Anonym skriver:
Det er jeg helt indforstået med. Jeg mente bare, hvis man både rammer ægløsning, og både kvinden og manden er super fertile og normalt fungerende. Hvorfor siger man, at statistisk set vil man blive gravid indenfor 1 år, hvis man begge er normalt fungerende? Dvs et fertilt par, der rammer ægløsning hver måned, kan blive gravid efter 1 forsøg ligeså vel som 10 forsøg. Men jeg tænker, det burde da være ligeså typisk/normalt først at blive gravid efter 30 forsøg? Hvad gør, at det statistisk set tager Max 1 år for et fertilt par? Og hvis man er under iui behandling og er sikret på ægløsning, samt god sædkvalitet samt rammer plet på ægløsnings tidspunktet - hvad gør, at man statistisk set bliver gravid indenfor (6?) Forsøg? Hvordan kan det være at chancen ikke er ligeså stor for at det først kan ske på 30 forsøg ?
Med fare for at have misforstået, hvad du spørger til:
Jeg blev gravid “i første hug” alle tre gange, uden at skele til ægløsning, og jeg mener at have læst, at det faktisk gælder for cirka 15-20 procent, at der er bonus i første måned. I gennemsnit tager det 6-8 måneder, og når man medtænker, at det for nogle varer flere år, uden at der er påviselige årsager til, det er svært, så synes jeg da alt andet lige, at det endnu er en pæn “succesrate”. Jeg er ikke sikker på, det er korrekt, at der er statistisk belæg for, det max tager et år for et fertilt par - det er vel bare den grænse, der er sat for, hvornår det opfattes som rimeligt, at sundhedsvæsenet træder til.
Befrugtning er en kompliceret biologisk proces, som afhænger af mange faktorer. Man kan vel lige så vel undre sig over, at nogle sunde og raske mennesker får influenza hvert år, mens andre med dårligere sundhedstilstand altid går fri. Eller at én storryger fylder 97, mens en ikkeryger på 27 får lungecancer.
Formentlig ligger der en biologisk forklarlig årsag bag alt, men dels ville det kræve uendelige ressourcer og forskning at begrunde alt, dels er der vel stadig masser af forhold, vi endnu ikke kender til, som forårsager de udsving, du er inde på. Vi er jo ikke simple maskiner med færdige manualer.