Hvorfor tager det normalt længe at blive gravid?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.088 visninger
11 svar
13 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
25. februar 2019

Anonym trådstarter

Hej alle!

Jeg er typen, der altid tænker lidt for meget over tingene.. Jeg har undret mig lidt over noget, jeg ikke helt kan finde svar på nogle steder. Håber nogen har en logisk forklaring på dette �� 

Hvorfor er det, man siger, at det er normalt, det kan tage op til 1 år at blive gravid? Selv hvis man begge er super fertile uden nogle problemer? Hvis kvindens krop samt mandens sædkvalitet intet fejler, burde det så ikke bare ske ved første forsøg? Hvorfor er det så typisk, at det først kan ske ved fx 8 forsøg, hvis ingen af dem fejler noget? Synes ikke helt det giver så meget mening.. Kan det evt. Have noget at gøre med, at hvis sædcellen sætter sig fast til ægget, så er det noget helt nyt for kvindens krop, og ender derfor med at implantation ikke finder sted. Og så skal kvindens krop lige vænne sig til at have en sædcelle møde med ægget, før implantation kan ske. Og Derved kan det normalt tage op til flere måneder for kroppen at "acceptere" denne forandring? Eller hvad? Det er det eneste bud jeg kan komme i tanke om. Der må vel være en god og logisk  forklaring på hvorfor det typisk tager tid ��

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. februar 2019

Mor11

Profilbillede for Mor11

Det handler om at man skal ramme ægløsning for det første. Og for det andet er det bare ikke sikkert at der sker befrugtning selvom man har ramt æl. Lidt ligesom at selvom du har 2 arme, perfekt syn og en god bue og pil, så rammer du  bare ikke altid i bulls eye  

Anmeld Citér

25. februar 2019

Anonym trådstarter

Mor11 skriver:

Det handler om at man skal ramme ægløsning for det første. Og for det andet er det bare ikke sikkert at der sker befrugtning selvom man har ramt æl. Lidt ligesom at selvom du har 2 arme, perfekt syn og en god bue og pil, så rammer du  bare ikke altid i bulls eye  

Det er jeg helt indforstået med. Jeg mente bare, hvis man både rammer ægløsning, og både kvinden og manden er super fertile og normalt fungerende. Hvorfor siger man, at statistisk set vil man blive gravid indenfor 1 år, hvis man begge er normalt fungerende? Dvs et fertilt par, der rammer ægløsning hver måned, kan blive gravid efter 1 forsøg ligeså vel som 10 forsøg. Men jeg tænker, det burde da være ligeså typisk/normalt først at blive gravid efter 30 forsøg? Hvad gør, at det statistisk set tager Max 1 år for et fertilt par? Og hvis man er under iui behandling og er sikret på ægløsning, samt god sædkvalitet samt rammer plet på ægløsnings tidspunktet - hvad gør, at man statistisk set bliver gravid indenfor (6?) Forsøg? Hvordan kan det være at chancen ikke er ligeså stor for at det først kan ske på 30 forsøg ? 

Anmeld Citér

25. februar 2019

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

Det er jeg helt indforstået med. Jeg mente bare, hvis man både rammer ægløsning, og både kvinden og manden er super fertile og normalt fungerende. Hvorfor siger man, at statistisk set vil man blive gravid indenfor 1 år, hvis man begge er normalt fungerende? Dvs et fertilt par, der rammer ægløsning hver måned, kan blive gravid efter 1 forsøg ligeså vel som 10 forsøg. Men jeg tænker, det burde da være ligeså typisk/normalt først at blive gravid efter 30 forsøg? Hvad gør, at det statistisk set tager Max 1 år for et fertilt par? Og hvis man er under iui behandling og er sikret på ægløsning, samt god sædkvalitet samt rammer plet på ægløsnings tidspunktet - hvad gør, at man statistisk set bliver gravid indenfor (6?) Forsøg? Hvordan kan det være at chancen ikke er ligeså stor for at det først kan ske på 30 forsøg ? 

Med fare for at have misforstået, hvad du spørger til:

Jeg blev gravid “i første hug” alle tre gange, uden at skele til ægløsning, og jeg mener at have læst, at det faktisk gælder for cirka 15-20 procent, at der er bonus i første måned. I gennemsnit tager det 6-8 måneder, og når man medtænker, at det for nogle varer flere år, uden at der er påviselige årsager til, det er svært, så synes jeg da alt andet lige, at det endnu er en pæn “succesrate”. Jeg er ikke sikker på, det er korrekt, at der er statistisk belæg for, det max tager et år for et fertilt par - det er vel bare den grænse, der er sat for, hvornår det opfattes som rimeligt, at sundhedsvæsenet træder til. 

Befrugtning er en kompliceret biologisk proces, som afhænger af mange faktorer. Man kan vel lige så vel undre sig over, at nogle sunde og raske mennesker får influenza hvert år, mens andre med dårligere sundhedstilstand altid går fri. Eller at én storryger fylder 97, mens en ikkeryger på 27 får lungecancer. 

Formentlig ligger der en biologisk forklarlig årsag bag alt, men dels ville det kræve uendelige ressourcer og forskning at begrunde alt, dels er der vel stadig masser af forhold, vi endnu ikke kender til, som forårsager de udsving, du er inde på. Vi er jo ikke simple maskiner med færdige manualer.

Anmeld Citér

25. februar 2019

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

Iøvrigt synes jeg, dine betragtninger i hhv. første og andet indlæg er lidt modsatrettede - i det første undrer du dig over, at der ikke er jackpot for alle fertile par i første hug, i det andet, at det ikke er lige så typisk, at det først sker efter 30 forsøg. 

Anmeld Citér

25. februar 2019

Anonym trådstarter

Mor og meget mere skriver:

Iøvrigt synes jeg, dine betragtninger i hhv. første og andet indlæg er lidt modsatrettede - i det første undrer du dig over, at der ikke er jackpot for alle fertile par i første hug, i det andet, at det ikke er lige så typisk, at det først sker efter 30 forsøg. 

Jeg kan godt se, at de virker lidt modsatrettede. Det er også meget svært og være helt klar med hvad det egentlig er, jeg vil have svar på. Men ville bare vide, om der var en logisk forklaring pp, hvorfor det oftest tager mellem 1-12 Forsøg hos raske par. Og det ikke hedder fx "det tager oftest 5-20 forsøg". Men som du siger, er der stadig masser af forhold vi ikke kender til endnu, Som forårsager denne statistik 

Anmeld Citér

25. februar 2019

Mor11

Profilbillede for Mor11
Anonym skriver:

Jeg kan godt se, at de virker lidt modsatrettede. Det er også meget svært og være helt klar med hvad det egentlig er, jeg vil have svar på. Men ville bare vide, om der var en logisk forklaring pp, hvorfor det oftest tager mellem 1-12 Forsøg hos raske par. Og det ikke hedder fx "det tager oftest 5-20 forsøg". Men som du siger, er der stadig masser af forhold vi ikke kender til endnu, Som forårsager denne statistik 

Jeg tror også, som den anden var inde på, at det handler om at vi i dk har sat et spænd på 12 mdr inden man udredes. På den måde når de fleste fertile at ramme plet, og de som ikke er fertile skal ikke vente årevis på at få udredning nogen bliver så udredt uden svar på hvorfor der intet sker, og kæmper blot videre, mens andre kan få hjælp hurtigst muligt efter  

Anmeld Citér

25. februar 2019

esioul

Man kan også godt have ægløsning hver måned og så at ens ægkvalitet er ringe. Det kan man jo som sådan ikke se på hverken blodprøve eller scanninger. 

Derudover skal slimhinden, som ægget skal sætte sig fast på, også være af en bestemt tykkelse før den er "god nok". 

I et reagensglas forsøg kan man eks have 10 æg taget ud, hvoraf nogle ikke bliver befrugtet. Derudover kan der være nogle befrugtet, som ikke udvikler sig som de skal de efterfølgende dage. Så ja.. Det kan være kompliceret  

Anmeld Citér

25. februar 2019

MT_2011

Man skal tage det år som et gennemsnit. Den præcise ægløsning skal jo rammes, og selvom ægget bliver befrugtet kan der jo opstå kromosonfejl i delingen som gør at ægget aldrig sætter sig fast.

Anmeld Citér

25. februar 2019

L-mor

Anonym skriver:

Hej alle!

Jeg er typen, der altid tænker lidt for meget over tingene.. Jeg har undret mig lidt over noget, jeg ikke helt kan finde svar på nogle steder. Håber nogen har en logisk forklaring på dette �� 

Hvorfor er det, man siger, at det er normalt, det kan tage op til 1 år at blive gravid? Selv hvis man begge er super fertile uden nogle problemer? Hvis kvindens krop samt mandens sædkvalitet intet fejler, burde det så ikke bare ske ved første forsøg? Hvorfor er det så typisk, at det først kan ske ved fx 8 forsøg, hvis ingen af dem fejler noget? Synes ikke helt det giver så meget mening.. Kan det evt. Have noget at gøre med, at hvis sædcellen sætter sig fast til ægget, så er det noget helt nyt for kvindens krop, og ender derfor med at implantation ikke finder sted. Og så skal kvindens krop lige vænne sig til at have en sædcelle møde med ægget, før implantation kan ske. Og Derved kan det normalt tage op til flere måneder for kroppen at "acceptere" denne forandring? Eller hvad? Det er det eneste bud jeg kan komme i tanke om. Der må vel være en god og logisk  forklaring på hvorfor det typisk tager tid ��

Hvem er det, der siger, at det tager et år? Jeg mener, at statistikken for par i 20’erne er 3 eller 4 måneder. Og det inkluderer selvfølgelig en masse, der opnår graviditet på første ægløsning og nogle, der opnår graviditet på 7. ægløsning.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.