Eksperthjælp: børn og urolig søvn

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.018 visninger
0 svar
0 synes godt om
19. oktober 2009

Lisbeth Jess

"børn og urolig søvn"

Hej Lisbeth.

Jeg er førstegangs fødene og jeg er rigtigt fustret over Oscar ikke vil sove. Jeg skriver derfor for at få hjælp/råd.

Jeg giver ham aftens mad klokken halv seks hver dag, han spiser sammen med os og han spiser godt til synes jeg. i mellem halv syv og syv får han en flaske ( kamillethe med sødmælk 250 ml ca.) og så putter vi ham.

Når klokken er omkring 22.00 hver aften vågner han, han får sutten som han oftes har tabt og jeg går stille ud af værelset igen, en halv time efter vågner han igen og der starter balladen.  Han græder og græder og kan sagtens gøre det i flere timer. Når jeg ligger ham i hans seng skriger han helt vildt. (Jeg  tager selvfølgelig ham op hver gang han græder og trøster ham) Vi synger for ham, læser bog vugger ham med intet hjælper. - Jo hvis vi ligger ham i vores seng falder han i søvn og sover hele natten. Jeg har købt en våge lampe men det virker heller ikke. Hvis jeg ligger ham til at falde i søvn i vores seng, så vågner han så snart jeg har lagt ham i hans egen seng. Har også givet ham mit dyne betræk som lagen, men heller ikke det hjælper. Jeg er løber tør for ideér så jeg håber du har et råd???

Med Venlig Hilsen

Cathrine

Lisbeths svar

Kære Cathrine!

Det er da også frustrende, når du / I gør så mange ting for at få Oscar til at sove, og han så bare græder og kun vil sove i jeres seng.

Det lyder som om I e rkommet ind i en ond cirkel som skal brydes.

Jeg vil starte med sengetidspunktet.Det at skulle i seng skal være afslutningen på en herlig dag, hvor I har leget, været ude og inde. Når han kun er 9 måneder formoder jeg du stadig er på barsel og han stadig sover både formiddag og eftermiddag. ?

Der skal indøves nogle faste putteritualer, nogen faste lege, de samme små bøger, en dejlig blød bamse, så han kan lære ,t når det går i gang så nærmer puttetiden sig,..

Skub hans sengetid lidt, så den bliver ca 1930 til 20, med mindre du er startet arbejde, og i skal meget tidligt op.

Når I har spist klokken 1730, kan han være lidt sulten inden sengetid tilbyd ham en banan ,lidt brød  og mælk inden tandbørstningen.

Snak beroligende med ham, : Nu skal du i seng for at sove en dejlig søvn, her er din dejlige seng, din sut, din dyne, din bamse, og hvad han ellers har.Selvom han gtæder og gør modstand, så vis ham med dit kærlige smil og blide stemme, at du mener det, jo mere tillid du har til projektet, jo roligere bliver han.

Svøb ham godt ind i dynen, hold ham i hånden, sæt lidt blid musik på , snak beroligende med ham, måske vil han stryges over kroppen,. måske vil han bare holdes i hånden.Måske vil han se i en lille bog.

Hvis Ikke sengen har noget på siderne, så få den foret, så han oplever sig i en lille tryg varmekasse.

I forældre skal være enige om forløbet, evt skiftes, sørg for at bevare roen, han lærer at det er trygt at ov ergive sig til søvnen, mor eller og far er der, også selvom I går ud.

Jeg er ikke tilhænger af at børn skal græde sig i søvn, uden mor og far, lidt gråd af en træt barn, med mor eller far i hånden, som signalerer ,: Det er i orden, vi er her og læg dig trygt til at sove.er første skridt til at sove i egen seng.

Hav tålmodighed, det tager nok nogle dage, måske en uge, hvor han er utilfreds, når I holder fast så bliver han tryg nok til at sove i sin egen seng.

Når det så kører på skinner,fortsætter i succeen, og lægger ham med god nat, musik, m.m. og går uden for. Bliver og venter , på hvad der sker, græder han så er det forfra, ind igen sig det samme, o.s.v.

Nu ønsker jeg dig meget held og lykke med projektet, jeg bliver glad for en melding når du har klaret det nogen gange svære, at få sit barn til at sove.

Jeger helt sikker på, at når du selv tror du kan, så lykkes det for dig.

'Mange varme hilsner

Lisbeth Jess 

Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.

Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.