Kære Alle.
Jeg står i en lidt underlig situation, som jeg ikke lige kan finde ud af, hvad jeg gør ved.
Vi bor i et "pænt" og almindeligt rækkehuskvarter, hovedsageligt beboet af børnefamilier. Men vores nabohus til den ene side, er lejet af en mand fra Romanien. Når jeg slår ham op på facebook (jeg kan kende ham fra da jeg mødte ham for tre år siden, da han lejede huset og hans navn står på postkasse/krak) kan jeg se/ser det klart ud til, at han er bosat i Romanien sammen med sin kone og børn. Jeg har heller ikke set ham siden, han lejede huset. I stedet bor der unge romanere, både mænd og kvinder, i et par måneder ad gangen. Huset har tre værelser, samt køkken og stue ud i et nedenunder. I starten boede der tre par ad gangen, men der kommer flere og flere samtidig for hver udskiftning. I denne uge er et ny hold flyttet ind, og denne gang er de rigtig mange, op mod 15 pers. i et 100 kvm. hus med tre små værelser, ca. 8-12 kvm per. stk. (Vi bor i et tilsvarende hus) Her til morgen, da vi var på vej op til bilen, åbnede de døren og jeg kunne se ind i deres køkken og stue. Normalt er gardinerne trukket ned dag og nat. Her var ingen møbler, men kun plettede madrasser på gulvet, soveposer og indkøbsposer stående på gulvet. Også i køkkenet. Det ligner en sovesal, en meget ussel en af slagsen. De er altid venlige og holder sig fuldstændig for sig selv, så det er ikke fordi vi er utrygge. Det er den måde de lever på, og om de bliver udnyttet, der går mig på. De kan jo for så vidt godt varetage arbejde i bygge-/rengøringsbranchen efter bogen, men nogen tjener vel godt på at stuve dem sammen i et lille hus.
Hvem tager man fat i, for at undersøge forholdene? Eller undersøge om alt er, som det skal være?
Anmeld
Citér