Jeg har et enormt behov for fysisk nærvær i et forhold. Hvor andre har brug for at høre at man er elsket, at få hjælp i dagligdagen eller hvad nu for at føle sig set eller elsket, så er mit behov fysisk nærvær. Det kan jeg ikke få, men jeg kan åbenbart heller ikke finde ud af at “skifte kærlighedssprog.” Jeg føler mig så fravalgt og alene. Jeg er helt klar over at det er mig den er gal med. Jeg får hele tiden at vide hvor heldig jeg er og hvor glad jeg må være for min mand. Og det er jeg bestemt også. Hvilket jo er årsagen til at jeg helst ikke vil af med ham. Alle har så stor forståelse for dem der føler de står alene og føler sig som et serviceorgan, når deres mand ikke hjælper til derhjemme. Min mand måtte hjertens gerne gøre meget mindre herhjemme, hvis bare han dog havde lyst til mig engang imellem.
Jeg er ikke så sikker på, at jeg med det samme vil vende pilen mod dig og din forståelse af dig selv. Jo selvsagt kan du (og alle vi andre) finde glæden ved os selv i os selv - vi skal ikke barbere benene for, at vores bedre halvdel så ville finde os attraktive, vi skal gøre det fordi det får os til at føle os bedre, mere tilpas i egen krop.
Men når man som du (og jeg) sætter en forbindelse mellem den fysiske nærvær og kærligheden, så kommer de forbandede følelser som ikke er rationelle og tager over en gang imellem og fortæller os, at vi måske ikke er elsket eller i hvert fald, at vi ikke er attråede. Præcis på samme måde, som nogen der føler sig mindre elsket eller set når manden vil til fodbold på ens bryllupsdag eller hvad pokker det kan være.
Jeg kan sagtens sætte mig ind i det du skriver - står der i en eller grad selv. Og jeg ved da godt med hele min fornuft, at mit værd som menneske og ikke mindst kvinde, da ikke er styret af min mands lyst til mig - men så kommer følelserne og de siger så bare lige noget andet. Jeg ved godt, at min mands i perioders manglende lyst kan forklares af arbejdspres, hans 4 børn, travlhed, min træthed om aftenen fordi vækkeuret ringer 5.30 og og og... Og formodentlig slet ikke skal ses i lyset af,a t jeg er blevet ældre, fået bollehåndtag der ikke var der da vi mødtes, min krop har født 4 børn og og og og.... Men fortæl det lige til følelserne de dage, hvor jeg godt selv kan se alderen, dellerne, og det faktisk var svært at rejse sig op fra sofaen.
Jeg tænker ikke, at jeg skal forbi terapeut af nogle art, lige for den del (måske for så mange andre
). For det er vel en del af det at være et menneske og elske og i en eller anden grad sætte sig selv på spil - at man også er usikker en gang imellem. Det vigtige for mig i hvert fald er, at jeg kan dele den usikkerhed med min mand. Det hjælper ikke, at han siger: sådan er det ikke Line. Men det hjælper, at han ved det og derfor måske kan forstå nogle af mine irrationelle handlinger.
Som dig kan jeg også lade stå til i de perioder - tænker, at det er fordi jeg ikke har lyst til at vide, at han heller ikke attråer mig helt vildt selvom jeg er så lækker som jeg nu kan blive. Så er det lettere at fortælle mine følelser: Men jeg er jo også grim i øjeblikket. Igen totalt irrationelt ligesom de fleste følelser. Og min fornuft griner af mig.
Ikke mange råd her fra, men en forståelse og en holdning om, at nej problemet ligger ikke i dig, men er en udfordring I som par skal arbejde med sammen, og ærlighed er og bliver vejen frem.
Jeg er selv noget frem til, at jeg kan ikke leve i et forhold hvor sex er en by i Rusland - jeg vil heller ikke splitte min familie og ikke leve sammen med den mand jeg elsker på godt og ondt. Så enten finder vi en løsning, hvor vi bøjer og giver og ellers kan en læsning jo også være et åbent forhold. Jeg har erkendt, at det at blive attrået er en del af det som jeg definerer mig selve forhold til, og det er så grunlæggende så det ændres ikke med et trylleslag, og jeg vil faktisk heller ikke ændre det. Tilgengæld har jeg ikke behov for at få at vide, at han elsker mig i tide og utide, jeg har heller ikke behov for han roser mig. Jeg har behov for min bedste ven og en sexpartner.