Hjælp vedr pco.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

931 visninger
10 svar
0 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
10. januar 2019

Anonym trådstarter

Hejsa :-) 

Jeg har fornyeligt fået diagnosen PCO. 

Jeg er med i alverdens forrumer på facebook, og jeg kan læse at næsten alle for noget medicin som egentlig er til folk med diabetes. 

Det skulle hjælpe med vægttab, og måske en graviditet. 

Jeg har normal cyklus og får også positive æl teste hver cyklus på 16-17-18 dagen, så tænker jeg også har ægløsning. 

Ville det medicin (som jeg ikke husker navnet på) hjælpe mig? Og hvem skal jeg henvende mig til for at finde ud af det, egen læge har 0 erfaring omkring pco. 

Mvh 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. januar 2019

sne190810

Anonym skriver:

Jeg er med i alverdens forrumer på facebook, og jeg kan læse at næsten alle for noget medicin som egentlig er til folk med diabetes. 

Jeg har normal cyklus og får også positive æl teste hver cyklus på 16-17-18 dagen, så tænker jeg også har ægløsning. 

Ville det medicin (som jeg ikke husker navnet på) hjælpe mig? Og hvem skal jeg henvende mig til for at finde ud af det, egen læge har 0 erfaring omkring pco. 

Mvh 

https://www.copenhagenfertilitycenter.com/pco---klinikken/hvilken-medicin-anvendes-ved-pco.htm

Anmeld Citér

11. januar 2019

Camillos

Anonym skriver:

Mvh 

Det hedder metformin... For mig hjalp det med at booste mit vægttab og derved blev jeg gravid efter vægttabet ved første barn 

Anmeld Citér

11. januar 2019

Anonym trådstarter

Camillos skriver:

Det hedder metformin... For mig hjalp det med at booste mit vægttab og derved blev jeg gravid efter vægttabet ved første barn 

Lige præcis metformin :-) 

Jeg har læst det har hjulpet rigtig mange, med netop vægttab og normal cyklus. 

Men jeg har normal cyklus, så ved ikke om det vil kunne hjælpe mig :-) 

vægttab kunne det hjælpe på, specielt sukkertrangen! 

Anmeld Citér

11. januar 2019

Camillos

Anonym skriver:

Lige præcis metformin :-) 

Jeg har læst det har hjulpet rigtig mange, med netop vægttab og normal cyklus. 

Men jeg har normal cyklus, så ved ikke om det vil kunne hjælpe mig :-) 

vægttab kunne det hjælpe på, specielt sukkertrangen! 

Præcis og hvis du trænger til at tabe dig kan det også være en gravitets faktor 

Anmeld Citér

11. januar 2019

Oddi

Profilbillede for Oddi

Jeg har pcos. Jeg fik det konstateret i nov 2014, var normalvægtig ( dog i den høje ende) men havde urelgmæsdig cyklus og mange follikler på æggestokkene. 

Jeg fik metformin, jeg tabte 12 kg på 3 måneder ( så mit BMI var 21-22)- og stod i marts 2015 med en positiv test og 9 måneder senere en skøn dreng i armene. Jeg spiste desuden også efter kisskost og dyrkede meget motion ( hvilket også er godt for folk med pcos). 

Så jeg vil sige, så tjekket om du har follikler på æggestokkene og har du det er det måske en ide at få metformin, fortsat at dit hormonniveau også er påvirket af pcosen. 

Men ser dine ægstokke gode ud, kan det være du kan nøjes med rette kost og motion og på den måde tabe lidt og så forhåbentligt få en positiv test snart - det lyder som om du er godt på vej med dine regelmæssige cyklusser 

Anmeld Citér

11. januar 2019

Anonym trådstarter

Oddi skriver:

Jeg har pcos. Jeg fik det konstateret i nov 2014, var normalvægtig ( dog i den høje ende) men havde urelgmæsdig cyklus og mange follikler på æggestokkene. 

Jeg fik metformin, jeg tabte 12 kg på 3 måneder ( så mit BMI var 21-22)- og stod i marts 2015 med en positiv test og 9 måneder senere en skøn dreng i armene. Jeg spiste desuden også efter kisskost og dyrkede meget motion ( hvilket også er godt for folk med pcos). 

Så jeg vil sige, så tjekket om du har follikler på æggestokkene og har du det er det måske en ide at få metformin, fortsat at dit hormonniveau også er påvirket af pcosen. 

Men ser dine ægstokke gode ud, kan det være du kan nøjes med rette kost og motion og på den måde tabe lidt og så forhåbentligt få en positiv test snart - det lyder som om du er godt på vej med dine regelmæssige cyklusser 

Jeg blev tjekket for alt da jeg var i udredning for pco, blodprøver og scanning hele molevitten :-) 

Mine blodprøver så fine ud, de var ikke helt normale, men minimalt forhøjet, men mine æggestokke havde for mange foliker, mener der var 17 på den ene og 21 på den anden, derfor fik jeg diagnosen PCO. Og det blev tjekket igen fornyeligt med samme antal. 

Jeg har spist efter sense i snart 6 mdr (uden alt der er fy for pco) så kosten er der rimelig styr på, men syntes bar ikke der sker så meget. 

Jeg er ikke ekstrem overvægtig, jeg skal smide 25 kilo for at være på normal BMI. Men jeg vil helt klart prøve at hører min læge af hvordan vi prøver med metformin :-) 

Anmeld Citér

11. januar 2019

Oddi

Profilbillede for Oddi
Anonym skriver:

Jeg blev tjekket for alt da jeg var i udredning for pco, blodprøver og scanning hele molevitten :-) 

Mine blodprøver så fine ud, de var ikke helt normale, men minimalt forhøjet, men mine æggestokke havde for mange foliker, mener der var 17 på den ene og 21 på den anden, derfor fik jeg diagnosen PCO. Og det blev tjekket igen fornyeligt med samme antal. 

Jeg har spist efter sense i snart 6 mdr (uden alt der er fy for pco) så kosten er der rimelig styr på, men syntes bar ikke der sker så meget. 

Jeg er ikke ekstrem overvægtig, jeg skal smide 25 kilo for at være på normal BMI. Men jeg vil helt klart prøve at hører min læge af hvordan vi prøver med metformin :-) 

Okay. Jamen så lyder det helt klart som om metformin kunne være noget for dig. 

Fertilitetsmæssigt kan selv et lille vægttab have stor betydning - så måske sæt din fokus der i en periode ( sammen med masser ubeskyttet sex naturligvis) , sammen med metformin gør det for nogle pcos piger sukkertrangen mindre og mæthedsfornemmelsen større - så det kan jo hjælpe 

Anmeld Citér

11. januar 2019

Anonym trådstarter

Oddi skriver:

Okay. Jamen så lyder det helt klart som om metformin kunne være noget for dig. 

Fertilitetsmæssigt kan selv et lille vægttab have stor betydning - så måske sæt din fokus der i en periode ( sammen med masser ubeskyttet sex naturligvis) , sammen med metformin gør det for nogle pcos piger sukkertrangen mindre og mæthedsfornemmelsen større - så det kan jo hjælpe 

Vil helt klart holde fokus på vægten i første omgang, og så kommer sex måske også lidt mere med i det, når man føler sig lidt mere sexet  Jeg vil ringe til lægen mandag og hører :-) 

mange tak for hjælpen 

Anmeld Citér

12. januar 2019

Naturli

Det er absolut ikke alle, der får metformin pga. PCO. 

Jeg selv er normalvægtig, har fine blodprøver, men uretmæssigcyklus (dog ikke i den helt slemme ende) og for mange follikler og har aldrig fået metformin, dog gået mere op i at tage vitaminpiller, video Royal og lignende.

Jeg spiste nogenlunde efter PCO’en i nogle år uden at forsøge med PB. Så begyndte vi på det if jeg holdt mig derfor mere fra alkohol og sådan end normslt (som jeg i forvejen sjældent drikker), men da vi renoverede hus blev der hurtigt indtaget lidt mere usund mad.

Alligevel var det der, jeg blev gravid (den helt klassiske med at det skete mens vi holdt ferie og da vi havde fået henvisning til fertilitetsbehandling og været til indledende samtale).

Tror bestemt det vil hjælpe dig at tabe dig, men pris dig lykkelig for regelmæssig cyklus ��

Lav gerne styrketræning og ellers prøv at være mere aktiv i din hverdag.

Normalt er det vidst primært egen læge der laver recept på metformin, hvis du beslutter du vil prøve det. Hvis han/hun ikke vil udskrive fordi han/hun ikke kender meget til PCO kan du jo spørge om en henvisning til en gynækolog eller anden, der har mere erfaring med PCO.

Held og lykke med det ��

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.