"Ophør med aften-natamning"
Hej Lisbeth.
Jeg skriver fordi jeg gerne vil stoppe med aften-/natamningen.
Da jeg er begyndt i skole og Nikita går i dp om dagen, så har jeg rigtig svært ved at min datter vækker mig 1-2 gange om natten, samtidig vågner hun 3 gange inden jeg går i seng kl. 22.30, men jeg har svært ved at finde ud af hvordan jeg skal stoppe amningen bedst muligt, jeg syntes nemlig at hun stadig spiser ret meget om natten, det er ikke bare de korte små slurke. Min sp har forslået vand, men jeg syntes netop det er dumt at hun skal op og sidde og blive mere vågen for at få vand, hun er ikke jordens nemmeste barn at få til at sove, så det vil jeg helst undgå, men har overvejet om jeg skulle give hende vand i en sutteflaske. Jeg har forsøgt med mme og vælling, og det ville hun slet ikke.
Håber du har nogle gode forslag, så jeg kan prøve lidt forskelligt af.
MVH Jane
Lisbeths svar
Kære Jane!
Jeg kan godt forstå du er træt, amning 2-3 gange om natten og så op og passe skole, du må være træt.
Det lyder som hun sover let, når hun vågner flere gange inden du går i seng.
Jeg tænker på, om hun får nok aftensmad, så hun er fyldt godt op til natten.Hun er 7 måneder så du giver sikkert både grøntsager, kartofler måske også kød?
Hvis du skal have held med at trappe ud af natamningen skal hun være mæt inden hun bliver puttet.
Du ammer vel som det sidste inden hun bliver lagt.
Når/ hvis hun vågner, så giv sutten istedet for noget at drikke, og se om det stille og roligt kan vænne hende af med at blive ammet om natten.
Er det ikke nok, så lyder din ide`med vand i en sutteflaske som en god ting at afprøve.
Uanset hvad du beslutter, så er det lige en lidt hård tid, hvor der skal afvænnes, hvis du har mulighed for at sove lidt væk fra hende, så hun blot får sutten, vil det være en hjælp.
Held og lykke med både nætterne og din skole.
Varme hilsner
Lisbeth Jess
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk