Anonym skriver:
Spørger for min søster. Hun har i gennemsnit en cyklus på 34 dage, den er lidt ustabil med nogle dage i + og - op til 10 dage. Hun bruger æl test, ofte er de først positive ca 5 dage får hun så får sin mens, andre gange 3 dage, men aldrig omkring de 14 dage før? Kan det have nogle betydning for, ar hun endnu ikke har opnået graviditet?
Jeg vil sige, det lyder usandsynligt, at hun skulle have ægløsning 3-5 dage før hun menstruerer.
En ægcelle bor i en blære (folliklen), inden blæren sprænges, ægget slippes, og man officielt har ægløsning.
Denne blære, eller resterne af den, omdannes herefter til celler (kaldet corpus luteum/det gule legeme), som modner livmoderens slimhinde færdig ved at spytte hormonet progesteron ud. Denne fase, fra ægløsning til menstruation, hedder lutealfasen, og varer omtrent 14 dage.
Det, man bløder ud under menstruation, er livmoderslimhinden, som er blevet tyk og lækker efter at være blevet udsat for progesteron.
Derfor lyder det usandsynligt at hun skulle have en normal menstruation så kort tid efter ÆL. Jeg tror nærmere, at der hersker lidt aflæsningsvanskeligheder. 
Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)
Anmeld
Citér