Hej 
Jeg kunne godt tænke mig at høre, om det er forbundet med risiko for vuggedød, hvis man sover, når barnet ammer i løbet af natten. Jeg ammer i liggende stilling, og min søn ligger mave til mave med mig. Han kan ikke trille om på maven, kun på ryggen. Han ammer gerne op til en time. Og gerne flere gange i løbet af natten. Jeg savner virkeligt den søvn, som jeg kan få i de tidsrum. Men min mand er meget imod det, fordi han frygter vuggedød.
De bedste hilsner
Sonja
Vibekes svar
Kære Sonja
Sundhedsstyrelsen kommer med en række anbefalinger, inden for hvilke man godt kan amme og sove med sit barn i sengen. Anbefalingerne går på, at barnet ikke ligger mellem forældrene, at forældrene ikke er påvirkede alkohol eller stoffer, og at barnet har sin egen dyne. Du kan altså fint amme ham liggende og så, med udgangspunkt i anbefalingerne, forsigtigt trille ham om på ryggen, når han er færdig med at amme. Som du selv nævner, er det en fin måde at få mere hvile om natten.
Venlig hilsen
Vibeke de Lichtenberg
Vibeke kan derfor i brevkassen tilbyde personlig og individuel tilpasset vejledning, og rådgive i spørgsmål, der vedrører de fysiske og psykiske aspekter af din graviditet, fødsel og barsel.
Se Vibekes hjemmeside: delichtenberg.nu
Anmeld
Citér