter en hofteoperation. Jeg lå på 2 sengs stue med en pige der skulle have samme operation som jeg. Jeg skulle først til, så da de kørte hende ned i venteposition på operationsgangen blev jeg kørt ud af operationsstuen. Hun fortalte efterfølgende at jeg havde snakket helt vildt, grinet og spurgt hvorfor jeg ikke kunne mærke mit ben. Hun var blevet skide bange over det med benet men jeg havde forventet at vågne op med mega mange smerter og det gjorde jeg slet ikke  Dette kan jeg ikke huske  og får som sagt en lille rus. Men jeg er som regelt frisk efter 1.time eller 2

pøj pøj med det 

Anmeld Citér

26. marts 2019

Mo9ca:)

Efter jeg fik skrevet herinde kom jeg i tanke om hvad det er jeg er bange for. Jeg har fået at vide at man under operationer generelt, godt kan mærke smerten men ikke kan huske den efterfølgende. Det skræmmer mig helt vildt hvis det er tilfældet

Anmeld Citér

26. marts 2019

LSS

Mo9ca:) skriver:

Efter jeg fik skrevet herinde kom jeg i tanke om hvad det er jeg er bange for. Jeg har fået at vide at man under operationer generelt, godt kan mærke smerten men ikke kan huske den efterfølgende. Det skræmmer mig helt vildt hvis det er tilfældet

Det tror jeg simpelthen ikke på er tilfældet. I så fald ville det være helt vanvittigt. Man er jo ‘helt slukket’ ☺️ Har selv været i narkose mange gange og alle gange en god oplevelse, det værste er hvis der pustes luft ind, det kan gøre afsindigt ondt i skulderen de efterfølgende dage. 

Anmeld Citér

26. marts 2019

Mor_til_3_unger

Profilbillede for Mor_til_3_unger

Jeg har været i narkose flere gange, og har også fået fjernet livmoderen. 

Det går lyn hurtigt, når du først er blevet lagt på operationsbordet, og du mærker absolut ingenting. Det værste efter operationen, er den luft de kommer ind i bughulen, som giver nogle smerter i højre skulder, men jeg fik morfin og en genopvarmlig pude med hjem, som hjalp så meget, i de ca 48 timer, smerterne stod på. 

Anmeld Citér

26. marts 2019

Babilooo

Der er tilfælde hvor en patient har kunne gentage samtaleemner som personalet på operstionsstuen har haft under en operation. Så den slags historier findes.

Men det er så uendelig uendelig sjældent det sker at du slet ikke skal tænke over det. 

Du kommer ikke til at kunne huske noget som helst.

Du kan måske opleve kvalme når du vågner - det gør jeg.

Anmeld Citér

26. marts 2019

Babilooo

På rigshospitalets side står der under spørgsmålet .. kan jeg vågne under en operation.....

Nej. Når du er under fuld bedøvelse, får du hele tiden sovemedicin som sikrer, at du sover dybt mens operationen foregår.

I meget sjældne tilfælde er det sket, at sovemedicinen ikke har virket tilstrækkeligt under en bedøvelse, og patienten har derfor ikke sovet dybt under en del af operationen. Men dette sker altså kun i ekstremt sjældne tilfælde, og der er ikke smerter forbundet hermed.​

Når en patient har følt sig vågen en del af tiden på operationsstuen, er det oftest perioden efter operationen som patienten husker svagt. I denne periode har personalet netop forsøgt at vække patienten.

Anmeld Citér

26. marts 2019

Malene76

Jeg fik fjernet min livmoder 20. dec. 2016. Bedste beslutning! Det gik så nemt. Ingen problemer med narkosen. Havde smerter nogle dage efterfølgende, men kunne sagtens fejre juleaften med overnatning hos min bror. 

Kh. Malene 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.