0 klasse om

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.367 visninger
10 svar
4 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
11. marts 2019

nilletøz

Hej 

Andre der har børn der skal starte i 0 klasse igen?

Min dreng på 6 år skal have 0 klasse om, da han slet ikke var klar alligevel til at komme i skole sidste år.
Vi snakkede med børnehaven den gang fem og tilbage, de mente at han var klar, men at han også kunne klare et år mere i børnehave – vi besluttede (samråd med børnehaven) at han skulle starte, for det eneste han ikke var klar i var hans koncentration, den mente vi alle sammen han godt ville kunne blive bedre til.. Men det skete ikke.. Så nu har vi snakket med hans lære om det og hun mener at han har godt af at få 0 klasse igen – vi er også enige her hjemme vi kan nemlig også se det.

Ved godt det ikke er jorden undergang at gå 0 klasse om, men er nervøs for hans reaktion, for han har sagt han ikke gider at gå i skole. Tænker selvfølgelig at være positiv hele vejen igennem, og fortælle at han så kan ”lære” de nye kammerater hvordan man opføre sig i 0 klasse.

Men hvordan forbedre man ham på at han skal gå om, nu hvor hans kammerater forsætter i 1 klasse?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. marts 2019

serinasmor

Hold fokus på at han får et ekstra år til at lege. Et ekstra år, hvor der er mere fokus på det sociale og hvor man ikke skal sidde stille lige så længe som man skal i 1. klasse... 

De børn jeg kender der har været så heldige at få et ekstra år i 0. har fået virkelig meget gavn af det

Anmeld Citér

11. marts 2019

Buller4321

Min bonus datter gik om Sidste år, hun kunne ikke huske hvad de lavede i skolen og virkede ikke særlig interesseret i at lære. Desuden var hun ikke så god social. Men nu er det en hel anden historie, hun følger rigtig godt med nu og pigerne i klassen kan hun bedre lege med, da det virker som om hun passer bedre psykisk med dem, i forhold til pigerne på hendes egen årgang. 

Vi sagde til hende at hun skulle hjælpe klasselæreren med de nye elever ( for hun kendte jo klasselokalet, læreren osv.)

klasselæreren fortalte alle på klassen, at min bonus skulle gå om, og at hun skulle hjælpe klasselæreren - og de andre elever var en smule misundelige over, at hun var så heldig at få endnu et år sammen med den klasselærer 

derudover fortalte vi det i fb gruppen, så de andre forældre havde en chance for, at tale med deres børn om det. 

Held og lykke   Krydser fingre for det bliver en god løsning for din søn 

Anmeld Citér

11. marts 2019

Babilooo

Ærgeligt at I ikke lyttede til mavefornemmelsen. Koncentration er jo netop en af de væsentlige ting at kunne. Forhåbentlig kan det at gå om give ham mere skoleglæde.

Umiddelbart tror jeg ofte forældre har sværer ved at børn går om end de selv har. Det lyder som om han vil have stor gavn af det. 

Begge vores har taget et år mere i børnehave. 

Jeg vil slå på at han netop kan vise de mindre børn hvordan man går i skole osv. - at han nu er den store.

Anmeld Citér

13. marts 2019

nilletøz

serinasmor skriver:

Hold fokus på at han får et ekstra år til at lege. Et ekstra år, hvor der er mere fokus på det sociale og hvor man ikke skal sidde stille lige så længe som man skal i 1. klasse... 

De børn jeg kender der har været så heldige at få et ekstra år i 0. har fået virkelig meget gavn af det

Har gså fortalt ham at han så kan lege et år mere. Og det med at sidde ned, er bestemt ikke ham, han har mega meget krudt i numsen..

Er sikker på han i sidste ende bliver glad for at få 1 år ere i 0 klasse..

Tak for dit svar

Anmeld Citér

13. marts 2019

nilletøz

Buller4321 skriver:

Min bonus datter gik om Sidste år, hun kunne ikke huske hvad de lavede i skolen og virkede ikke særlig interesseret i at lære. Desuden var hun ikke så god social. Men nu er det en hel anden historie, hun følger rigtig godt med nu og pigerne i klassen kan hun bedre lege med, da det virker som om hun passer bedre psykisk med dem, i forhold til pigerne på hendes egen årgang. 

Vi sagde til hende at hun skulle hjælpe klasselæreren med de nye elever ( for hun kendte jo klasselokalet, læreren osv.)

klasselæreren fortalte alle på klassen, at min bonus skulle gå om, og at hun skulle hjælpe klasselæreren - og de andre elever var en smule misundelige over, at hun var så heldig at få endnu et år sammen med den klasselærer 

derudover fortalte vi det i fb gruppen, så de andre forældre havde en chance for, at tale med deres børn om det. 

Held og lykke   Krydser fingre for det bliver en god løsning for din søn 

Vores dreng virker hellere ikke særlig interesseret i at lære, også alligevel vil han gerne, men kan bare ikke sidde stille længe nok..

vi har snakket med læren og hun vil gerne være med til at snakke med ham om det, så hun kan fortælle ham at hun skal "hjælpe" hende med e nye børn der starter, netop som du skriver så kender han jo også lokaltet..

Havde også i tankerne at skrive det ud til de andre forældre - ved faktisk ikke om der er andre fra hans klasse der skal starte om.. 

tak for dit svar

Anmeld Citér

13. marts 2019

nilletøz

Tjullehej skriver:

Ærgeligt at I ikke lyttede til mavefornemmelsen. Koncentration er jo netop en af de væsentlige ting at kunne. Forhåbentlig kan det at gå om give ham mere skoleglæde.

Umiddelbart tror jeg ofte forældre har sværer ved at børn går om end de selv har. Det lyder som om han vil have stor gavn af det. 

Begge vores har taget et år mere i børnehave. 

Jeg vil slå på at han netop kan vise de mindre børn hvordan man går i skole osv. - at han nu er den store.

Vil ikke sige vi ikke lyttede til vores mavefornemmelse, for det gjorde vi skam.. men det var en svær beslutning netop fordi at børnehaven også mente han sagtens kunne lære at koncentrere sig når han så de andre børn kunne.. men det kom bare ikke til at ske...

Ja jeg synes faktisk at det var en svær beslutning, vi skulle tag den gang i børnehaven, netop fordi at børnehaven var på begge sidder, altså at han ville have godt t blive i børnehaven men han vil også have godt af at komme i skole... 

jeg vil helt klat holde fast i at han så kan hjælpe de andre børn der starter efter sommerferien...

Håber bare han tager det på en positiv måde..

Anmeld Citér

14. marts 2019

Anonym

Det er fleste børn er heldigvis helt vildt gode til at tilpasse sig nye situationer - din dreng har sikkert en masse nye venner lynhurtigt, og så kan man håbe at det kører derfra og at han er og bliver mere moden og klar til skolehverdagen. Jeg er lærer, og jeg har set maaaange børn der ikke var klar. Det er synd, for det kan jo give et dprligt første møde med det at gå i skole. De tilfælde hvor et ekstra år i 0. Fungerer bedst er dem, hvor forældrene bakker fuldstændigt op, og taler positivt om det hjemme, støtter skolen og lærerne omkring barnet. I de tilfælde hvor forældrene er uenige og bare gerne vil have barnet videre i 1., Der går det sjældent særligt godt...

Jeg plejer at sige til forældre der spørger mig til råds om hvorvidt deres barn bør starte i skole eller tage et år mere i børnehave, at man ikke rigtig har noget at miste ved at barnet får et år mere i en god institution, men at det potentielt kan blive problematisk hvis barnet starter i 0. Uden at være rigtig klar. MEN som sagt - det vigtigste er hvordan I forældre omtaler situationen; tal det op alt det i kan, så skal det nok gå fint

Anmeld Citér

19. marts 2019

nilletøz

Anonym skriver:

Det er fleste børn er heldigvis helt vildt gode til at tilpasse sig nye situationer - din dreng har sikkert en masse nye venner lynhurtigt, og så kan man håbe at det kører derfra og at han er og bliver mere moden og klar til skolehverdagen. Jeg er lærer, og jeg har set maaaange børn der ikke var klar. Det er synd, for det kan jo give et dprligt første møde med det at gå i skole. De tilfælde hvor et ekstra år i 0. Fungerer bedst er dem, hvor forældrene bakker fuldstændigt op, og taler positivt om det hjemme, støtter skolen og lærerne omkring barnet. I de tilfælde hvor forældrene er uenige og bare gerne vil have barnet videre i 1., Der går det sjældent særligt godt...

Jeg plejer at sige til forældre der spørger mig til råds om hvorvidt deres barn bør starte i skole eller tage et år mere i børnehave, at man ikke rigtig har noget at miste ved at barnet får et år mere i en god institution, men at det potentielt kan blive problematisk hvis barnet starter i 0. Uden at være rigtig klar. MEN som sagt - det vigtigste er hvordan I forældre omtaler situationen; tal det op alt det i kan, så skal det nok gå fint

Tusind tak for dit svar!

Er sikker på han nok skal få nye venner meget hurtigt, for det kan vi se nu, hvor vi har snakket med ham om at skulle starte i 0 kl igen - han blev lidt ked af det for så kunne han jo ikke lege med sine venner, hvor jeg hurtigt og positivt at det kunne han sagtens i frikvarteret, eller lave en legeaftale.. også var han glad igen..

vi gør alt for at de skal blive en positiv oplevelse for ham, også derfor vi ville have hans lære med ind over, så hun også kan fortælle at han skal være hans "hjælpelære" 

Vi håber også lidt der kommer nogen fra hans gamle børnehave som skal starte i 0 klasse nu her, måske det også kan booste ham lidt til at klare det bedre...

Anmeld Citér

19. marts 2019

Tommelise

Min kærestes børn har gået 0. klasse om.

Det var godt nok, før han og jeg mødtes, men både han og ekskonen er enige om, at det var godt for børnene at få et år mere at modnes i.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.