Datter går med fremmede hjem

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.001 visninger
9 svar
18 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
3. marts 2019

Anonym trådstarter

Jeg vil nødig lyde som en pylremor, men det her har vendt og drejet sig i mig den seneste uge. Min 17 årige datter, var i sidste weekend i byen, hvor jeg kl. 1 fik en SMS om, at hun ikke kom hjem og sov. Senere fandt jeg så ud af, at hun havde mødt en tilfældig fyr, som hun havde overnattet hos. Jeg ved ikke, om jeg et halvt år før hun er myndig, overhovedet bør blande mig, men det føltes SÅ forkert og kan ikke lade være at tænke på så mange potientielt farlige situationer, jeg stadig mener hun er alt for lille til at havne i, ved at overnatte hos en fremmed. Er det bare mig eller skal jeg blande mig? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. marts 2019

Anonym

Anonym skriver:

Jeg vil nødig lyde som en pylremor, men det her har vendt og drejet sig i mig den seneste uge. Min 17 årige datter, var i sidste weekend i byen, hvor jeg kl. 1 fik en SMS om, at hun ikke kom hjem og sov. Senere fandt jeg så ud af, at hun havde mødt en tilfældig fyr, som hun havde overnattet hos. Jeg ved ikke, om jeg et halvt år før hun er myndig, overhovedet bør blande mig, men det føltes SÅ forkert og kan ikke lade være at tænke på så mange potientielt farlige situationer, jeg stadig mener hun er alt for lille til at havne i, ved at overnatte hos en fremmed. Er det bare mig eller skal jeg blande mig? 

Du skal ikke blande dig. Du skal stole på din datters dømmekraft. Som du selv siger så er der et halvt år til hun er myndig også kan du alligevel intet gøre. 

Du skal i stedet være glad for at hun da skriver og giver besked fremfor at du bare går og venter på en det ikke kommer hjem. Alene det viser ansvar i mine øjne 

Anmeld Citér

3. marts 2019

MT_2011

Syntes heller ikke du skal blande dig. Da jeg var 18/19 og farede fyre fra nettet af, der var aftalen med min mor at jeg skulle sende adressen jeg var på og det var faktisk en ganske betryggende aftale vi havde der. 

Anmeld Citér

3. marts 2019

Soonmom

Du kan jo tage en snak med hende om potientellle farer, hvis du ikke mener hun kender dem uden at sætte et forbud op, men andet kan du ikke gøre 

Anmeld Citér

3. marts 2019

A38

Jeg er enig med de andre, synes du skal snakke med hende om hvorfor du bliver nervøs og evt. lave nogle “regler” for hendes sikkerhed: fx at hun skal sende en SMS med hvor hun tager hen og at hun uanset tidspunkt må ringe, hvis hun får problemer. Jeg kan huske en del af mine veninder i gymnasiet, der lå i bukse og sov branderten ud i stedet for at tage hjem, fordi deres forældre ikke måtte vide at de ikke havde “sovet hos Louise”. Mine forældre havde regel nummer 1, som var at man altid!!! måtte komme hjem og aldrig fik skæld ud, hvis man havde drukket for meget eller kommet i uføre. Sikkerhed frem for alt - så kan man snakke om resten efter en god nats søvn.

Anmeld Citér

3. marts 2019

FruStolpe

Jeg ville fortælle hende at jeg sætter stor pris på at hun fortæller det og minde om at jeg til hver en tid ville hente hende i stedet for at hun skulle gå med en fremmed hjem. 

Og her handler det ikke om alderen. Det ville vi gøre om de et 16 eller 22. Sikkerhed frem for alt 

Anmeld Citér

3. marts 2019

Anonym

Det synes jeg kommer meget an på, hvilken alder fyren har. Er det en jævnaldrende, der stadig bor hjemme, ville jeg nok ikke være så bekymret. Er det dog en i tyverne, der bor alene, ville jeg ikke være glad 

Anmeld Citér

3. marts 2019

Ena

Anonym skriver:

I den alder, havde mine forældre ingen anelse om, hvor jeg var og hvor jeg overnattede, det havde mine veninders forældre heller ikke. Vi fulgtes hjem og sov hos hinanden, som vinden blæste. Og vi tog også med nogen hjem, men fortalte det aldrig til vores forældre 

At din datter har fortalt dig om dette, synes jeg vidner om en fortrolighed imellem jer, som er vigtig at passe på og bevare. Derfor må du gudskelov ikke blive bebrejdende eller den bekymrede mor. Men mød din datter i øjenhøjde med åbenhed og nysgerrighed, og snak om, hvordan man som ung kvinde passer på sig selv i bylivet og pointer, at hun kan ringe til dig når som helst på døgnet og uanset, hvad der er sket. 

Anmeld Citér

4. marts 2019

Anonym

Jeg kan SAGTENS forstå dig. Verden er blevet et sygt sted at være, og jeg får for alvor mine bekymringer, når mine piger bliver store nok til at gå i byen. Min ældste vil være på din datters alder om 7 år, og jeg ved virkelig ikke, hvordan det skal gribes an. Jeg har heldigvis nogle år endnu til at ruste mig haha.. Men som de andre siger, så er det jo super fint, at din datter faktisk skriver til dig, og så kan man tage nogle andre råd med på vejen, som at vide adressen, hun opholder sig på osv.. 

Anmeld Citér

4. marts 2019

MVM

Profilbillede for MVM
„Taknemmelighed er hjertets hukommelse.“
Anonym skriver:

Du skal gøre som hovedparten foreslår... netop intet... men du skal fortælle hende, at du er glad for, at hun ringede hjem og at hun skal vide, at uanset hvad lort hun laver, så kan hun altid ringe efter dig... 

Min den ældste er 19... vi bor 500m fra byen og tæt på banen og alligevel har vi sagt, at hun aldrig selv må hjem, at hun altid kan ringe og at hun kan tage en taxa som vi betaler... eller gå hjem med veninder. Og det gør hun heldigvis... 

hun har engang kvajet sig gevaldig, hvor hun tog ind til nogle veninder fra efterskolen, der ringede hun midt om natten på en skummel Togstation ude i ingenting og havde gået i et industriområde... jeg var ved at skide i bukserne og helt oppe og køre, fordi det ville tage mig en time ind til hende... samt jeg var alene hjemme med 2 små, som sov... men jeg havde hende i røret og fik hende tilbage til festen...og så kunne morfar hente... den episode tog vi en lang snak om og hun var selv rigtig bange i situationen... så det har hun lært af... men snakken var uden bebrejdende ord osv... det blev en god snak... 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.