Er jeg insulinrestens?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.351 visninger
9 svar
4 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
12. februar 2019

Anonym trådstarter

Er jeg insulinrestens? 

Det er ca 1 år siden jeg fik diagnosen pco, min gyn sagde faktisk jeg ikke har, men fertilitetklinik gør. Jeg har bedt min læge om at blive tjekket om jeg er insulinrestens, men hun kigger bare dumt på mig og siger jeg har ikke sukkersyge  de 2 ting er jo ikke det samme, hvilket jeg har forklaret hende, men hendes svar på dette “Jeg er lægen, så jeg ved nok hvad jeg taler om” 

Jeg har nu læst og læst både på google, og grupper på facebook for pco. Og hvad jeg forstår er der nogle test som skal være forhøjet i en blodprøver. Jeg har tjekket alle mine blodprøver igennem udredning, og jeg kan se nogle af resultaterne er forhøjet (billeder er med) 

jeg fik intet afvide under udredning, og fik kun beskeden af fertilitetklinik at jeg har pco. Så vidste slet ikke alt det der faktisk var skrevet. 

Jeg kan også se fertilitet lægen havde taget en prøve ang LH værdi, og LH/FSH- ratio. Dette aner jeg ikke hvad er omkring og måske nogle der kan forklare mig omkring disse blodprøver. 

Jeg kan også fortælle jeg er overvægtig, og fedtet er specielt på maven iforhold til resten af kroppen, Jeg spiser pco venligt efter bogen “spis dig gravid” 

Jeg havde dengang omkring 25 foliker på hver æggestok. Beskeden på fertilitetklinik var jeg skulle tabe mig inden på begynder noget behandling, og har ikke noget hjælp at hente der før min BMI er under 30. 

Jeg har bedt egen læge om henvisning til en gyn som har forstand på pco, da jeg jo gerne vil have lidt mere forstand på det hele og evt få noget behandling imod det. Jeg har regelmæssig mens, så min egen læge mente ikke dette var nødvendig og jeg skulle tage mig for takke for at hun overhovedet gad at tage nogle blodprøver 

Jeg håber der er nogle som ved lidt mere omkring disse prøver og evt hvad er hvad og om der er noget der kan hjælpe mig. 

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. februar 2019

Anonym

Anonym skriver:

Er jeg insulinrestens? 

Det er ca 1 år siden jeg fik diagnosen pco, min gyn sagde faktisk jeg ikke har, men fertilitetklinik gør. Jeg har bedt min læge om at blive tjekket om jeg er insulinrestens, men hun kigger bare dumt på mig og siger jeg har ikke sukkersyge  de 2 ting er jo ikke det samme, hvilket jeg har forklaret hende, men hendes svar på dette “Jeg er lægen, så jeg ved nok hvad jeg taler om” 

Jeg har nu læst og læst både på google, og grupper på facebook for pco. Og hvad jeg forstår er der nogle test som skal være forhøjet i en blodprøver. Jeg har tjekket alle mine blodprøver igennem udredning, og jeg kan se nogle af resultaterne er forhøjet (billeder er med) 

jeg fik intet afvide under udredning, og fik kun beskeden af fertilitetklinik at jeg har pco. Så vidste slet ikke alt det der faktisk var skrevet. 

Jeg kan også se fertilitet lægen havde taget en prøve ang LH værdi, og LH/FSH- ratio. Dette aner jeg ikke hvad er omkring og måske nogle der kan forklare mig omkring disse blodprøver. 

Jeg kan også fortælle jeg er overvægtig, og fedtet er specielt på maven iforhold til resten af kroppen, Jeg spiser pco venligt efter bogen “spis dig gravid” 

Jeg havde dengang omkring 25 foliker på hver æggestok. Beskeden på fertilitetklinik var jeg skulle tabe mig inden på begynder noget behandling, og har ikke noget hjælp at hente der før min BMI er under 30. 

Jeg har bedt egen læge om henvisning til en gyn som har forstand på pco, da jeg jo gerne vil have lidt mere forstand på det hele og evt få noget behandling imod det. Jeg har regelmæssig mens, så min egen læge mente ikke dette var nødvendig og jeg skulle tage mig for takke for at hun overhovedet gad at tage nogle blodprøver 

Jeg håber der er nogle som ved lidt mere omkring disse prøver og evt hvad er hvad og om der er noget der kan hjælpe mig. 

Du skal tabe dig.

Om du har det ene eller det andet, er ikke vigtigt, du skal tabe dig, og så vil tallene i de allerfleste tilfælde rette sig, og netop derfor er det ikke interessant, hvilken gruppe du tilhører netop nu. 

Og der er absolut intet grundlag for dyre undersøgelser, før du har gjort det, du er bedt om.

Jeg er helt med på, at du ikke gider høre dette, og jeg er helt med på, at du vil tolke det som en hård udmelding, men du beder om en tolkning på en tilstand, der med en indsats kan ændres, og som hverken skal behandles eller undersøges nærmere for nuværende.

Anmeld Citér

12. februar 2019

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Du skal tabe dig.

Om du har det ene eller det andet, er ikke vigtigt, du skal tabe dig, og så vil tallene i de allerfleste tilfælde rette sig, og netop derfor er det ikke interessant, hvilken gruppe du tilhører netop nu. 

Og der er absolut intet grundlag for dyre undersøgelser, før du har gjort det, du er bedt om.

Jeg er helt med på, at du ikke gider høre dette, og jeg er helt med på, at du vil tolke det som en hård udmelding, men du beder om en tolkning på en tilstand, der med en indsats kan ændres, og som hverken skal behandles eller undersøges nærmere for nuværende.

Som jeg skrev er dette allerede sat i værk  med pco venlig kost, og daglig motion. Men det vil også være rart faktisk at få nogle svar på hvad der foregår med min krop. Da blodprøverne blev taget havde jeg allerede tabt mig 15 kilo og mangler nu 20 for at nå min drømmevægt men dette står nu helt stille og har endda taget lidt på igen (Jeg har valgt at komme helt ned i normal BMI inden start, hvilket fertilitet klinik syntes er meget smart) så det er ikke fordi jeg har svært ved vægttab, men hvad jeg har læst er der hjælp at hente ang insulinrestens såsom metformin. Min egen læge vil ikke henvise mig til en gyn, så ved slet ikke hvad status ang min pco er lige nu...

Anmeld Citér

12. februar 2019

Anonym trådstarter

Men mit spørgsmål var egentlig svar på prøverne,  for jeg forstår dem ikke. Hvad er LH værdi og hvad er LH/FSH-ratio og ligger dette i normalen? 

Hvad er de andre prøver som er forhøjet? Måske jeg ikke var klar nok i selve indlægget? 

Anmeld Citér

12. februar 2019

Anonym

Både dit blodglukose og dit insulinniveau ligger inden for normalområdet, så hvorfor fokuserer du på insulinresistens? Ud fra blodprøvesvarene er der ikke noget, som indikerer dette. 

LH og FSH er de to hormoner, der udskilles fra hypothalamus og hypofysen, som sender signal til dine æggestokke om at starte modningen af æg. Jeg kender desværre ikke de normale referenceområder for de to, men det er da bare at fatte telefonen og ringe til egen læge og spørge 

Anmeld Citér

12. februar 2019

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Både dit blodglukose og dit insulinniveau ligger inden for normalområdet, så hvorfor fokuserer du på insulinresistens? Ud fra blodprøvesvarene er der ikke noget, som indikerer dette. 

LH og FSH er de to hormoner, der udskilles fra hypothalamus og hypofysen, som sender signal til dine æggestokke om at starte modningen af æg. Jeg kender desværre ikke de normale referenceområder for de to, men det er da bare at fatte telefonen og ringe til egen læge og spørge 

Hvilke af prøverne viser insulin?  Dem har jeg ikke kunne se eller ihvertfald ikke forstå, hvis jeg vidste de var taget, ville jeg heller ikke være fokuseret på dem. 

Tror du ikke jeg har spurgt egen læge omkring svarene? Hun er ikke speciel nyttig i denne situtation, da hun ikke mener jeg bør vide mere en hvad hun fortæller. Jeg har ringet og spurgt hvad det er, og hvad disse prøver viser, og det mente hun ikke jeg skulle tænke på. Jeg er igang med at finde ny læge, men der er ventetid og meget lang kø ved andre læger i min kommune, så dette kan tage noget tid. 

Anmeld Citér

12. februar 2019

Hectar

Anonym skriver:

Hvilke af prøverne viser insulin?  Dem har jeg ikke kunne se eller ihvertfald ikke forstå, hvis jeg vidste de var taget, ville jeg heller ikke være fokuseret på dem. 

Tror du ikke jeg har spurgt egen læge omkring svarene? Hun er ikke speciel nyttig i denne situtation, da hun ikke mener jeg bør vide mere en hvad hun fortæller. Jeg har ringet og spurgt hvad det er, og hvad disse prøver viser, og det mente hun ikke jeg skulle tænke på. Jeg er igang med at finde ny læge, men der er ventetid og meget lang kø ved andre læger i min kommune, så dette kan tage noget tid. 

På første billede - øverst, under "metabolisme"

Dine prøvesvar er helt normale.

Insulin - 44 pmol/l (normalområde 18-173)

Glukose (blodsukker) - 5,4 mmol/l (normalområde 4,2-7,8)

Anmeld Citér

12. februar 2019

Anonym

Som Hectar skriver - de fremgår af dit første billede 

Er lægen (gynækologen) fra sygehuset heller ikke behjælpelig? Snak eventuelt med lægesekretæren på afdelingen, de kender også de fleste referenceintervaller. 

Anmeld Citér

12. februar 2019

Måskemor

Alle de røde tal er dem der er uden for normal området. Fx er dine kolesterol tal for høje. Det vil formentlig rette sig ved vægttab. 

Anmeld Citér

13. februar 2019

SejtNavnHer

Hvis tallene er sorte, er værdierne normale, som udgangspunkt.

Dit blodsukker og insulin ligger i normalområdet, og der er derfor ingen grund til at spekulere i insulinresistens (hvor dit blodsukker og insulin vil være forhøjet). Insulinresistens er oftest forbundet med diabetes (type 2), så det er ikke så underligt, at din læge nævner dette.

Derudover ser jeg forhøjede mandlige kønshormoner, som er foreneligt med PCOS.

LH og FSH gør følgende:

FSH, follitropin, kaldes også follikelstimulerende hormon, og er det hormon, der op til ægløsningen bevirker modning af folliklen.

LH, luteiniserende hormon, er det, der omkring ægløsningstidspunktet pludselig bliver udskilt i en stor “bølge” og får folliklen til at briste og frigive ægget (=ægløsning).

Hvorvidt tallene er normale, kommer an på, hvor i din cyklus du er, og ratioen mellem dem betyder noget, fordi at niveauet af FSH gerne sekundært (gennem østrogen) skal påvirke niveauet af LH.

Umiddelbart, hvis du ikke er lige omkring din ægløsning, er LH og FSH værdierne normale.

Håber det kan bruges. :-)

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.