Oddi skriver:
Jeg var 24, min kæreste 28 da vi forsøgte at blive gravide for første gang. Jeg blev gravid efter 10 måneder. 10 laaaaaange månder med en masse negative test - som jeg havde svært ved at se nogensinde skulle kunne blive positive.
Vi havde faktisk, måneden før jeg blev gravid, fået bestilt tid til sædprøve af manden og tid på klinik. Vi skulle til 1. Samtale cirka 2 måneder efter. I vores hoveder havde vi derfor ‘givet op’ på at blive naturligt gravide og var ligesom klar til næste skridt i fertilitetsverden. Derfor smed vi alle ægløsningstest ud, hyggede os bare når vi havde lyst og tog endda på et par små forlængede weekends rejser til udlandet - for ligesom at tanke op på parforholdet når nu vi vidste vi nok snart skulle igennem et hårdt fertilitetsforløb. Og pludselig var min mens forsinket og jeg var sku blevet gravid helt naturligt - vi fik en sund og rask dreng 9 måneder senere.
Min pointe er - det tager tid, for helt almindelige raske par med en god alder, så er det fuldstændig normalt at det tager 1 års tid. For folk med fertilitets problemer og evt en alder imodsig så endnu længere tid.
Og så et godt råd herfra ( som er det mest irriterende man kan få under PB - men der er altås noget om det!): Læg de ægløsningstest væk! Har du en helt almindelig cyklus og dyrker I nogenlunde regelmæssigt sex er der ingen grund til dem. Nyd hinanden med god spontant sex, fordi I havde lyst og ikke fordi en test siger i skal knalde. Lav en masse ting som bliver svære når først i bliver forældre fx bio, restaurant, hotel, weekendtur, spa, koncerter osv.
Hvor er det dejligt at høre at det lykkedes for jer! Selvfølgelig er der noget om det du siger med, at man ikke skal stresse med det og at det ikke skal sættes i skema, for det er hverken sjovt eller gavnligt for nogen.
Det fremgår ikke så tydeligt i mit første indlæg, men sidste måned var første måned vi prøvede med ægløsningstests. De første fem måneder var bare ren hygge og "spontan" sex og det var bestemt også dejligt. Nogen gange blev en måned bare ret lang at komme igennem, når man skulle have sex minimum hver anden dag for at sikre sig, at man ramte det rigtige tidspunkt. Det synes vi begge var ret hårdt, fordi vi nogen gange skulle gøre det, når vi egentlig ikke havde vildt meget lyst. Så ægløsningstests har for os været en positiv tilføjelse til projektet.
På trods af at jeg tester, har vi også masser af sex selvom testene de fleste dage er negative og selvom jeg ved at der ikke var chance for at blive gravid (jeg har efterhånden regnet min cyklus ud).
Så vi husker bestemt at nyde hinanden, have spontan sex og gør det bestemt ikke kun fordi der er en test der siger vi skal. Det er på ingen måde en sur tjans at prøve at få det til at lykkedes, men det ville jo heller ikke gøre noget at det skete før end senere, når man bare går og venter ;-)