Jeg skammer mig

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

578 visninger
4 svar
1 synes godt om
25. januar 2019

Anonym trådstarter

Jeg er så flov og føler mig fuldstændig modløs lige nu. Jeg er i et halvt års vikariat og er helt nyuddannet i mit fag. Jeg er fire måneder inde og er netop gået ned med stress. 

Det er kommet snigende den sidste tid, og jeg har ignoreret det. Jeg synes ikke, det kunne passe, for synes ikke jeg har for mange arbejdsopgaver. Så jeg har bortforklaret alle symptomerne. At mit eksem i hovedbunden er blevet markant værre. At jeg er dødtræt. At mine tanker farer rundt konstant. At jeg vågner igen og igen om natten. Nerven ved mit øje der har hoppet insisterende på arbejde. Ondt i maven. Dårlig mave. Angst.

Ja tænk man kan bortforklare så mange ting for sig selv, men det kunne jeg. For jeg ville jo også gerne præstere når jeg havde fået denne fede chance. Men i går knækkede filmen. Jeg sad på arbejde og følte mig småfuld. Svimmel og ør i hovedet. Jeg havde godt bemærket jeg på det seneste har fået svært ved at koncentrere mig og huske. 

Endte med at sidde grædende over for en sød kollega, der smed mig hjem og i dag er jeg hjemme. Jeg oplever at have det meget bedre hjemme, og derfor tænker jeg symptomerne ikke skyldes noget fysisk. Jeg har fået tid hos min læge på mandag. 

Men jeg er så flov over at knække så kort tid inde i mit arbejdsliv. Der hører selvfølgelig meget med til historien. Min arbejdsplads har været igennem en kæmpe flytning og kæmpe omlægning af arbejdsmiljø og arbejdsgange imens jeg har været der. 3 af mine kollegaer er enten syge med stress eller arbejder under særlige vilkår. Stemningen er dårlig fordi folk er utilfredse med de nye vilkår.

Og jeg må nok erkende at det bare er for meget at stå i som helt ny,  har slet ikke nået at opbygge nok pondus og erfaring til at kunne stå oprejst i den storm. Men det er stadig flovt. 

Jeg har ikke talt med mine ledere endnu. Da jeg gik hjem torsdag ville jeg have talt med dem først, men de sad i møder hele dagen. Min kollega sendte dem en mail på mine vegne, og jeg har sygemeldt mig hos vores sekretærer i morges. Organisatorisk er det opbygget sådan at man ikke bare lige uden videre kan ringe dem op til en sludder. Jeg har sendt dem en mail og kort forklaret og sagt de gerne må ringe til mig, men har dog ikke hørt noget endnu.

Det stresser mig endnu mere. Tanken om hvis de er sure på mig. Jeg føler jeg er en kæmpe skuffelse og svigter helt vildt. Jeg føler jeg svigter mine kollegaer, hvis jeg ikke mander mig op skal de overtage mine opgaver, og hvad så? Bliver jeg så fyret med to måneder tilbage af mit vikariat? Hvad så med min fremtidige karriere? Hvordan kommer jeg overhovedet af med min stress?

Jeg er så flov og ked af det. Men jeg kunne ikke ignorere min krop længere. Jeg var ude af stand til at arbejde. Bad egentlig min kæreste om at hente min arbejdscomputer så jeg kunne lave noget dokumentation hjemmefra, men han har nægtet af hensyn til mit helbred. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. januar 2019

Mullemee

Jeg tror det er en hel normalt reaktion. Har du evt en sundhedsforsikring gennem dit arbejde eller din pension/fagforening? Så vil jeg gøre brug af den, så du kan komme i gang med noget samtale behandling. Lige nu skal du dog give dig tid til at få din krop ned i tempo. Du skal lade dig selv lave absolut intet.

Først starter du med at gå til din læge, hvor han helt sikkert giver dig en stress sygemelding. Så indkalder du dine chefer (hvis der er mere end en, det lød sådan) til et møde, hvor du fortæller dem hvordan det ser ud.

Du siger også, at du er indstillet på, at når du får det bedre, vil du meget gerne komme tilbage, men at du endnu ikke ved, hvor længe der vil gå, før du er ovenpå igen.

Det er altså helt ok at gå ned med stress. Det er der virkelig mange der gør. God bedring til dig.

Anmeld Citér

25. januar 2019

Lje

Anonym skriver:

Jeg er så flov og føler mig fuldstændig modløs lige nu. Jeg er i et halvt års vikariat og er helt nyuddannet i mit fag. Jeg er fire måneder inde og er netop gået ned med stress. 

Det er kommet snigende den sidste tid, og jeg har ignoreret det. Jeg synes ikke, det kunne passe, for synes ikke jeg har for mange arbejdsopgaver. Så jeg har bortforklaret alle symptomerne. At mit eksem i hovedbunden er blevet markant værre. At jeg er dødtræt. At mine tanker farer rundt konstant. At jeg vågner igen og igen om natten. Nerven ved mit øje der har hoppet insisterende på arbejde. Ondt i maven. Dårlig mave. Angst.

Ja tænk man kan bortforklare så mange ting for sig selv, men det kunne jeg. For jeg ville jo også gerne præstere når jeg havde fået denne fede chance. Men i går knækkede filmen. Jeg sad på arbejde og følte mig småfuld. Svimmel og ør i hovedet. Jeg havde godt bemærket jeg på det seneste har fået svært ved at koncentrere mig og huske. 

Endte med at sidde grædende over for en sød kollega, der smed mig hjem og i dag er jeg hjemme. Jeg oplever at have det meget bedre hjemme, og derfor tænker jeg symptomerne ikke skyldes noget fysisk. Jeg har fået tid hos min læge på mandag. 

Men jeg er så flov over at knække så kort tid inde i mit arbejdsliv. Der hører selvfølgelig meget med til historien. Min arbejdsplads har været igennem en kæmpe flytning og kæmpe omlægning af arbejdsmiljø og arbejdsgange imens jeg har været der. 3 af mine kollegaer er enten syge med stress eller arbejder under særlige vilkår. Stemningen er dårlig fordi folk er utilfredse med de nye vilkår.

Og jeg må nok erkende at det bare er for meget at stå i som helt ny,  har slet ikke nået at opbygge nok pondus og erfaring til at kunne stå oprejst i den storm. Men det er stadig flovt. 

Jeg har ikke talt med mine ledere endnu. Da jeg gik hjem torsdag ville jeg have talt med dem først, men de sad i møder hele dagen. Min kollega sendte dem en mail på mine vegne, og jeg har sygemeldt mig hos vores sekretærer i morges. Organisatorisk er det opbygget sådan at man ikke bare lige uden videre kan ringe dem op til en sludder. Jeg har sendt dem en mail og kort forklaret og sagt de gerne må ringe til mig, men har dog ikke hørt noget endnu.

Det stresser mig endnu mere. Tanken om hvis de er sure på mig. Jeg føler jeg er en kæmpe skuffelse og svigter helt vildt. Jeg føler jeg svigter mine kollegaer, hvis jeg ikke mander mig op skal de overtage mine opgaver, og hvad så? Bliver jeg så fyret med to måneder tilbage af mit vikariat? Hvad så med min fremtidige karriere? Hvordan kommer jeg overhovedet af med min stress?

Jeg er så flov og ked af det. Men jeg kunne ikke ignorere min krop længere. Jeg var ude af stand til at arbejde. Bad egentlig min kæreste om at hente min arbejdscomputer så jeg kunne lave noget dokumentation hjemmefra, men han har nægtet af hensyn til mit helbred. 

Når man sprinter fra start, er der mange, som mister pusten mod målet. At starte nyt arbejde er hårdt. Mennesker, navne, lokaler, opgaver, forventninger, ambitioner. Det er hårdt. Også for os, der ikke er nyuddannet. 

Nu lærer du det - desværre - på den hårde måde men langt de fleste skal kun opleve det 1 gang i deres arbejdsliv. Så passer de på sig selv. 

Ingen arbejdsPC. Fat i lægen. Fat i din sunhedsforsikring hvis du har en. Fat i din fagforening. 

Mens du venter på, din leder ringer, så trækker du vejret helt ned i maven. Og forbereder sig lidt på spørgsmål som "kan du selv komme med forslag til, hvordan arbejdsmængden tilrettes?". Og så var ærlig. Sig du sprintede for hurtigt. For intensivt. Og du har brug for deres hjælp til en god start på arbejdslivet. Måske de har en mentorordning? 

De bedste tanker herfra

Vh.

Anmeld Citér

25. januar 2019

Cavaler

Du skal ikke skamme dig husk du er kun et mennske og ikke en robot du SKAL tag det her  alvorligt og lad arbejdet værre arbejdet og derfor er det også godt at din kæreste har sigt nej til af hent den computer den har du slet inden ting af brug til du skal pas på dig selv

Anmeld Citér

25. januar 2019

Tullepoder

Hej kære du 

Du har gjort det helt rigtige at lytte til din krop, den har sendt dig klare signaler og dem gør du klogt i at mærke efter. 

Der er absolut intet flovt i at sætte sig selv først, om man så har arbejdet i 4 mdr, eller 40 år! 

Som en der selv er knækket med stress 2 gange, hvoraf jeg stadig er sygemeldt her 9 mdr efter ildebefindende på jobbet. 

Mit råd til dig er at få tid ved en psykolog og begynde at bearbejde din reaktion og stress. Simpelthen få sat ord på. Dernæst skal du helt ned i gear og have tanket dine enegerig depoter op igen.

Mit bedste råd ud fra egen erfaring er, køb bogen ‘aldrig mere stress’, læs den og brug de redskaber der er i den. ☺️

Du skal være velkommen til at skrive til mig i beskeder hvis du har spørgsmål ☺️

Alt det bedste herfra, og tag en dag ad gangen. Giv dig selv lov til at have øv dage.

Mvh Jeanette 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.